Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / İŞLD676 - İŞLETME (DOKTORA)

Kodu: İŞLD676 Adı: YALIN DÜŞÜNCE Teorik+Uygulama: 0+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İŞLETME (DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NURİ ÖZGÜR DOĞAN (nodogan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NURİ ÖZGÜR DOĞAN,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı yalın üretim, yalın üretim teknikleri ve daha kapsamlı haliyle yalın düşünce hakkında bilgi vermektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Yalın üretim ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. PÇ-1 İşletme biliminin temel kavramlarını ve işletmenin temel fonksiyonlarını uzmanlık düzeyinde kavrar, analiz eder, yorumlar ve bunları yönetim ve organizasyon, pazarlama, üretim yönetimi, sayısal yöntemler, muhasebe ve finans alanlarının en az birinde uzmanlık düzeyinde uygulayabilir.
PÇ-2 Yönetim ve organizasyon, örgütsel davranış, pazarlama, finans, muhasebe, insan kaynakları, üretim yönetimi, sayısal yöntemler vb. alanlarda geliştirilmiş bulunan çok sayıda kuram, model ve paradigmalara ilişkin farklı bakış açılarını öğrenir, bu konularda çeşitli bilimsel toplantılarda sunulan bilimsel çalışma ve araştırmaları değerlendirme, yorumlama ve eleştirme bilgi ve becerisi kazanır.
PÇ-7 İşletme alanında kazanılan teorik ve pratik bilgi ve becerileri araştırabilecek, uygulama ve saha analizlerinde nasıl kullanıldığını belirleyebilecek, uyarlayabilecek, analiz edebilecek, birleştirebilecek, kritik kararlar verebilecek ve senteze ulaşarak uygulayabilecektir.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Değer katan ve değer katmayan faaliyetleri ayırabilir. PÇ-1 İşletme biliminin temel kavramlarını ve işletmenin temel fonksiyonlarını uzmanlık düzeyinde kavrar, analiz eder, yorumlar ve bunları yönetim ve organizasyon, pazarlama, üretim yönetimi, sayısal yöntemler, muhasebe ve finans alanlarının en az birinde uzmanlık düzeyinde uygulayabilir.
PÇ-2 Yönetim ve organizasyon, örgütsel davranış, pazarlama, finans, muhasebe, insan kaynakları, üretim yönetimi, sayısal yöntemler vb. alanlarda geliştirilmiş bulunan çok sayıda kuram, model ve paradigmalara ilişkin farklı bakış açılarını öğrenir, bu konularda çeşitli bilimsel toplantılarda sunulan bilimsel çalışma ve araştırmaları değerlendirme, yorumlama ve eleştirme bilgi ve becerisi kazanır.
PÇ-7 İşletme alanında kazanılan teorik ve pratik bilgi ve becerileri araştırabilecek, uygulama ve saha analizlerinde nasıl kullanıldığını belirleyebilecek, uyarlayabilecek, analiz edebilecek, birleştirebilecek, kritik kararlar verebilecek ve senteze ulaşarak uygulayabilecektir.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Yalın üretimdeki temel tekniklerin nasıl uygulanacağını kavrayabilir. PÇ-1 İşletme biliminin temel kavramlarını ve işletmenin temel fonksiyonlarını uzmanlık düzeyinde kavrar, analiz eder, yorumlar ve bunları yönetim ve organizasyon, pazarlama, üretim yönetimi, sayısal yöntemler, muhasebe ve finans alanlarının en az birinde uzmanlık düzeyinde uygulayabilir.
PÇ-2 Yönetim ve organizasyon, örgütsel davranış, pazarlama, finans, muhasebe, insan kaynakları, üretim yönetimi, sayısal yöntemler vb. alanlarda geliştirilmiş bulunan çok sayıda kuram, model ve paradigmalara ilişkin farklı bakış açılarını öğrenir, bu konularda çeşitli bilimsel toplantılarda sunulan bilimsel çalışma ve araştırmaları değerlendirme, yorumlama ve eleştirme bilgi ve becerisi kazanır.
PÇ-7 İşletme alanında kazanılan teorik ve pratik bilgi ve becerileri araştırabilecek, uygulama ve saha analizlerinde nasıl kullanıldığını belirleyebilecek, uyarlayabilecek, analiz edebilecek, birleştirebilecek, kritik kararlar verebilecek ve senteze ulaşarak uygulayabilecektir.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-4 Hem imalat hem de hizmet sektöründe yalın düşünce felsefesinin uygulanmasını kavrayabilir. PÇ-1 İşletme biliminin temel kavramlarını ve işletmenin temel fonksiyonlarını uzmanlık düzeyinde kavrar, analiz eder, yorumlar ve bunları yönetim ve organizasyon, pazarlama, üretim yönetimi, sayısal yöntemler, muhasebe ve finans alanlarının en az birinde uzmanlık düzeyinde uygulayabilir.
PÇ-2 Yönetim ve organizasyon, örgütsel davranış, pazarlama, finans, muhasebe, insan kaynakları, üretim yönetimi, sayısal yöntemler vb. alanlarda geliştirilmiş bulunan çok sayıda kuram, model ve paradigmalara ilişkin farklı bakış açılarını öğrenir, bu konularda çeşitli bilimsel toplantılarda sunulan bilimsel çalışma ve araştırmaları değerlendirme, yorumlama ve eleştirme bilgi ve becerisi kazanır.
PÇ-7 İşletme alanında kazanılan teorik ve pratik bilgi ve becerileri araştırabilecek, uygulama ve saha analizlerinde nasıl kullanıldığını belirleyebilecek, uyarlayabilecek, analiz edebilecek, birleştirebilecek, kritik kararlar verebilecek ve senteze ulaşarak uygulayabilecektir.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-5 Yalın dönüşüm sürecinin nasıl olması gerektiğine ilişkin fikir yürütebilir. PÇ-1 İşletme biliminin temel kavramlarını ve işletmenin temel fonksiyonlarını uzmanlık düzeyinde kavrar, analiz eder, yorumlar ve bunları yönetim ve organizasyon, pazarlama, üretim yönetimi, sayısal yöntemler, muhasebe ve finans alanlarının en az birinde uzmanlık düzeyinde uygulayabilir.
PÇ-2 Yönetim ve organizasyon, örgütsel davranış, pazarlama, finans, muhasebe, insan kaynakları, üretim yönetimi, sayısal yöntemler vb. alanlarda geliştirilmiş bulunan çok sayıda kuram, model ve paradigmalara ilişkin farklı bakış açılarını öğrenir, bu konularda çeşitli bilimsel toplantılarda sunulan bilimsel çalışma ve araştırmaları değerlendirme, yorumlama ve eleştirme bilgi ve becerisi kazanır.
PÇ-7 İşletme alanında kazanılan teorik ve pratik bilgi ve becerileri araştırabilecek, uygulama ve saha analizlerinde nasıl kullanıldığını belirleyebilecek, uyarlayabilecek, analiz edebilecek, birleştirebilecek, kritik kararlar verebilecek ve senteze ulaşarak uygulayabilecektir.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Toyota üretim sistemi, yalın üretim sisteminin doğuşu, yalın üretimin temel kavramları, 7 israf, değer ve değer akışı, yalın üretimde kullanılan başlıca yöntemler, değer akış haritalama (DAH), mevcut durum haritası, gelecek durum haritası, işyeri düzenleme (5S), tekli dakikalarda kalıp değiştirme (SMED), toplam verimli bakım (TPM), A3 problem çözme tekniği, yalın üretimden yalın düşünceye geçiş, yalın düşünce, yalın düşünce: farklı sektörlerden örnekler, işletmelerde yalın dönüşüm: imalat sektöründen uygulama örnekleri, işletmelerde yalın dönüşüm: hizmet sektöründen uygulama örnekleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Toyota üretim sistemi, yalın üretim sisteminin doğuşu Anlatma Yöntemi
2 Yalın üretimin temel kavramları Anlatma Yöntemi
3 7 israf, değer ve değer akışı Anlatma Yöntemi
4 Yalın üretimde kullanılan başlıca yöntemler Anlatma Yöntemi
5 Değer akış haritalama (DAH) Anlatma Yöntemi
6 Mevcut durum haritası Anlatma Yöntemi
7 Gelecek durum haritası Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 İşyeri düzenleme (5S), tekli dakikalarda kalıp değiştirme (SMED) Anlatma ve Tartışma Yöntemi
10 Toplam verimli bakım (TPM), A3 problem çözme tekniği Anlatma ve Tartışma Yöntemi
11 Yalın üretimden yalın düşünceye geçiş, yalın düşünce Anlatma Yöntemi
12 Yalın düşünce: farklı sektörlerden örnekler Tartışma ve Beyin Fırtınası
13 İşletmelerde yalın dönüşüm: imalat sektöründen uygulama örnekleri Tartışma ve Beyin Fırtınası
14 İşletmelerde yalın dönüşüm: hizmet sektöründen uygulama örnekleri Tartışma ve Beyin Fırtınası
15 Projelerin değerlendirilmesi Proje sunumu
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Keyte, B. and D. Locher, The Complete Lean Enterprise- VSM for Administrative and Office Processes. Productivity Press, New York, 2004.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
1. Womack, J.P., Jones, D.T., Roos, D.; The Machine that Changed the World, Free Press, 2007. 2. Wilson, L.; How to Implement Lean Manufacturing, McGraw-Hill, 2010. 3. Womack, J.P., Jones, D.T.; Lean thinking: Banish waste and create wealth in your corporation (revised ed.). New York: Free Press, 2003.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi 15 1
9.Proje
Final Sınavı 16 2

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 5 14 70
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 1 14 14
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 7 21
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 193