|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ALPER TÜRKELİ (alperturkeli@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Etiğe giriş, etik tarihinin temel açıklaması, mühendislik ve etiğin tarihçesi, bilgisayar ve internet ortamının etiği, çevrenin etiği ve mühendislik etiği örnekleri. Mühendislik etiği ve mühendislik etiğinin günlük hayattaki etkileri hakkında bilgi elde etmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Proje yönetimi, iş yeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçli, Elektrik ve Elektronik mühendisliği uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip olmak. |
PÇ-2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme yeteneğini artırmak. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip. |
PÇ-6 Mesleki ve etik sorumluluk bilincinin önemini kanıtlamak. PÇ-8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda oluşturacağı etkilerin duyarlılığını benimsetmek. PÇ-9 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirmek. PÇ-10 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama yeteneğini katmak. PÇ-14 Girişimcilik becerisini artırmak. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Tanışma, ders programı ve içeriğinin tanıtılması, yararlanılabilecek kaynaklar ve internet adreslerinin verilmesi, etiğin görevi ve mesleki etiğin gerekliliği,Etik sözcüğünün kökeni ve anlamı, tarihsel gelişim süreci içerisinde etiğe bakış, etik teorisi, önemseme ilkesi, içselleştirme-tutarlılık ilkesi, yararlılık ilkesi, etik-ahlak ilişkisi,Değerler etiği, etik değerler, üst değerler, evrensel değerler, altın kurallar, haklar ve özgürlükler, kişi eyleminin değerlendirilmesi, etik ilişki,Etiğin temel ilkeleri, temel etik kuramı tipleri, etik modelleri, etiğin insan pratiğindeki önemi, İş ve meslek etiği kavramları, mühendislik etiği ve tanımı, mühendislikte dürüstlük, mühendislik sorumluluğu, ürün sorumluluğu,Etiğin küresel ve evrensel boyutu,Bir kurum olarak meslek, bilimsel mesleki etik standartlar, mühendislik uygulamalarının sosyal boyutu,Mühendislik etiği ilkeleri, topluma karşı sorumluluk, doğaya ve çevreye karşı sorumluluk,Mesleğe ve meslekdaşlara karşı sorumluluk, işveren ve müşterilere karşı sorumluluk, kişisel sorumluluk,TMMOB Mesleki davranış ilkeleri ve Dünya Mühendisler Birliği’nin etik kodları,Mühendislik etiği örnekleri,Çalışma grupları dönem ödevi sunumları ve tartışma. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tanışma, ders programı ve içeriğinin tanıtılması, yararlanılabilecek kaynaklar ve internet adreslerinin verilmesi, etiğin görevi ve mesleki etiğin gerekliliği | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Etik sözcüğünün kökeni ve anlamı, tarihsel gelişim süreci içerisinde etiğe bakış, etik teorisi, önemseme ilkesi, içselleştirme-tutarlılık ilkesi, yararlılık ilkesi, etik-ahlak ilişkisi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Değerler etiği, etik değerler, üst değerler, evrensel değerler, altın kurallar, haklar ve özgürlükler, kişi eyleminin değerlendirilmesi, etik ilişki | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Etiğin temel ilkeleri, temel etik kuramı tipleri, etik modelleri, etiğin insan pratiğindeki önemi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | İş ve meslek etiği kavramları, mühendislik etiği ve tanımı, mühendislikte dürüstlük, mühendislik sorumluluğu, ürün sorumluluğu | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Etiğin küresel ve evrensel boyutu | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Bir kurum olarak meslek, bilimsel mesleki etik standartlar, mühendislik uygulamalarının sosyal boyutu | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Mühendislik etiği ilkeleri, topluma karşı sorumluluk, doğaya ve çevreye karşı sorumluluk | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Mesleğe ve meslekdaşlara karşı sorumluluk, işveren ve müşterilere karşı sorumluluk, kişisel sorumluluk | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | TMMOB Mesleki davranış ilkeleri ve Dünya Mühendisler Birliği’nin etik kodları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Mühendislik etiği örnekleri -1 | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Mühendislik etiği örnekleri -2 | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Mühendislik etiği örnekleri -3 | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Çalışma grupları dönem ödevi sunumları ve tartışma | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Aydın,İnayet.P. (2002), Yönetsel Mesleki ve Örgütsel Etik, Pegem A Yayıncılık, 3.Baskı, İstanbul | |
2 | Cevizci,A. (2002), Etiğe Giriş, Felsefe Dizisi 20.Kitap,Paradigma Yayınları, İstanbul | |
3 | Onbaşıoğlu, S. U. (2003),Mühendislik Etiği, Doğa Yayıncılık, İstanbul | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 10 | 20 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 2 | 10 | 20 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |