|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Doktora | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | İŞLETME (DOKTORA) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NURİ ÖZGÜR DOĞAN (nodogan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
NURİ ÖZGÜR DOĞAN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Staj Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı yalın üretim, yalın üretim teknikleri ve daha kapsamlı haliyle yalın düşünce hakkında bilgi vermektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Yalın üretim ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. |
PÇ-1 İşletme biliminin temel kavramlarını ve işletmenin temel fonksiyonlarını uzmanlık düzeyinde kavrar, analiz eder, yorumlar ve bunları yönetim ve organizasyon, pazarlama, üretim yönetimi, sayısal yöntemler, muhasebe ve finans alanlarının en az birinde uzmanlık düzeyinde uygulayabilir. PÇ-2 Yönetim ve organizasyon, örgütsel davranış, pazarlama, finans, muhasebe, insan kaynakları, üretim yönetimi, sayısal yöntemler vb. alanlarda geliştirilmiş bulunan çok sayıda kuram, model ve paradigmalara ilişkin farklı bakış açılarını öğrenir, bu konularda çeşitli bilimsel toplantılarda sunulan bilimsel çalışma ve araştırmaları değerlendirme, yorumlama ve eleştirme bilgi ve becerisi kazanır. PÇ-7 İşletme alanında kazanılan teorik ve pratik bilgi ve becerileri araştırabilecek, uygulama ve saha analizlerinde nasıl kullanıldığını belirleyebilecek, uyarlayabilecek, analiz edebilecek, birleştirebilecek, kritik kararlar verebilecek ve senteze ulaşarak uygulayabilecektir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Değer katan ve değer katmayan faaliyetleri ayırabilir. |
PÇ-1 İşletme biliminin temel kavramlarını ve işletmenin temel fonksiyonlarını uzmanlık düzeyinde kavrar, analiz eder, yorumlar ve bunları yönetim ve organizasyon, pazarlama, üretim yönetimi, sayısal yöntemler, muhasebe ve finans alanlarının en az birinde uzmanlık düzeyinde uygulayabilir. PÇ-2 Yönetim ve organizasyon, örgütsel davranış, pazarlama, finans, muhasebe, insan kaynakları, üretim yönetimi, sayısal yöntemler vb. alanlarda geliştirilmiş bulunan çok sayıda kuram, model ve paradigmalara ilişkin farklı bakış açılarını öğrenir, bu konularda çeşitli bilimsel toplantılarda sunulan bilimsel çalışma ve araştırmaları değerlendirme, yorumlama ve eleştirme bilgi ve becerisi kazanır. PÇ-7 İşletme alanında kazanılan teorik ve pratik bilgi ve becerileri araştırabilecek, uygulama ve saha analizlerinde nasıl kullanıldığını belirleyebilecek, uyarlayabilecek, analiz edebilecek, birleştirebilecek, kritik kararlar verebilecek ve senteze ulaşarak uygulayabilecektir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | Yalın üretimdeki temel tekniklerin nasıl uygulanacağını kavrayabilir. |
PÇ-1 İşletme biliminin temel kavramlarını ve işletmenin temel fonksiyonlarını uzmanlık düzeyinde kavrar, analiz eder, yorumlar ve bunları yönetim ve organizasyon, pazarlama, üretim yönetimi, sayısal yöntemler, muhasebe ve finans alanlarının en az birinde uzmanlık düzeyinde uygulayabilir. PÇ-2 Yönetim ve organizasyon, örgütsel davranış, pazarlama, finans, muhasebe, insan kaynakları, üretim yönetimi, sayısal yöntemler vb. alanlarda geliştirilmiş bulunan çok sayıda kuram, model ve paradigmalara ilişkin farklı bakış açılarını öğrenir, bu konularda çeşitli bilimsel toplantılarda sunulan bilimsel çalışma ve araştırmaları değerlendirme, yorumlama ve eleştirme bilgi ve becerisi kazanır. PÇ-7 İşletme alanında kazanılan teorik ve pratik bilgi ve becerileri araştırabilecek, uygulama ve saha analizlerinde nasıl kullanıldığını belirleyebilecek, uyarlayabilecek, analiz edebilecek, birleştirebilecek, kritik kararlar verebilecek ve senteze ulaşarak uygulayabilecektir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | Hem imalat hem de hizmet sektöründe yalın düşünce felsefesinin uygulanmasını kavrayabilir. |
PÇ-1 İşletme biliminin temel kavramlarını ve işletmenin temel fonksiyonlarını uzmanlık düzeyinde kavrar, analiz eder, yorumlar ve bunları yönetim ve organizasyon, pazarlama, üretim yönetimi, sayısal yöntemler, muhasebe ve finans alanlarının en az birinde uzmanlık düzeyinde uygulayabilir. PÇ-2 Yönetim ve organizasyon, örgütsel davranış, pazarlama, finans, muhasebe, insan kaynakları, üretim yönetimi, sayısal yöntemler vb. alanlarda geliştirilmiş bulunan çok sayıda kuram, model ve paradigmalara ilişkin farklı bakış açılarını öğrenir, bu konularda çeşitli bilimsel toplantılarda sunulan bilimsel çalışma ve araştırmaları değerlendirme, yorumlama ve eleştirme bilgi ve becerisi kazanır. PÇ-7 İşletme alanında kazanılan teorik ve pratik bilgi ve becerileri araştırabilecek, uygulama ve saha analizlerinde nasıl kullanıldığını belirleyebilecek, uyarlayabilecek, analiz edebilecek, birleştirebilecek, kritik kararlar verebilecek ve senteze ulaşarak uygulayabilecektir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-5 | Yalın dönüşüm sürecinin nasıl olması gerektiğine ilişkin fikir yürütebilir. |
PÇ-1 İşletme biliminin temel kavramlarını ve işletmenin temel fonksiyonlarını uzmanlık düzeyinde kavrar, analiz eder, yorumlar ve bunları yönetim ve organizasyon, pazarlama, üretim yönetimi, sayısal yöntemler, muhasebe ve finans alanlarının en az birinde uzmanlık düzeyinde uygulayabilir. PÇ-2 Yönetim ve organizasyon, örgütsel davranış, pazarlama, finans, muhasebe, insan kaynakları, üretim yönetimi, sayısal yöntemler vb. alanlarda geliştirilmiş bulunan çok sayıda kuram, model ve paradigmalara ilişkin farklı bakış açılarını öğrenir, bu konularda çeşitli bilimsel toplantılarda sunulan bilimsel çalışma ve araştırmaları değerlendirme, yorumlama ve eleştirme bilgi ve becerisi kazanır. PÇ-7 İşletme alanında kazanılan teorik ve pratik bilgi ve becerileri araştırabilecek, uygulama ve saha analizlerinde nasıl kullanıldığını belirleyebilecek, uyarlayabilecek, analiz edebilecek, birleştirebilecek, kritik kararlar verebilecek ve senteze ulaşarak uygulayabilecektir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Toyota üretim sistemi, yalın üretim sisteminin doğuşu, yalın üretimin temel kavramları, 7 israf, değer ve değer akışı, yalın üretimde kullanılan başlıca yöntemler, değer akış haritalama (DAH), mevcut durum haritası, gelecek durum haritası, işyeri düzenleme (5S), tekli dakikalarda kalıp değiştirme (SMED), toplam verimli bakım (TPM), A3 problem çözme tekniği, yalın üretimden yalın düşünceye geçiş, yalın düşünce, yalın düşünce: farklı sektörlerden örnekler, işletmelerde yalın dönüşüm: imalat sektöründen uygulama örnekleri, işletmelerde yalın dönüşüm: hizmet sektöründen uygulama örnekleri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Toyota üretim sistemi, yalın üretim sisteminin doğuşu | Anlatma Yöntemi |
2 | Yalın üretimin temel kavramları | Anlatma Yöntemi |
3 | 7 israf, değer ve değer akışı | Anlatma Yöntemi |
4 | Yalın üretimde kullanılan başlıca yöntemler | Anlatma Yöntemi |
5 | Değer akış haritalama (DAH) | Anlatma Yöntemi |
6 | Mevcut durum haritası | Anlatma Yöntemi |
7 | Gelecek durum haritası | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | İşyeri düzenleme (5S), tekli dakikalarda kalıp değiştirme (SMED) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
10 | Toplam verimli bakım (TPM), A3 problem çözme tekniği | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
11 | Yalın üretimden yalın düşünceye geçiş, yalın düşünce | Anlatma Yöntemi |
12 | Yalın düşünce: farklı sektörlerden örnekler | Tartışma ve Beyin Fırtınası |
13 | İşletmelerde yalın dönüşüm: imalat sektöründen uygulama örnekleri | Tartışma ve Beyin Fırtınası |
14 | İşletmelerde yalın dönüşüm: hizmet sektöründen uygulama örnekleri | Tartışma ve Beyin Fırtınası |
15 | Projelerin değerlendirilmesi | Proje sunumu |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Keyte, B. and D. Locher, The Complete Lean Enterprise- VSM for Administrative and Office Processes. Productivity Press, New York, 2004. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
1. Womack, J.P., Jones, D.T., Roos, D.; The Machine that Changed the World, Free Press, 2007. 2. Wilson, L.; How to Implement Lean Manufacturing, McGraw-Hill, 2010. 3. Womack, J.P., Jones, D.T.; Lean thinking: Banish waste and create wealth in your corporation (revised ed.). New York: Free Press, 2003. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | 15 | 1 | |
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 1 | 14 | 14 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 193 |