Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / ÖEÖAE 304 - ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLİĞİ

Kodu: ÖEÖAE 304 Adı: ÖZEL EĞTİMDE TÜRKÇE ÖĞRETİMİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü ÖZEL EĞİTİM ÖĞRETMENLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MURAT ŞENGÜL (muratsengul@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
ALİ KAYA,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Özel eğitime ihtiyacı olan öğrenciler için okuma-yazma gelişimini ve okumanın değerini anlamaya ilişkin etkinlikler yapabilmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Özel eğitimde çocuklarda yazı yazma öğretim yöntemlerini açıklar, karşılaştırır. PÇ-
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Özel eğitimde çocukların yazılı anlatımını değerlendirir. PÇ-
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Özel eğitimde çocuklara yönelik hikaye okuma, yazma, anlama öğretim yöntemlerini uygulayarak BÖP geliştirir, uygular, değerlendirir. PÇ-
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Sözcük dağarcığını geliştirme; dil bilgisi öğretimi; yazma süreci, yazılı metin türleri, yazılı ifade becerilerine ilişkin etkinlik hazırlama; okuma becerileri ve stratejilerinin tanımı, metin incelemede beceri ve stratejilerin uygulanması; bireyselleştirilmiş okuma öğretiminin önemi: uygulanması ve değerlendirilmesi; eleştirel okuma; yaratıcı yazma; okuma metni analiz yöntemleri; dinleme becerilerini geliştirici çalışmalar; özel eğitim ihtiyacı olan gruplarda spesifik okuma-yazmayı geliştirici teknikler/stratejiler
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma ve dersin işleyişine ilişkin bilgilendirme Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
2 Türkçe Öğretimi ve Özel Eğitim Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
3 Ana Dili Edinimi ile Ana Dili Olarak Türkçe Öğretiminin Amaç ve İlkeleri Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
4 Dinleme Becerisi Eğitimi Konuşma Becerisi Eğitimi Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
5 Okuma Becerisi Eğitimi Yazma Becerisi Eğitimi Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
6 Görsel Okuma ve Görsel Sunu Becerisi Dil Bilgisi Öğretimi Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
7 Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Ders Planlaması Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Türkçe Öğretiminde Strateji, Yöntem, Teknik ve Araç Gereç Kullanımı ile Öğrenme Ortamlarının Düzenlenmesi Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
10 Türkçe Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
11 Zihin Yetersizliği Olan Öğrencilere Yönelik Türkçe Öğretim Teknikleri ve Stratejileri Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
12 Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilere Yönelik Türkçe Öğretim Teknikleri ve Stratejileri Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere Yönelik Türkçe Öğretim Teknikleri ve Stratejileri Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
13 İşitme Yetersizliği Olan Öğrencilere Yönelik Türkçe Öğretim Teknikleri ve Stratejileri Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
14 Görme Yetersizliği Olan Öğrencilere Yönelik Türkçe Öğretim Teknikleri ve Stratejileri Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
15 Özel Yetenekli Öğrencilere Yönelik Türkçe Öğretim Teknikleri ve Stratejileri Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilere Türkçe Öğretiminde Teknoloji Kullanımı Beyin Fırtınası Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Akçin, N. (2009). Zihin Engellilere Okuma-Yazma Öğretimi
2 Özel Eğitim Uygulama Okulu Programları (1. 2. ve 3. Kademe). Milli Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı
3 Melekoğlu, M. A., & Anılan, H. (Ed.), (2021). Özel eğitimde Türkçe öğretimi - Özel eğitim ve kaynaştırma / bütünleştirme sınıfları için - Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.
4 Ceylan, M. (Ed.), (2022). Özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilere Türkçe öğretimi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
5 Akçin, F. N. (2018). Zihinsel yetersizliği olan çocuklar için hibrit okuma-yazma öğretim yöntemi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 20(1), 177-208.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Sunum cihazı, ders kitapları, yazı tahtası

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 14 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 7 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 8 24
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 5 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 88