|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | SOSYOLOJİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | NEVAL KARANFİL (nevalkaranfil@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
NEVAL KARANFİL, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Dersin amacı, çağdaş sosyoloji kuramları hakkında teorik bir perspektif kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Çağdaş sosyologların kuramlarını tartışabilir |
PÇ-8 8-Sosyolojinin gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Çağdaş sosyoloji kuramlarının ele aldığı konuları tartışabilir. |
PÇ-4 4-Alanında edindiği bilgilerle doktora programına, AR-GE birimlerine veya mesleki alandaki işlere girebilme yetenek ve özelliklerine sahiptir. PÇ-5 5-Mesleki alanla ilgili her faaliyette, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. PÇ-10 10-Sosyoloji ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Çağdaş sosyoloji kuramlarından faydalanarak toplumsal meseleleri açıklayabilir |
PÇ-2 2-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, kontrollü deneyler planlar ve ilgili alanda orijinal araştırmalar gerçekleştirir. PÇ-3 3-Sahip olduğu bilgiyi analiz ederek, karşılaştırarak ve sorgulayarak problemlerin çözümünde kullanır ve ilgili alanda orijinal bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-4 4-Alanında edindiği bilgilerle doktora programına, AR-GE birimlerine veya mesleki alandaki işlere girebilme yetenek ve özelliklerine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Dersin içeriğinde, sosyolojideki çağdaş kuramlar arasında yer alan yapısal işlevselcilik, sembolik etkileşim, neo Marxism gibi ekoller ve temsilcilerine yer verillir. Bu isimlerin, bakış açıları, kavramları ve kuramlarının ayrıntıları ele alınır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Yapısal İşlevselcilik: Talcott Parsons ve Robert Merton | Anlatım, soru-cevap |
| 2 | Yeni İşlevselcilik: Jeffrey Alexander ve Niklas Luhmann | Anlatım, soru-cevap |
| 3 | Çatışma kuramı: Marx, Frankfurt Okulu | Anlatım, soru-cevap |
| 4 | Çatışma kuramı: Wright Mills, Pierre Bourdieu | Anlatım, soru-cevap |
| 5 | Çatışma kuramı: Ralf Dahrendorf, Lewis Coser, Randall Collins | Anlatım, soru-cevap |
| 6 | Sembolik Etkileşimcilik: G. Herbert Mead, Herbert Blumer, Erving Goffman | Anlatım, soru-cevap |
| 7 | Fenomenoloji: Harold Garfinkel, Peter Berger, Dorothy E. Smith | Anlatım, soru-cevap |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Akılsal Seçim Kuramları | Anlatım, soru-cevap |
| 10 | Alışveriş Kuramı | Anlatım, soru-cevap |
| 11 | Küreselleşme Kuramları: Aşırı Küreselleşmeci Görüş | Anlatım, soru-cevap |
| 12 | Küreselleşme Kuramları: Şüpheci Görüş | Anlatım, soru-cevap |
| 13 | Küreselleşme Kuramları: Dönüşümcü Görüş | Anlatım, soru-cevap |
| 14 | Postmodern Kuram: Lyotard, Jameson | Anlatım, soru-cevap |
| 15 | Postmodern Kuram: Harvey, Baudrillard | Anlatım, soru-cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Wallace, R. A.; Wolf, A. (2015). Çağdaş Sosyoloji Kuramları: Klasik Geleneğin Genişletilmesi. 6.b. (L. Elburuz; M. R. Ayas çev.). Ankara: Doğu Batı. | |
| 2 | Ritzer, G. (2012). Modern Sosyoloji Kuramları. 7.b. (H. Hülür çev.). Ankara: De Ki Basım Yayım | |
| 3 | Giddens, A. (ed.). (2015). Sosyolji: Başlangıç Okumaları. 5.b. İstanbul: Say. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kaynak kitaplar ve makalerler | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 6 | 18 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 14 | 42 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 174 | ||