Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / EEM-502 - ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: EEM-502 Adı: YENİLENEBİLİR ENERJİ KAYNAKLARININ MODELLENMESİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AYŞE KOCALMIŞ BİLHAN (akbilhan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Elektrik enerjisi üretimi için kullanılan Alternatif Enerji Kaynaklarının temel esasları, avantajları ve modellenmesi hakkında bilgilendirmek ve bunların simülasyonunu gerçekleştirebilme bilgi ve becerisini kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Alternatif enerji kaynaklarının prensipleri PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
PÇ-2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-4 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÇ-5 Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
PÇ-6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÇ-8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Matlab/Simulink programının kullanımı PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
PÇ-2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-4 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÇ-5 Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
PÇ-6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÇ-8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Alternatif enerji kaynaklarının modellenmesi PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
PÇ-2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-4 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÇ-5 Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
PÇ-6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÇ-8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Alternatif enerji kaynaklarının simülasyonunun gerçekleştirilmesi PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
PÇ-2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-4 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÇ-5 Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
PÇ-6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
PÇ-8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Alternatif enerji kaynaklarının prensipleri, Nükleer enerji, Güneş enerjisi teknolojileri ve uygulamaları, Biyokütle enerjili ısı güç santralleri, Rüzgar enerjisi, Rüzgar türbinleri, Hidrojen üretimi, Yakıt pilleri, Jeotermal enerji kaynakları ve Matlab/Simulink.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Alternatif enerji kaynaklarının prensipleri Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
2 Matlab/Simulink programının tanıtılması Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
3 Matlab/Simulink programının tanıtılması Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
4 Güneş panelleri modellenmesi ve Matlab/Simulink ortamında simülasyonu Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
5 Güneş panelleri modellenmesi ve Matlab/Simulink ortamında simülasyonu Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
6 Rüzgar Enerjisi ve Rüzgar Türbini modelleri Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
7 Rüzgar Türbinlerinin modellenmesi ve Matlab/Simulink ortamında simülasyonu Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Rüzgar Türbinlerinin modellenmesi ve Matlab/Simulink ortamında simülasyonu Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
10 Hidrojen üretimi ve yakıt pilleri Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
11 Elektrolizler ve Yakıt pillerinin modellenmesi ve Matlab/Simulink ortamında simülasyonu Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
12 Elektrolizler ve Yakıt pillerinin modellenmesi ve Matlab/Simulink ortamında simülasyonu Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
13 Termik kaynaklar ve santraller Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
14 Termik santraller modellenmesi ve Matlab/Simulink ortamında simülasyonu Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
15 Termik santraller modellenmesi ve Matlab/Simulink ortamında simülasyonu Anlatım, Soru-cevap, Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Alternatif Enerji Kaynakları, Mustafa Acaroğlu,2. Baskı, Nobel Yayın Dağıtım, 2007
2 O.C. Onar, M. Uzunoglu, M.S. Alam, Dynamic modeling, design and simulation of a wind/fuel cell/ultra-capacitor-based hybrid power generation system, Journal of Power Sources 161 (2006) 707–722
3 U. Eminoglu, A New Model for Wind-Turbine Systems, Electric Power Components and Systems, Vol. 37, No.10, pp.1180 – 1193, 2009
4 U. Eminoglu, Modeling and Application of Wind Turbine Generating Systems (WTGS) to Distribution Systems, International Journal of Renewable Energy, Vol. 34, pp.2474-2483
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 8 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 10 30
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 10 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 10 40
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 184