Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / ÖEÖAE 301 - ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: ÖEÖAE 301 Adı: ÖZEL EĞİTİMDE OKUMA-YAZMA ÖĞRETİMİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DENİZ AYŞEGÜL SÖĞÜT (dsogut@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
HALİME MİRAY SÜMER,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı,öğrencilere özel eğitimde okuma-yazma öğretimi ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 PÇ-5 Öğretim strateji, yöntem, teknikler ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
PÇ-9 Alanıyla ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanır.
PÇ-11 Öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
PÇ-13 Öğrencinin performansına ve kazanımlarına ilişkin anında dönüt sunar
PÇ-14 Öğrencinin gereksinimini karşılamak üzere ailelerle, meslektaşlarla, farklı disiplinlerden uzmanlarla ve toplum temsilcileriyle işbirliği ve eş güdüm içinde çalışır.
PÇ-16 Genel ve özel eğitimde uygulanan öğretim programlarında öğrencinin gereksinimlerine ve gösterdiği performansa göre uyarlamalar yapar.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Okuma ve yazmanın tanımı ve yapısı; özel eğitim ihtiyacı olan bireylerde okuma-yazma özellikleri; okumaya hazırlık programlarıyla ilgili yaklaşımlar; okumaya hazırlığın değerlendirilmesi ve okumaya hazırlığın desteklenmesi; yazma mekaniğinin öğretimi; işlevsel okuma-yazmanın değerlendirilmesi ve işlevsel okuma-yazmanın öğretimi: ses temelli okuma-yazma öğretimi, cümle temelli okuma-yazma öğretimi, hece temelli okuma-yazma öğretimi, kelime temelli okuma-yazma öğretimi, kaynaştırma sınıfında okuma-yazma için yapılabilecek uyarlamalar; farklı özel eğitim ihtiyacı olan gruplarda spesifik okuma-yazma öğretim teknikleri/stratejileri, okuma-yazma öğretiminde bilimsel dayanaklı uygulamalar; özel eğitim ihtiyacı olan gruplara okuma-yazma öğretimini uyarlama süreci.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Okuma-yazma gelişimi; özel gereksinimli öğrencilerin okuma-yazma sorunları Kaynak tarama, anlatma, soru cevap
2 Okuma-yazma gelişimi; özel gereksinimli öğrencilerin okuma-yazma sorunları Anlatma, soru cevap, kaynak tarama
3 Erken okuryazarlık bilgi, becerileri değerlendirilmesi ve desteklenmesi; okuma-yazma hazırlık programlarıyla ilgili yaklaşımlar Rapor Hazırlama,Kavram Haritası Yapma
4 İErken okuryazarlık bilgi, becerileri değerlendirilmesi ve desteklenmesi; okuma-yazma hazırlık programlarıyla ilgili yaklaşımlar Renk ve Semboller Kullanma, Grup Çalışması
5 El yazısı becerileri ve yazma mekaniği öğretimi; Renk ve Semboller Kullanma,Grup Çalışması
6 Ses temelli ilk okuma-yazma öğretimi Renk ve Semboller Kullanma,Grup Çalışması
7 Ses temelli ilk okuma-yazma öğretimi Renk ve Semboller Kullanma,Grup Çalışması
8 Ara Sınav
9 Cümle yöntemine dayalı ilk okuma-yazma öğretimi Anlatma, kaynak tarama
10 Cümle yöntemine dayalı ilk okuma-yazma öğretimi Anlatma, kaynak tarama
11 Sözcük okuma öğretimi ve işlevsel okuma-yazma Renk ve Semboller Kullanma, Grup Çalışması
12 Sözcük okuma öğretimi ve işlevsel okuma-yazma Kaynak Tarama Rapor Hazırlama
13 Okuma akıcılığı ve desteklenmesi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama
14 Okuma akıcılığı ve desteklenmesi Kaynak Tarama Rapor Hazırlama
15 Özel eğitim ihtiyacı olan gruplara okuma-yazma öğretimini uyarlama süreci. Benzetim Proje Sunumu
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Avcıoğlu, H. (Ed.) (2016). Özel eğitimde okuma-yazma öğretimi. Ankara: Eğiten Kitap
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Okuma yazma ders kitapları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 13 2
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 7 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 8 24
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 3 6 18
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120