|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AHMET ORHAN (ahmet.orhan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Jeolojik bilgilerin ve verilerin sayısallaştırılarak mühendislik işlerinde kullanılmasını sağlamak, kayaların ve zeminlerin mühendislik özelliklerinin nasıl bulunacağı ve yorumlanacağını öğretmek, kütle hareketlerini tanımlamak ve önleme yollarını belirlemek, baraj yeri çalışmaları ve tünel kayası sınıflamalarının nasıl yapıldığını öğretmek, malzeme araştırmalarının nasıl yapılacağını öğretmek, mühendislik jeolojisi haritalarının nasıl yapılacağını öğretmek. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Yer kabuğunda meydana gelen jeolojik ve yapısal olayları, kayaç ve kayaç yapıcı mineralleri tanıyabilir. |
PÇ-8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi PÇ-11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Kaya malzemesi, kaya kütlesi, süreksizlik ve zemin kavramlarını yorumlayabilir. |
PÇ-5 Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. PÇ-8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi PÇ-11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Matematiksel modeller ve sayısal ifadeler aracılığıyla jeoteknik ve mühendislik jeolojisi problemlerini çözebilir. |
PÇ-1 Temel matematik, fen bilimleri ve inşaat mühendisliği alanında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri inşaat mühendisliği problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
PÇ-2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. PÇ-3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Doğal afetlerin oluşum mekanizmalarını analiz edebilir |
PÇ-11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Giriş (tanımlar, mühendislik jeolojisinin gelişimi) Mühendislik amaçları için kayaların sınıflandırılması. Kütle hareketleri ( sınıflamaları, nedenleri ve önleme yöntemleri) . Kaya şev stabilitesi yöntemleri. Baraj jeolojisi (sınıflamaları, baraj yeri ve baraj tipinin seçimi, baraj yerinde yapılan mühendislik çalışmaları. Tünel jeolojisi (Tanımlar, tünel açılmasında karşılaşılan problemler, tünel açma yöntemleri, tünel ayaçlarının sınıflandırılması) Temel jeolojisi. Taş ocağı araştırmaları. Mühendislik jeolojisinde yeni teknik ve metotlar. Mühendislik jeolojisi haritalarının yapımı. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Mühendislik jeolojisinin gelişimi, mühendislik jeolojisi araştırmaları, mühendislik jeolojisinde uygulanan araştırma yöntemleri. | Sözlü Anlatım |
2 | Kayaçlarda ayrışma, fiziksel ve kimyasal ayrışma kavramları, kayaçların mühendislik amaçlı sınıflandırmasına giriş, kayaç sınıflandırılmasında kullanılan parametreler | Sözlü Anlatım |
3 | Ayrışmaya göre kayaların sınıflandırılması, RQD ve karot verimi kavramları, hat etüdü yöntemi, kayaçların fiziksel özelliklerine göre sınıflandırılması, mekanik özelliklerine göre sınıflandırılması, elastik özelliklerine göre sınıflandırılması. | Sözlü Anlatım |
4 | Kütle hareketlerine giriş, kütle hareketlerinin ekonomik önemi, kütle hareketine neden olan faktörler, kütle hareketlerinin sınıflandırılması, aktif, durağan ve fosil heyelan kavramları. | Sözlü Anlatım |
5 | Yamaç ve şevlerin duyarlılığı, zemin şevleri, kaya şevleri, kaya şevlerinin duyarlılığını etkileyen faktörler, kütle hareketlerinin incelenme yöntemleri, kütle hareketlerinin önlenme yöntemleri. | Sözlü Anlatım |
6 | Kaya şevlerinin duyarlılık analizi yöntemleri, amprik yöntemler, gerilme analizi yöntemi, analitik yöntemler, streografik projeksiyon yöntemi, fiziksel modeller. | Sözlü Anlatım |
7 | Baraj jeolojisine giriş, barajların sınıflandırılması, barajlarda kullanılan ortak terimler, baraj tipi ve yeri seçimine etki eden faktörler. | Sözlü Anlatım |
8 | Ara Sınav | |
9 | Baraj gövdesine etki eden kuvvetler, dolu savaklar, baraj yapımında mühendislik jeolojisi çalışmaları, baraj yeri ve gölalanı çalışmaları, barajlarda siltlenme, diğer su tutma yapıları. | Sözlü Anlatım |
10 | Baraj yıkılmaları, kayaçların baraj yapımına etkisi, barajların çevreye etkisi, havaya etkisi, suya etkisi, karaya etkisi, tünel jeolojisine giriş. Dönem Projesinin verilmesi. | Sözlü Anlatım |
11 | Tünel ve galerilerde kullanılan terimler, tünellerin kullanılma amaçları, tünel açılmasında maliyeti etkileyen faktörler, tünel açılmasında karşılaşılan olaylar, jeolojik yapıların tünel açılmasına etkisi, tünellerde karşılaşılan su, ısı ve gaz sorunları. | Sözlü Anlatım |
12 | Tünel kayası sınıflandırma yöntemleri, RMR, Q, GSI kaya kütle sınıflandırma sistemleri, tünel açma yöntemleri. | Sözlü Anlatım |
13 | Temel jeolojisine giriş, bina, yol ve köprü temelleri, malzeme jeolojisine giriş, yapı taşı ve teknolojik mermer kavramları, yapı taşlarında aranan özellikler, taş ocakları, taş ocağı araştırma ve blok alma yöntemleri, taş ocağı işletme şekilleri, taşların işlenmesi. | Sözlü Anlatım |
14 | Mühendislik jeolojisi haritaları, sınıflandırılması, mühendislik jeolojisi yapımında kullanılan yöntemler. | Sözlü Anlatım |
15 | Coğrafi bilgi sistemleri ve uzaktan algılamanın mühendislik jeolojisi haritası yapımında kullanımları. | Sözlü Anlatım |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Tarhan, F., 2002; Mühendislik Jeolojisi Prensipleri, KTÜ Yayınları, No:145, Trabzon | |
2 | Erguvanlı, K. 1995; Mühendislik Jeolojisi, Seç Yayın Dağıtım, İstanbul | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
1- Tarhan, F., 2002; Mühendislik Jeolojisi Prensipleri, KTÜ Yayınları, No:145, Trabzon 2- Erguvanlı, K. 1995; Mühendislik Jeolojisi, Seç Yayın Dağıtım, İstanbul |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 3 | 15 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |