|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SUAD BAŞBUĞ (suad@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Klasik ve modern optimizasyon tekniklerini öğretmek; bunları mühendislik problemlerine uygulayabilme becerisini kazanmak; optimizasyon kuramının önemi, kapsamı, ve günümüzdeki durumu üzerine bir kavrayışı kazanmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Matematiksel bir araç olarak optimizasyonun mühendislikteki önemini anlamış olmak |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. PÇ-2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. PÇ-3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Klasik optimizasyon tekniklerini gerçek mühendislik problemlerine uygulama becerisi |
PÇ-2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. PÇ-3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) PÇ-11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Modern optimizasyon yöntemlerini hakkında temel bilgi sahibi olmak |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. PÇ-2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. PÇ-3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) PÇ-5 Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Optimizasyon Teorisine Giriş Tek Değişkenli Optimizasyon, Çok Değişkenli Kısıtsız Optimizasyon. Çok Değişkenli Kısıtlı Optimizasyon Doğrusal Programlama Simpleks Algoritması Doğrusal Olmayan Programlama Arama Yöntemleri, Aralık İndirgeme Yöntemleri Çok Değişkenli Kısıtsız Arama Yöntemleri Dinamik Programlama Modern Yöntemler Stokastik Yöntemlerin Özellikleri Metasezgisel Algoritmaların Tanıtımı Diferansiyel Gelişim Algoritması 1 Diferansiyel Gelişim Algoritması 2 | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Optimizasyon Teorisine Giriş | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Tek Değişkenli Optimizasyon, Çok Değişkenli Kısıtsız Optimizasyon. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Çok Değişkenli Kısıtlı Optimizasyon | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Doğrusal Programlama | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Simpleks Algoritması | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Doğrusal Olmayan Programlama | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Arama Yöntemleri, Aralık İndirgeme Yöntemleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Çok Değişkenli Kısıtsız Arama Yöntemleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Dinamik Programlama | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Modern Yöntemler | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Stokastik Yöntemlerin Özellikleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Metasezgisel Algoritmaların Tanıtımı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Diferansiyel Gelişim Algoritması 1 | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Diferansiyel Gelişim Algoritması 2 | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | W. Forst and D. Hoffmann, Optimization—Theory and Practice. Springer Science & Business Media, 2010. | |
2 | S. S. Rao, Engineering Optimization: Theory and Practice, 4 edition. Hoboken, N.J: Wiley, 2009. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 11 | 33 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 11 | 33 |
c) Performans Ödevi | 3 | 10 | 30 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 3 | 10 | 30 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |