|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | DENİZ AYŞEGÜL SÖĞÜT (dsogut@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ALİ KAYA, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin ana amacı; öğrencilerin zihinsel yetersizliği ve otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitiminin tarihsel olarak nasıl başladığı, zihinsel yetersizlik ve otizm spektrum bozukluklarının doğum öncesi, doğum anı ve doğum sonrası nedenlerini, tanılanma ölçütlerini ve değerlendirme sürecini, bu bireylerin özelliklerini ve eğitimlerinin genel ilkelerini kazandırmktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Zihin yetersizliği olan bireylerin özelliklerini açıklar. |
PÇ-2 Alanındaki bilimsel dayanaklı kuramsal
ve uygulamalı bilgilere sahiptir PÇ-7 Alanıyla ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanır. PÇ-8 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleme, verileri yorumlama, değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirme becerisine sahiptir. PÇ-15 Genel ve özel eğitim uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Otizmli bireylerin genel özelliklerini açıklar. |
PÇ-2 Alanındaki bilimsel dayanaklı kuramsal
ve uygulamalı bilgilere sahiptir PÇ-3 Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar. PÇ-5 Öğretim strateji, yöntem, teknikler ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-6 Öğrencilerin gelişim ve öğrenme özellikleriyle ilgili bilgiye sahiptir. PÇ-7 Alanıyla ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanır. PÇ-24 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. PÇ-25 Özel eğitim ile ilgili temel kavramları bilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Zihin yetersizliği ve otizm arasındaki farklılıkları açıklayabilir. |
PÇ-2 Alanındaki bilimsel dayanaklı kuramsal
ve uygulamalı bilgilere sahiptir PÇ-6 Öğrencilerin gelişim ve öğrenme özellikleriyle ilgili bilgiye sahiptir. PÇ-7 Alanıyla ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanır. PÇ-24 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. PÇ-25 Özel eğitim ile ilgili temel kavramları bilir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Temel kavramlar; zihin yetersizliği olan bireyler; otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan bireyler; sınıflandırma: eğitsel, psikolojik, tıbbi; yaygınlık ve görülme sıklığı; nedenler: doğum öncesi, doğum anı, doğum sonrası; tarama/tanılama: tıbbi, gelişimsel ve eğitsel tarama/tanılama; akademik ve akademik olmayan özellikler; ekip ve işbirliği; eğitim-öğretim ortamları; bilimsel dayanaklı uygulamalar; ailelerin özellikleri; zihin yetersizliği olan bireye, OSB olan bireye ve ailelerine yönelik tutumlar; ailelere sunulan hizmetler, destekler ve yasal haklar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Zihinsel Yetersizliğin Kuramsal Temelleri: Zihinsel yetersizliğin tanımlanması, sınıflandırılması, toplumdaki yaygınlığı ve nedenleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
2 | Zihinsel Yetersizlik Gösteren Bireylerin Özellikleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
3 | Zihinsel Yetersizliği Olan Bireylere Yönelik Tarama, Tanılama ve Değerlendirme Süreci | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
4 | Zihinsel Yetersizliği Olan Bireylerin Eğitimleri ve Hizmet Sunma Modelleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
5 | Zihinsel Yetersizliği Olan Bireylerin Eğitimleri ve Hizmet Sunma Modelleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
6 | Zihinsel Yetersizliği Olan Bireylerin Eğitimlerinde Kullanılan İyi Uygulama Örnekleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
7 | Otizm Spektrum Bozukluğunun Kuramsal Temeller | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Otizm Spektrum Bozukluğu Gösteren Bireylerin Özellikleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
10 | Otizm Spektrum Bozukluğu Gösteren Bireylere Yönelik Tarama, Tanılama ve Değerlendirme Süreci | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
11 | Otizm Spektrum Bozukluğu Gösteren Bireylerin Eğitimleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
12 | Otizm Spektrum Bozukluğu Gösteren Bireylerin Eğitimleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
13 | Otizm Spektrum Bozukluğu Gösteren Bireylerin Eğitimlerinde Kullanılan İyi Uygulama Örnekleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
14 | ZYO ve OSB lİ Bireylerin Eğitimine Aile Katılımı | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
15 | ZYO ve OSB lİ Bireylerin Eğitimine Aile Katılımı | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Şahbaz, Ü. (2019). Zihin yetersizliği ve otizm spektrum bozukluğu. Vize Akademik, Ankara. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Akademik kitaplar, projeksiyon cihazı/akıllı tahta. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 14 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 7 | 21 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 8 | 24 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 6 | 12 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 3 | 6 | 18 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 125 |