|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | OSMAN DİŞÇEKEN (osmandisceken@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Performans artırmak amacıyla kullanılan ilaçların ve metodlarıın etki ve yanetkilerini öğretmek / Antrenör adayının, sporcu beslenmesinde ve ergojenik yardımlardaki bilgilerini uygulama alanında kullanmasını sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Dopingin tanımı ve dopingle mücadele kurallarını öğrenebilir. |
PÇ-2 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Performans Analizi alanlarına yönelik edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. PÇ-4 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Performans Analizi alanında, bilgiyi paylaşma ve birlikte öğrenme yetkinliğine sahiptir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Yasaklı madde ve yöntemleri ve bunların etki mekanizması ve yollarını öğrenebilir. |
PÇ-5 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Performans Analizi alanında, öğrenim sürecinde elde ettiği verileri iş yaşamında değerlendirebilme ve uygulama yetkinliğine sahiptir. PÇ-6 Spor Bilimleri, Antrenörlük, Kondisyonerlik ve Performans Analizi alanında, sağlık ile ilişkili temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | İstenmeden yasaklı madde alımına ilişkin tehlikeler konusunda bilgisi olabilir. |
PÇ-8 Spor bilimleri alanında, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. PÇ-9 Spor Bilimleri alanında, uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Tedavi amaçlı kullanım istisnası ve bununla ilgili süreçleri bilebilir. |
PÇ-10 Spor bilimleri alanında, birlikte çalıştığı insanların mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir ve performanslarını değerlendirir. PÇ-11 Uygulama alanlarına yönelik temel ve ileri düzeyde bilgi ve becerileri öğretebilme ve uygulayabilme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Doping tarihçesi ve genel bilgiler,Doping maddeleri ,Ergojenik yardımlar içeriği,Besinsel ergojenik yardımlar,Diğer ergojenik yardımlar,Ulusal ve uluslararası dopingden korunma yöntemleri | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dopingin tanımı,WADA tarafından yarışmada ve dışında kullanımı yasak olan maddeler ve yöntemler | Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
2 | Anabolik maddeler,hormon ve benzer maddeler,beta-2 agonistler | Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
3 | Diüretikler ve diğer siliciler,hormon antagonistleri ve düzenleyicileri | Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
4 | Narkotikler, uyarıcılar,kannabinoidler | Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
5 | Glukokortikosteroidler,alkol, beta-blokerler | Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
6 | Oksijen transferinin arttırılması , gen dopingi ,kimyasal ve fiziksel uygulamalar | Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
7 | Doping kontrol işlemleri | Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Doping ve ergojenik yardımın kullanımının tarihçesi.yaşayan organizmanın dinamikleri ve kontrolü | Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
10 | Beslenmeye bağlı ergojenikler: karbonhidratlar, gilserol, alkol, alkaliler aspartatlar, içecekler | Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
11 | Beslenmeye bağlı ergojenikler: kafetin,karnitin,polenler, bira mayası,ginseng | Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
12 | Beslenmeye bağlı ergojenikler:vitaminler,mineraller, kreatin | Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
13 | Aminoasit, protein,supplementleri,amino asitler,arginin, L Glutamate, bikarbonat, sodium sitrat | Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
14 | Yağ asitleri, karnitin,arı sütü,buğday tohum yağı. | Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
15 | kokain,kafein, coenz q10, tribulus | Anlatma Yöntemi, Proje Sunumu, Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | • Spor’da Her Yönüyle Doping, Özer Baysaling, İl press Basın ve Yayın, İstanbul, 2000 | |
2 | • Egzersiz ve Spor Yapanlar İçin Beslenme, Ersoy Gülgün, Nobel Yayınevi, Ankara, 2004 | |
3 | • Gülgün Ersoy, Fiziksel Uygunluk (Fitnes) Spor Beslenme İle İlgili Temel Öğretiler, 2. Baskı, 2016, 451. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Sınıf, yansıtıcı cihazlar, spor federasyon kaynakları. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 30 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | 5 | 2 | 5 |
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 12 | 2 | 5 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 4 | 12 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 3 | 3 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 1 | 2 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 2 | 1 | 2 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 91 |