Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

AVANOS GÜZEL SANATLAR MESLEK YÜKSEKOKULU / MDS-214 - MİMARİ DEKORATİF SANATLAR

Kodu: MDS-214 Adı: ÇAMUR TORNASINDA ŞEKİLLENDİRME Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü MİMARİ DEKORATİF SANATLAR
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı BAHADIR CEM ERDEM (bahadirerdem@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Çömlekçi tornasında şekillendirme prensibini öğrenir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Çömlekçi tornası ilkeleri doğrultusunda form tasarlayabilir. PÇ-6 Seramik sanatı ve teknolojilerinin ihtiyaç duyduğu standartlarda teknik çizim ve anlatım yöntemlerini bilir ve uygular.
PÇ-16 Çömlekçi tornası ilkeleri doğrultusunda form tasarlar.
Dönem Ödevi - Proje
Uygulama Sınavı
DÖÇ-2 Çömlekçi tornası ilkeleri doğrultusunda seramik form şekillendirebilir. PÇ-6 Seramik sanatı ve teknolojilerinin ihtiyaç duyduğu standartlarda teknik çizim ve anlatım yöntemlerini bilir ve uygular.
PÇ-16 Çömlekçi tornası ilkeleri doğrultusunda form tasarlar.
PÇ-17 Ölçülendirme becerisini kazanarak, istenen ölçüde üç boyutlu uygulama yapar.
Dönem Ödevi - Proje
Uygulama Sınavı
DÖÇ-3 Ölçülendirme yapabilir. PÇ-6 Seramik sanatı ve teknolojilerinin ihtiyaç duyduğu standartlarda teknik çizim ve anlatım yöntemlerini bilir ve uygular.
PÇ-16 Çömlekçi tornası ilkeleri doğrultusunda form tasarlar.
PÇ-17 Ölçülendirme becerisini kazanarak, istenen ölçüde üç boyutlu uygulama yapar.
Dönem Ödevi - Proje
Uygulama Sınavı
DÖÇ-4 İstenen ölçüde uygulama yapabilir. PÇ-6 Seramik sanatı ve teknolojilerinin ihtiyaç duyduğu standartlarda teknik çizim ve anlatım yöntemlerini bilir ve uygular.
PÇ-16 Çömlekçi tornası ilkeleri doğrultusunda form tasarlar.
PÇ-17 Ölçülendirme becerisini kazanarak, istenen ölçüde üç boyutlu uygulama yapar.
Dönem Ödevi - Proje
Uygulama Sınavı
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Çömlekçi tornasında özgün üç boyutlu tasarımların uygulamalarını yapmak, yüzey değerlendirmelerinde estetik çözümlemeler aramak. Çamur tornasında farklı seramik formlar tasarlamak ve şekillendirmek. Çamurun havasını alma, merkeze getirme, yükseltme, inceltme, düzeltme, dip alma, standart ölçülerde silindir yapma. Silindir formlar, çanak, tabak, kulp, küre vazo yapma. Astar akıtma, kazıma, izleme, ajur gibi dekor yöntemleri yapma. Doku oluşturma, sırlama uygulamaları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Farklı çeşitte torna çamurlarının tanıtımı, çamurun yoğrularak havasının alınması Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
2 Çamuru tornada merkeze getirme pratiği kazanma, silindir form şekillendirme Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
3 Tornada belirli miktardaki çamurdan aynı büyüklük ve kalınlıkta silindir şekillendirme Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
4 Silindir şeklinde vazo tasarımı ve şekillendirme çalışması, projelerin kontrolü Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama, proje ödevi
5 Dikey form uygulaması, dip alma-düzeltme çalışması Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
6 Yarım küre ve çanak çalışması, projelerin kontrolü Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama, proje ödevi
7 Silindir formunun açılması, konik form çalışması Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
8 Ara Sınav
9 Orta boyutta yatay form uygulaması Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
10 Sır ayağı yönteminin yapılması Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
11 Çeşitli dekor yöntemleri (astar, kazıma,izleme, ajur, doku, renkli sır vs.) Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
12 Çanak – kase – kupa uygulaması, projelerin kontrolü Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama, proje ödevi
13 Özgün form uygulaması, projelerin kontrolü Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama, proje ödevi
14 Fırın doldurma ve bisküvi pişirimi (ilk fırınlama) Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
15 Sırlama, Sırlı Pişirim (ikinci fırınlama) Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon, Uygulama
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Clark, Kenneth. (1998). The Potter's Manuel. Little, Brown and Company, London.
2 Peterson, Susan., Peterson , Jan. (2009). Seramik Yapıyoruz. Çev. Çizer, Sevim. Karakalem Kitabevi Basım Yayın, İzmir.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Çömlekçi Tornası, Çamur, Modelaj Kalemleri, Önlük veya tulum (atölye giysisi)

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje 14 1 10
Final Sınavı 16 1 50

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 2 4
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 1 4 4
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 5 15
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 6 18
Final Sınavı 1 1 1
Çömlek Atölyeleri; Gezi-Gözlem-Uygulama 1 5 5
0
Toplam İş Yükü 90