|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | PINAR DEMİRYÜREK (pdemiryurek@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ALİ KAYA, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı,uygulamalı davranış analizi sürecini tanıma ve uygulamalı davranış analizinde kullanılan teknik ve becerileri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Uygulamalı davranış analizi kavramı ve özelliklerini tanımlayabilir |
PÇ-5 Öğretim strateji, yöntem, teknikler ile
ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-6 Öğrencilerin gelişim ve öğrenme özellikleriyle ilgili bilgiye sahiptir. PÇ-16 Genel ve özel eğitimde uygulanan öğretim programlarında öğrencinin gereksinimlerine ve gösterdiği performansa göre uyarlamalar yapar. PÇ-25 Özel eğitim ile ilgili temel kavramları bilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Uygun davranışları artırılmasına ilişkin yöntemleri açıklayabilir. |
PÇ-2 Alanındaki bilimsel dayanaklı kuramsal
ve uygulamalı bilgilere sahiptir PÇ-12 Öğrencinin gereksinimlerini ve kazanımlarını çok yönlü değerlendirmek için formal ve informal ölçme-değerlendirme araçlarını ve yöntemlerini kullanır ve sonuçlarını yorumlar. PÇ-17 Kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. PÇ-25 Özel eğitim ile ilgili temel kavramları bilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Uygun olmayan davranışların azaltılmasına ilişkin yöntemleri açıklayabilir. |
PÇ-2 Alanındaki bilimsel dayanaklı kuramsal
ve uygulamalı bilgilere sahiptir PÇ-5 Öğretim strateji, yöntem, teknikler ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-7 Alanıyla ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanır. PÇ-25 Özel eğitim ile ilgili temel kavramları bilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Davranış değiştirme planı hazırlayabilir ve uygulayabilir. |
PÇ-5 Öğretim strateji, yöntem, teknikler ile
ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. PÇ-9 Alanıyla ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanır. PÇ-17 Kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. PÇ-25 Özel eğitim ile ilgili temel kavramları bilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Öğrenme kuramları, uygulamalı davranış analizinin temel ilkeleri, hedef davranışların belirlenmesi, veri kayıt teknikleri, grafik çizme ve yorumlama, pekiştirme, ipucu ve türleri, şekil verme, sembol pekiştirme, problem davranışların değerlendirilmesi ve uygun olmayan davranışların azaltılması. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Öğrenme kuramları | Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap |
2 | Uygulamalı davranış analizinin özellikleri | Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım |
3 | Problem davranışların işlevinin belirlenmesi | Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım |
4 | Hedef davranışı belirlemesi | Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım |
5 | Hedef davranışın dolaylı değerlendirilmesi-anektod kaydı | Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım |
6 | Hedef davranışın dolaylı değerlendirilmesi-anektod kaydı | Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım |
7 | Hedef davranşın doğrudan değerlendirilmesi: yazılı kayıtların analizi, somut ürünlerin gözlenmesi | Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım |
8 | Ara Sınav | |
9 | Hedef davranşın doğrudan değerlendirilmesi: davranış örneklerinin gözlenmesi | Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım |
10 | Hedef davranşın doğrudan değerlendirilmesi: davranış örneklerinin gözlenmesi | Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım |
11 | Kazandırılacak uygun davranışın belirlenmesi | Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım |
12 | Uygun davranışları arttırma teknikleri | Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım |
13 | Uygun davranışları arttırma teknikleri | Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım |
14 | Uygun olmayan davranışları azaltma teknikleri | Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım |
15 | Örnek uygulamalar | Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Özyürek, M. (2004) Sınıfta Davranış Değiştirme. Uygulamalı Davranış Analizi. Kök Yayıncılık, Ankara. | |
2 | Erbaş, D., ve Özkan, Ş. Y. (2017). Uygulamalı davranış analizi. Pegem. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Sunum cihazı, ders kitapları, yazı tahtası |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 40 | |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 23456789 | 20 | |
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 14 | 40 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 7 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 8 | 24 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 6 | 18 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 3 | 6 | 18 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 138 |