Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İLAHİYAT FAKÜLTESİ / İFE304 - İLAHİYAT

Kodu: İFE304 Adı: EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İLAHİYAT
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı YASEMİN GÜLEÇ (yasemingulec@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
FUNDA NALBANTOĞLU YILMAZ, EMİNE ZEHRA TURAN, YASEMİN GÜLEÇ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramlara, eğitimde kullanılan ölçme araçlarına ve ölçme sonuçları üzerinde yapılan temel istatistiksel işlemlere yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemini açıklayabilir. PÇ-9 Bireysel, toplumsal ve küresel nitelikteki olay ve sorunlara, dini ve sosyal bilimlerin verileri doğrultusunda, tanımlama, kurgulama, değerlendirme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi.
PÇ-14 Örgün ve yaygın din eğitiminin hedef kitlesi olan çocuk, genç, yetişkin ve yaşlıları biyolojik, psikolojik, sosyal ve dini gelişim özelliklerine göre tanıyıp, uygun yöntem ve tekniklerle dini öğretileri sunabilme becerisi.
PÇ-15 Eleştirel düşünebilme
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. PÇ-9 Bireysel, toplumsal ve küresel nitelikteki olay ve sorunlara, dini ve sosyal bilimlerin verileri doğrultusunda, tanımlama, kurgulama, değerlendirme ve çözüm önerileri getirebilme becerisi.
PÇ-10 Her çeşit bireysel, toplumsal hatta küresel nitelikli, felsefi, sosyal, psikolojik ve dini içerikli sorunları, temel kaynaklardan yararlanarak, bilimsel düzeyde araştırıp, analiz ve sentez yaparak, rapor haline getirebilme.
PÇ-15 Eleştirel düşünebilme
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Ölçme araçlarında bulunması gereken özellikleri açıklayabilir. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Eğitimde kullanılan ölçme araçlarını ihtiyacı doğrultusunda kullanabilir. PÇ-10 Her çeşit bireysel, toplumsal hatta küresel nitelikli, felsefi, sosyal, psikolojik ve dini içerikli sorunları, temel kaynaklardan yararlanarak, bilimsel düzeyde araştırıp, analiz ve sentez yaparak, rapor haline getirebilme.
PÇ-15 Eleştirel düşünebilme
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Ölçme aracı geliştirme basamaklarını açıklayabilir. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Ölçme sonuçları üzerinde temel istatistiksel işlemler yapabilir. PÇ-10 Her çeşit bireysel, toplumsal hatta küresel nitelikli, felsefi, sosyal, psikolojik ve dini içerikli sorunları, temel kaynaklardan yararlanarak, bilimsel düzeyde araştırıp, analiz ve sentez yaparak, rapor haline getirebilme.
PÇ-15 Eleştirel düşünebilme
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramları, ölçme araçlarında bulunması gereken nitelikleri, ölçme araçlarını, ölçme aracı geliştirme süreci ve ölçme sonuçları üzerinde yapılan istatistiksel işlemleri kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
2 Ölçmede hata Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
3 Ölçek türleri ve özellikleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
4 Ölçme araçlarında bulunması istenen nitelikler (güvenirlik) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
5 Ölçme araçlarında bulunması istenen nitelikler (geçerlik ve kullanışlılık) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
6 Eğitimde kullanılan sözlü ve yazılı sınavlar Tartışma Yöntemi, Soru-cevap, proje sunumu
7 Eğitimde kullanılan kısa cevaplı, doğru yanlış ve çoktan seçmeli testler Tartışma Yöntemi, Soru-cevap, proje sunumu
8 Ara Sınav
9 Eğitimde kullanılan performans değerlendirme ve öğrenci ürün dosyası Tartışma Yöntemi, Soru-cevap, proje sunumu
10 Eğitimde kullanılan dereceli puanlama anahtarı (rubrik) Tartışma Yöntemi, Soru-cevap, proje sunumu
11 Madde analizi (madde güçlük indeksi ve madde ayırtedicilik indeksi) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
12 Madde analizi (Madde varyansı, madde standart sapması ve madde güvenirlik indeksi) Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
13 Merkezi yığılma ölçüleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
14 Merkezi dağılım ölçüleri Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
15 Değerlendirme ve not verme Anlatma, Tartışma Yöntemi, Soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Güler, N. (2019). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Pegem Akademi, Ankara.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, projeksiyon, ders içeriğine yönelik görsel ve işitsel materyaller.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 9 9
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 2 6
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 2 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 3 9
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60