Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / ÖEÖAE 303 - ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: ÖEÖAE 303 Adı: ÖZEL EĞİTİMDE FEN VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı PINAR DEMİRYÜREK (pdemiryurek@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
TANSEL YAZICIOĞLU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilere özel eğitimde fen ve sosyal bilgiler öğretimine yönelik bilgi ve becerileri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenciler özel eğitimde fen ve sosyal bilgiler öğretimi ile ilgili kavramları açıklayabilirler, PÇ-6 Öğrencilerin gelişim ve öğrenme özellikleriyle ilgili bilgiye sahiptir.
PÇ-9 Alanıyla ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanır.
PÇ-11 Öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
PÇ-12 Öğrencinin gereksinimlerini ve kazanımlarını çok yönlü değerlendirmek için formal ve informal ölçme-değerlendirme araçlarını ve yöntemlerini kullanır ve sonuçlarını yorumlar.
PÇ-13 Öğrencinin performansına ve kazanımlarına ilişkin anında dönüt sunar
PÇ-14 Öğrencinin gereksinimini karşılamak üzere ailelerle, meslektaşlarla, farklı disiplinlerden uzmanlarla ve toplum temsilcileriyle işbirliği ve eş güdüm içinde çalışır.
PÇ-15 Genel ve özel eğitim uygulamalarında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
PÇ-16 Genel ve özel eğitimde uygulanan öğretim programlarında öğrencinin gereksinimlerine ve gösterdiği performansa göre uyarlamalar yapar.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Öğrenciler fen bilgisi öğretimini özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere uyarlayabilirler PÇ-2 Alanındaki bilimsel dayanaklı kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir
PÇ-8 Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceleme, verileri yorumlama, değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirme becerisine sahiptir.
PÇ-9 Alanıyla ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanır.
PÇ-21 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini hem özel gereksinimli öğrencileriyle hem de kendi kişisel ve mesleki gelişiminde kullanır. (“European Computer Driving License”, Advanced Level).
Performans Ödevi
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Öğrenciler Fen ilgisi ve sosyal bilgiler ders temalarını açıklayabilirler. PÇ-10 İlgili paydaşlarla iş birliği yaparak öğrenci için geçiş planları geliştirir ve uygular.
PÇ-16 Genel ve özel eğitimde uygulanan öğretim programlarında öğrencinin gereksinimlerine ve gösterdiği performansa göre uyarlamalar yapar.
PÇ-19 Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
Sözlü Sınav
DÖÇ-4 Öğrenciler öğrencilerin düzeyine göre ders planı hazırlayabilirler. PÇ-2 Alanındaki bilimsel dayanaklı kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir
PÇ-3 Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrar.
PÇ-6 Öğrencilerin gelişim ve öğrenme özellikleriyle ilgili bilgiye sahiptir.
PÇ-7 Alanıyla ilgili özgün bilgi kaynaklarını kullanır.
PÇ-10 İlgili paydaşlarla iş birliği yaparak öğrenci için geçiş planları geliştirir ve uygular.
PÇ-13 Öğrencinin performansına ve kazanımlarına ilişkin anında dönüt sunar
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Fen bilgisi öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri; fen bilgisindeki temaları inceleme; konuları sıralama; konuların kazandırılması için gerekli kavramları belirleme ve bunlara dayalı olarak kavramlarla ilgili ölçüt bağımlı ölçme araçları geliştirme; öğrencilerin düzeylerine göre ders planlarını hazırlama; örnek öğretim uygulamaları; fen bilgisi öğretimini özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere uyarlama; sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri; sosyal bilgilerdeki temaların incelenmesi (üniteler, belirli gün ve haftalar, vb.); konuların mantıklı sıraya konulması; konuların kazandırılması için gerekli kavramların belirlenmesine dayalı olarak kavramlarla ilgili ölçüt bağımlı ölçme araçlarının geliştirilmesi; öğrencilerin düzeyine göre ders planlarını hazırlama; örnek öğretim uygulamaları; sosyal bilgiler öğretimini özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere uyarlama.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Fen bilgisi öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri Tartışma, anlatma
2 Fen bilgisindeki temaları inceleme; konuları sıralama; konuların kazandırılması için gerekli kavramları belirleme ve bunlara dayalı olarak kavramlarla ilgili ölçüt bağımlı ölçme araçları geliştirme Tartışma, anlatma
3 Öğrencilerin düzeylerine göre ders planlarını hazırlama; örnek öğretim uygulamaları Planlı Grup Çalışması Beceri Geliştirme Çalışması
4 Fen bilgisi öğretimini özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere uyarlama Planlı Grup Çalışması Beceri Geliştirme Çalışması
5 Fen bilgisi öğretimini özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere uyarlama Planlı Grup Çalışması Beceri Geliştirme Çalışması
6 Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri Tartışma, anlatma
7 Sosyal bilgilerdeki temaların incelenmesi (üniteler, belirli gün ve haftalar, vb.); konuların mantıklı sıraya konulması Tartışma, anlatma, soru cevap
8 Ara Sınav
9 Konuların kazandırılması için gerekli kavramların belirlenmesine dayalı olarak kavramlarla ilgili ölçüt bağımlı ölçme araçlarının geliştirilmesi Planlı Grup Çalışması, rapor hazırlama
10 Öğrencilerin düzeyine göre ders planlarını hazırlama İkili Çalışma Grup Çalışması
11 Öğrencilerin düzeyine göre ders planlarını hazırlama Gözlem, görüşme, ikili çalışma
12 Örnek öğretim uygulamaları Örnek olay yöntemi, görüşme
13 Örnek öğretim uygulamaları Örnek olay yöntemi, görüşme
14 Sosyal bilgiler öğretimini özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere uyarlama. Proje sunumu, rapor hazırlama
15 Sosyal bilgiler öğretimini özel eğitim ihtiyacı olan öğrencilere uyarlama. Proje sunumu, rapor hazırlama
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 ÖZEL EĞİTİMDE FEN VE SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİ/MİNE DÖNMEZ KARTAL-ÖZLEM TOPER KORKMAZ
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders kitapları, makaleler

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi 12 3
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 4 8
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 3 6 18
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90