|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | UMUT YÜCEL (umut.yucel@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Deprem hareketi ve özellikleri, yapıların deprem etkileri altındaki davranışı, depreme dayanıklı yapı tasarımının ilkeleri, deprem yönetmeliği, deprem hasarlarının türleri, mevcut binalarda güvenlik belirlenmesi, betonarme yapılarda onarım ve güçlendirme bilgilerini vermek. Öğretilen kavramları uygulamalar ile pekiştirmek. Elde edilen bilgileri mühendislik problemlerine uygulama yeteneğini kazandırmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Deprem hareketi ve özellikleri ile zemin durumunun deprem hareketine etkisi konusunda bilgi kazanırlar |
PÇ-4 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kullanabilme PÇ-5 Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. PÇ-7 Fikirlerini ve çözüm önerilerini sözlü, yazılı ve grafik anlatım teknikleri kullanarak anlatabilme, 3 Boyutlu düşünebilme, tasarım konularında yaratıcı olabilme PÇ-8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-2 | Yapıların yer hareketi altındaki titreşimi konusunda bilgi kazanırlar. |
PÇ-4 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kullanabilme PÇ-5 Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. PÇ-7 Fikirlerini ve çözüm önerilerini sözlü, yazılı ve grafik anlatım teknikleri kullanarak anlatabilme, 3 Boyutlu düşünebilme, tasarım konularında yaratıcı olabilme PÇ-8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-3 | Depreme dayanıklı yapı tasarımı konusunda bilgi ve beceri kazanırlar. |
PÇ-4 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi kullanabilme PÇ-5 Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. PÇ-7 Fikirlerini ve çözüm önerilerini sözlü, yazılı ve grafik anlatım teknikleri kullanarak anlatabilme, 3 Boyutlu düşünebilme, tasarım konularında yaratıcı olabilme PÇ-8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Deprem hareketi ve özellikleri. Yeryüzünde ve yurdumuzda faylar ve tektonik bölgeler. Tepki spektrumları. Zemin durumunun deprem hareketine etkisi, zemin-yapı etkileşimi, yapıların yer hareketi altında titreşimi, modların birleştirilmesi yöntemi, Sönüm, Süneklik, deprem etkisindeki betonarme yapıların/yapı elemanlarının davranışı, Depreme dayanıklı yapı tasarımı, Deprem yönetmeliği, Sınır durumlar, Yapısal düzensizlikler, deprem etkisi altında çözüm yöntemleri, Betonarme yapılar için kurallar, Deprem hasarlarının türleri, Betonarme yapılarda onarım ve güçlendirme, Mevcut binalarda güvenlik belirlenmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Deprem hareketi, Depremin oluşumu ve özellikleri, Depremin şiddet ve büyüklüğü | Anlatma Yöntemi |
2 | Yeryüzünde ve yurdumuzda faylar ve tektonik bölgeler. Dalga hareketi olarak deprem, Deprem hareketinin ölçümü, Tek serbestlik dereceli sistemlere giriş | Anlatma Yöntemi |
3 | Tek serbestlik dereceli sistemler | Anlatma Yöntemi |
4 | Tepki spektrumları | Anlatma Yöntemi |
5 | Zemin durumunun deprem hareketine etkisi, Zemin sıvılaşması, Zemin-yapı etkileşimi, Çok serbestlik dereceli sistemlere giriş | Anlatma Yöntemi |
6 | Çok serbestlik dereceli sistemlerde doğal titreşim mod ve frekanslarının hesabı | Anlatma Yöntemi |
7 | Mod birleştirme yöntemi, Yapıların spektral analizi | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Deprem etkisindeki betonarme yapıların/yapı elemanlarının davranışı; Beton, Çelik, Döşeme, kiriş, kolon ve perdeler, Birleşim bölgeleri, Plastik mafsal, Boyutlamada kapasite ilkesi, Çerçeveli ve perdeli taşıyıcı sistem davranışı | Anlatma Yöntemi |
10 | Depreme dayanıklı yapı tasarımı; Depreme karşı güvenlik, Deprem yönetmeliği, Sınır durumlar, Yapının genel davranışı, Yapısal düzensizlikler, Boyutlama spektrumu, Deprem etkisi altında çözüm yöntemleri | Anlatma Yöntemi |
11 | Elastik deprem yükü, Deprem bölgesi, Yapının kullanım türü, Yapının titreşim periyodu, Yapı ağırlığı, Deprem yükü etkisi, Spektrum, Taşıyıcı sistem sünekliği. | Anlatma Yöntemi |
12 | Betonarme yapılar için kurallar; Döşeme, kiriş ve kolonlar, Kiriş-kolon birleşim bölgeleri, Perdeler, Temeller. Kat yer değiştirmeleri, İstinat duvarları | Anlatma Yöntemi |
13 | Yapılarda deprem sonrası hasar tespiti, Yapıların onarımı ve güçlendirilmesi; Taşıyıcı sistem elemanlarının güçlendirilmesi | Anlatma Yöntemi |
14 | Taşıyıcı sistemin yeni elemanlarla güçlendirilmesi, Mevcut binalarda güvenlik belirlenmesi. | Anlatma Yöntemi |
15 | Taşıyıcı sistemin yeni elemanlarla güçlendirilmesi, Mevcut binalarda güvenlik belirlenmesi. | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | N. Bayülke; Depremler ve Depreme Dayanıklı Yapılar, Deprem Araştırma Dairesi, Ankara, 1979 | |
2 | Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik, 2007 | |
3 | Z. Celep; Betonarme Yapılar, Beta Dağıtım, 2013. | |
4 | Z. Celep, N. Kumbasar; Deprem Mühendisliğine Giriş ve Depreme Dayanıklı Yapı Tasarımı, Beta Dağıtım, İstanbul 2004 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
N. Bayülke; Depremler ve Depreme Dayanıklı Yapılar, Deprem Araştırma Dairesi, Ankara, 1979 Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik, 2007 Z. Celep; Betonarme Yapılar, Beta Dağıtım, 2013. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 1 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 1 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 156 |