|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SUAD BAŞBUĞ (suad@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Metasezgisel algoritmaların optimizasyon süreçlerinde kullanımı öğrenme. Temel metasezgisel algoritma parametrelerini tek çözümlü ve popülasyon tabanlı teknikler dikkate alarak anlama. Rastgelelik olgusunun algoritmalar üzerindeki etksini inceleme. Yaygın olarak kullanılan belli başlı metasezgisel algoritmaları tanıma ve uygulayabilme. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Metasezgisel algoritmaları ve mühendislik alanlarında kullanımını kavrama |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. PÇ-2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Tek çözümlü ve popülasyon tabanlı algoritmaların anlaşılması |
PÇ-2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. PÇ-3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) PÇ-11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Yaygın olarak kullanılan algoritmaları tanıma ve programlarını yazabilme |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. PÇ-2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. PÇ-11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Optimizasyon Modelleri Tek Çözüm Tabanlı Metasezgiseller Bölgesel Arama ve Komşuluk Amaç Fonksiyonu ve Analizi Isıl İşlem Algoritması Tabu Arama Algoritması Klavuzlanmış Bölgesel Arama Populasyon Tabanlı Metasezgiseller Başlangıç Populasyonu ve Durdurma Kriteri Evrimsel Algoritmalar Genetik Algoritmalar (Seçme, örnekleme, mutasyon, rekombinasyon) Evrimsel Programlama Diferansiyel Gelişim Algoritması Bakteriyel Besin Arama Algoritması | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Optimizasyon Modelleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Tek Çözüm Tabanlı Metasezgiseller | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Bölgesel Arama ve Komşuluk | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Amaç Fonksiyonu ve Analizi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Isıl İşlem Algoritması | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Tabu Arama Algoritması | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Klavuzlanmış Bölgesel Arama | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Populasyon Tabanlı Metasezgiseller | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Başlangıç Populasyonu ve Durdurma Kriteri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Evrimsel Algoritmalar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Genetik Algoritmalar (Seçme, örnekleme, mutasyon, rekombinasyon) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Evrimsel Programlama | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Diferansiyel Gelişim Algoritması | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Bakteriyel Besin Arama Algoritması | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | E.-G. Talbi, Metaheuristics: From Design to Implementation. John Wiley & Sons, 2009. | |
2 | S. Luke, Essentials of Metaheuristics. Morrisville, N.C.: lulu.com, 2013. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 11 | 33 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 11 | 33 |
c) Performans Ödevi | 3 | 10 | 30 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 3 | 10 | 30 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |