Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / ÖEÖAE 103 - ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: ÖEÖAE 103 Adı: ZİHİN YETERSİZLİĞİ VE OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DENİZ AYŞEGÜL SÖĞÜT (dsogut@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ALİ KAYA,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin ana amacı; öğrencilerin zihinsel yetersizliği ve otizm spektrum bozukluğu olan bireylerin eğitiminin tarihsel olarak nasıl başladığı, zihinsel yetersizlik ve otizm spektrum bozukluklarının doğum öncesi, doğum anı ve doğum sonrası nedenlerini, tanılanma ölçütlerini ve değerlendirme sürecini, bu bireylerin özelliklerini ve eğitimlerinin genel ilkelerini kazandırmktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Zihin yetersizliği olan bireylerin özelliklerini açıklar. PÇ-2 Alanındaki bilimsel dayanaklı kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir
PÇ-7 Alanıyla ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanır.
PÇ-8 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleme, verileri yorumlama, değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirme becerisine sahiptir.
PÇ-15 Genel ve özel eğitim uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Otizmli bireylerin genel özelliklerini açıklar. PÇ-2 Alanındaki bilimsel dayanaklı kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir
PÇ-3 Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar.
PÇ-5 Öğretim strateji, yöntem, teknikler ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-6 Öğrencilerin gelişim ve öğrenme özellikleriyle ilgili bilgiye sahiptir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanır.
PÇ-24 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
PÇ-25 Özel eğitim ile ilgili temel kavramları bilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Zihin yetersizliği ve otizm arasındaki farklılıkları açıklayabilir. PÇ-2 Alanındaki bilimsel dayanaklı kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir
PÇ-6 Öğrencilerin gelişim ve öğrenme özellikleriyle ilgili bilgiye sahiptir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanır.
PÇ-24 Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
PÇ-25 Özel eğitim ile ilgili temel kavramları bilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Temel kavramlar; zihin yetersizliği olan bireyler; otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan bireyler; sınıflandırma: eğitsel, psikolojik, tıbbi; yaygınlık ve görülme sıklığı; nedenler: doğum öncesi, doğum anı, doğum sonrası; tarama/tanılama: tıbbi, gelişimsel ve eğitsel tarama/tanılama; akademik ve akademik olmayan özellikler; ekip ve işbirliği; eğitim-öğretim ortamları; bilimsel dayanaklı uygulamalar; ailelerin özellikleri; zihin yetersizliği olan bireye, OSB olan bireye ve ailelerine yönelik tutumlar; ailelere sunulan hizmetler, destekler ve yasal haklar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Zihinsel Yetersizliğin Kuramsal Temelleri: Zihinsel yetersizliğin tanımlanması, sınıflandırılması, toplumdaki yaygınlığı ve nedenleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
2 Zihinsel Yetersizlik Gösteren Bireylerin Özellikleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
3 Zihinsel Yetersizliği Olan Bireylere Yönelik Tarama, Tanılama ve Değerlendirme Süreci Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
4 Zihinsel Yetersizliği Olan Bireylerin Eğitimleri ve Hizmet Sunma Modelleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
5 Zihinsel Yetersizliği Olan Bireylerin Eğitimleri ve Hizmet Sunma Modelleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
6 Zihinsel Yetersizliği Olan Bireylerin Eğitimlerinde Kullanılan İyi Uygulama Örnekleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
7 Otizm Spektrum Bozukluğunun Kuramsal Temeller Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Otizm Spektrum Bozukluğu Gösteren Bireylerin Özellikleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
10 Otizm Spektrum Bozukluğu Gösteren Bireylere Yönelik Tarama, Tanılama ve Değerlendirme Süreci Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
11 Otizm Spektrum Bozukluğu Gösteren Bireylerin Eğitimleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
12 Otizm Spektrum Bozukluğu Gösteren Bireylerin Eğitimleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
13 Otizm Spektrum Bozukluğu Gösteren Bireylerin Eğitimlerinde Kullanılan İyi Uygulama Örnekleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
14 ZYO ve OSB lİ Bireylerin Eğitimine Aile Katılımı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
15 ZYO ve OSB lİ Bireylerin Eğitimine Aile Katılımı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Şahbaz, Ü. (2019). Zihin yetersizliği ve otizm spektrum bozukluğu. Vize Akademik, Ankara.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Akademik kitaplar, projeksiyon cihazı/akıllı tahta.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 14 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 7 21
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 8 24
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 6 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 3 6 18
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 125