Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / ÖEÖAE 203 - ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: ÖEÖAE 203 Adı: UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı PINAR DEMİRYÜREK (pdemiryurek@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ALİ KAYA,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı,uygulamalı davranış analizi sürecini tanıma ve uygulamalı davranış analizinde kullanılan teknik ve becerileri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Uygulamalı davranış analizi kavramı ve özelliklerini tanımlayabilir PÇ-5 Öğretim strateji, yöntem, teknikler ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-6 Öğrencilerin gelişim ve öğrenme özellikleriyle ilgili bilgiye sahiptir.
PÇ-16 Genel ve özel eğitimde uygulanan öğretim programlarında öğrencinin gereksinimlerine ve gösterdiği performansa göre uyarlamalar yapar.
PÇ-25 Özel eğitim ile ilgili temel kavramları bilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Uygun davranışları artırılmasına ilişkin yöntemleri açıklayabilir. PÇ-2 Alanındaki bilimsel dayanaklı kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir
PÇ-12 Öğrencinin gereksinimlerini ve kazanımlarını çok yönlü değerlendirmek için formal ve informal ölçme-değerlendirme araçlarını ve yöntemlerini kullanır ve sonuçlarını yorumlar.
PÇ-17 Kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
PÇ-25 Özel eğitim ile ilgili temel kavramları bilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Uygun olmayan davranışların azaltılmasına ilişkin yöntemleri açıklayabilir. PÇ-2 Alanındaki bilimsel dayanaklı kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir
PÇ-5 Öğretim strateji, yöntem, teknikler ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanır.
PÇ-25 Özel eğitim ile ilgili temel kavramları bilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Davranış değiştirme planı hazırlayabilir ve uygulayabilir. PÇ-5 Öğretim strateji, yöntem, teknikler ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-9 Alanıyla ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanır.
PÇ-17 Kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
PÇ-25 Özel eğitim ile ilgili temel kavramları bilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Öğrenme kuramları, uygulamalı davranış analizinin temel ilkeleri, hedef davranışların belirlenmesi, veri kayıt teknikleri, grafik çizme ve yorumlama, pekiştirme, ipucu ve türleri, şekil verme, sembol pekiştirme, problem davranışların değerlendirilmesi ve uygun olmayan davranışların azaltılması.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Öğrenme kuramları Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
2 Uygulamalı davranış analizinin özellikleri Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım
3 Problem davranışların işlevinin belirlenmesi Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım
4 Hedef davranışı belirlemesi Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım
5 Hedef davranışın dolaylı değerlendirilmesi-anektod kaydı Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım
6 Hedef davranışın dolaylı değerlendirilmesi-anektod kaydı Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım
7 Hedef davranşın doğrudan değerlendirilmesi: yazılı kayıtların analizi, somut ürünlerin gözlenmesi Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım
8 Ara Sınav
9 Hedef davranşın doğrudan değerlendirilmesi: davranış örneklerinin gözlenmesi Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım
10 Hedef davranşın doğrudan değerlendirilmesi: davranış örneklerinin gözlenmesi Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım
11 Kazandırılacak uygun davranışın belirlenmesi Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım
12 Uygun davranışları arttırma teknikleri Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım
13 Uygun davranışları arttırma teknikleri Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım
14 Uygun olmayan davranışları azaltma teknikleri Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım
15 Örnek uygulamalar Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap İçerik sunumu ve anlatım
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Özyürek, M. (2004) Sınıfta Davranış Değiştirme. Uygulamalı Davranış Analizi. Kök Yayıncılık, Ankara.
2 Erbaş, D., ve Özkan, Ş. Y. (2017). Uygulamalı davranış analizi. Pegem.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Sunum cihazı, ders kitapları, yazı tahtası

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 23456789 20
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 14 40

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 7 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 8 24
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 6 18
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 3 6 18
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 138