|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SERHAT ÇELİKTEN (scelikten@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Şekil değiştiren cisim mekaniğinde, gerilme, şekil değiştirme ve malzemelerin mukavemetini kaybetmesi gibi temel kavramlarını öğretmek. Malzemelerin mekanik özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak. Basit birleşimlerin tasarımını yapma yeteneğini kazandırmak |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Katı cisimlerin mekanik özelliklerini bilir. |
PÇ-1 Temel matematik, fen bilimleri ve inşaat mühendisliği alanında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri inşaat mühendisliği problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
PÇ-2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. PÇ-3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Basit birleşimlerde tasarım becerisinin kazandırılması. |
PÇ-8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi PÇ-9 Mesleki sorumluluk ve etik değerlere sahip olabilme |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Malzemelerin mekanik özelliklerini öğrenmek |
PÇ-1 Temel matematik, fen bilimleri ve inşaat mühendisliği alanında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri inşaat mühendisliği problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
PÇ-2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. PÇ-3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Giriş (Mukavemetin tanımı ve temel ilkeleri), Çubuklarda iç kuvvetler, Gerilme analizi, Şekil değiştirme analizi, Katı cisimlerin mekanik özellikleri, Gerilme ve Şekil değiştirme bağıntıları, Şekil değiştirme enerjisi, Kırılma teorileri, Basit birleşimlerin tasarımı, Normal kuvvet. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Temel prensipler: Giriş, Kuvvet ve yük tipleri, Denge koşulları, İç kuvvetler (Kesit tesirleri)’nin incelenmesi, İç Kuvvet Bileşenleri, Mesnet tipleri. | Anlatma Yöntemi |
2 | Yük, kesme kuvveti ve moment ilişkileri, Kesit tesiri diyagramları, (integrasyon Yöntemi, Kesim Yöntemi) | Anlatma Yöntemi |
3 | Gerilme Kavramı : Giriş, Gerilme tanımı, Gerime bileşenleri, Gerime tansörü, Normal Gerilme, Ortalama kayma gerilmesi, Ezilme Gerilmesi, Basit yapı elemanlarında gerilme uygulaması, İnce cidarlı basınç kapları, Emniyet (Güvenlik) gerilmesi Emniyet faktörü | Anlatma Yöntemi |
4 | Şekil değiştirme, malzeme ilişkileri : Giriş, Birim şekil değiştirme, Birim şekil değiştirme bileşenleri, şekil değiştirme tansörü, | Anlatma Yöntemi |
5 | Mühendislik malzemelerinin özellikleri, Hooke Kanunu, Poisson oranı. | Anlatma Yöntemi |
6 | Genelleştirilmiş Hooke Kanunu, şekil değiştirme enerjisi. | Anlatma Yöntemi |
7 | Mohr gerilme dairesi, Gerilmenin değişimi ve diferansiyel denge denklemleri, | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Düzlem şekil değiştirme hali: Şekil değiştirmenin ölçülmesi, Gerilme-şekil değiştirme ilişkileri. | Anlatma Yöntemi |
10 | Eksenel Kuvvet Hali: Giriş, Eksenel yüklü elemanlarda gerilme ve şekil değiştirme hesabı. | Anlatma Yöntemi |
11 | Eksenel kuvvet halinde hiperstatik yapı elemanları, Süperpozisyon yönteminin uygulanması. | Anlatma Yöntemi |
12 | Sıcaklık değişiminden doğan şekil değiştirme ve gerilmeler, | Anlatma Yöntemi |
13 | Eğik düzlemlerde oluşan gerilme bileşenleri, Gerilme yığılmaları, Saint-Venant prensibi. | Anlatma Yöntemi |
14 | Gerilme ve şekil değiştirme analizi: Giriş, Düzlem gerilme hali | Anlatma Yöntemi |
15 | Gerilme ve şekil değiştirme analizi: Asal gerilmeler, En büyük kayma gerilmesi, | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Omurtag M.H. Mukavemet cilt 1 6. Baskı Birsen yayınevi 2018 | |
2 | Omurtag M.H. Mukavemet çözümlü problemler cilt 1 6. Baskı Birsen yayınevi 2018 | |
3 | Cisimlerin Mukavemeti Ferdinand P Beer Literatür Yayıncılık | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
1- R.C. Hibbeler, 2004, Mechanics of Materials, Prentice Hall, ISBN:0-13-124-571. 2- Mehmet Bakioğlu, 2001, Cisimlerin Mukavemeti, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., ISBN:975-486-435-. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 1 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 1 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 7 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 121 |