|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | JEOLOJİ MÜHENDİSLİĞİ(YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ÖMER BİLHAN (omerbilhan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Analitik modeller ile yorumlanması güç olan çok değişkenli ve çok parametreli sayısal yapıların analizinde kullanılan esnek-hesaplama (soft-computing) yöntemlerinin incelenmesi. Bu kapsamda, yapay sinir ağları, bulanık kümeler ve bulanık mantık (fuzzy), genetik algoritmalar ele alınacaktır. Esnek hesaplama geleneksel olmayan teknikleri veya yaklaşımları, gerçek problemlerinin çözümü için içermektedir.Özellikle Hidrolik Biliminde son yıllarda kullanılan yapay zeka teknikleri değerlendirilecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | ArcView bilgisayar programı hakkında bilgi sahibi olmak |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeoloji mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-2 Jeoloji problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. PÇ-4 Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözme becerisini yakalar, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer. PÇ-5 Yerbilimleri ve mühendislik uygulamaları için geliştirilen modern cihazları veya ürünleri belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve kullanır. PÇ-6 Yerbilimleri ile ilgili mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Uygulama Sınavı |
DÖÇ-2 | Veri toplama, bilgisayara veri girişi, var olan verilerin değerelendirilmesi ve yorumlanması konusunda uzmanlaşmak |
PÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili teknoloji konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri jeoloji mühendisliği çözümleri için beraber kullanır. PÇ-2 Jeoloji problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-3 Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci analiz eder, tasarlar ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular. PÇ-4 Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözme becerisini yakalar, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer. PÇ-5 Yerbilimleri ve mühendislik uygulamaları için geliştirilen modern cihazları veya ürünleri belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlar ve kullanır. PÇ-6 Yerbilimleri ile ilgili mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Uygulama Sınavı |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Esnek hesaplama yöntemlerinin tanıtılması, Matlab-Simulink araçları, Bulanık mantık kümeleri ve üyelik fonksiyonları, Mamdani and sugeno FIS, bulanık mantık modellerinin oluşturulması, adaptif bulanık mantık kontrol sistemleri, yapay sinir ağları, danışmanlı/danışmansız öğrenme, Adaline, Perceptron, Madaline ve BP (Back Propagation) sinir ağları, NeuroFuzzy modelleme (ANFIS) | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Esnek Hesaplamaya Giriş | Anlatma Yöntemi |
2 | Benzetim modeli araçları | Anlatma Yöntemi |
3 | Benzetim modeli araçları | Anlatma Yöntemi |
4 | Klasik ve Bulanık Küme Kavramı | Anlatma Yöntemi |
5 | Sözel Değişkenler ve IF-THEN Kuralları | Anlatma Yöntemi |
6 | Bulanık mantık kümeleri ve üyelik fonksiyonları | Anlatma Yöntemi |
7 | Bulanık mantık modellerinin oluşturulması | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Bulanık mantık modellerinin oluşturulması | Anlatma Yöntemi |
10 | Bulanık mantıktan sonuç elde etme | Anlatma Yöntemi |
11 | Bulanık mantıktan sonuç elde etme | Anlatma Yöntemi |
12 | Yapay sinir ağları (ANN) | Anlatma Yöntemi |
13 | ANN Danışmanlı/danışmansız öğrenme | Anlatma Yöntemi |
14 | Adaline, Perceptron, Madaline | Anlatma Yöntemi |
15 | Hidrolik Biliminde yaay zeka hesaplama Teknikleri | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Andrea Tettamanzi, Soft Computing: Integrating Evolutionary, Neural, and Fuzzy Systems, Springer, 2010. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Notları |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 10 | 10 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 7 | 7 | 49 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 7 | 49 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |