Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / EEM-538 - ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: EEM-538 Adı: METASEZGİSEL ALGORİTMALAR Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SUAD BAŞBUĞ (suad@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Metasezgisel algoritmaların optimizasyon süreçlerinde kullanımı öğrenme. Temel metasezgisel algoritma parametrelerini tek çözümlü ve popülasyon tabanlı teknikler dikkate alarak anlama. Rastgelelik olgusunun algoritmalar üzerindeki etksini inceleme. Yaygın olarak kullanılan belli başlı metasezgisel algoritmaları tanıma ve uygulayabilme.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Metasezgisel algoritmaları ve mühendislik alanlarında kullanımını kavrama PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
PÇ-2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Tek çözümlü ve popülasyon tabanlı algoritmaların anlaşılması PÇ-2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
PÇ-11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Yaygın olarak kullanılan algoritmaları tanıma ve programlarını yazabilme PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
PÇ-2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÇ-11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Optimizasyon Modelleri Tek Çözüm Tabanlı Metasezgiseller Bölgesel Arama ve Komşuluk Amaç Fonksiyonu ve Analizi Isıl İşlem Algoritması Tabu Arama Algoritması Klavuzlanmış Bölgesel Arama Populasyon Tabanlı Metasezgiseller Başlangıç Populasyonu ve Durdurma Kriteri Evrimsel Algoritmalar Genetik Algoritmalar (Seçme, örnekleme, mutasyon, rekombinasyon) Evrimsel Programlama Diferansiyel Gelişim Algoritması Bakteriyel Besin Arama Algoritması
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Optimizasyon Modelleri Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Tek Çözüm Tabanlı Metasezgiseller Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Bölgesel Arama ve Komşuluk Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Amaç Fonksiyonu ve Analizi Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Isıl İşlem Algoritması Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Tabu Arama Algoritması Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Klavuzlanmış Bölgesel Arama Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 Populasyon Tabanlı Metasezgiseller Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Başlangıç Populasyonu ve Durdurma Kriteri Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Evrimsel Algoritmalar Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Genetik Algoritmalar (Seçme, örnekleme, mutasyon, rekombinasyon) Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Evrimsel Programlama Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Diferansiyel Gelişim Algoritması Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Bakteriyel Besin Arama Algoritması Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 E.-G. Talbi, Metaheuristics: From Design to Implementation. John Wiley & Sons, 2009.
2 S. Luke, Essentials of Metaheuristics. Morrisville, N.C.: lulu.com, 2013.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 11 33
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 11 33
       c) Performans Ödevi 3 10 30
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 3 10 30
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 1 5
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 1 5
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180