|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | MATEMATİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | AHMET KAYA (ahmetkaya@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SEZER SORGUN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, temel olasılık ve istatistik kavramları ve uygulamaları hakkında bilgi vermek, bu bilgileri günlük hayatta karşımıza çıkabilen bazı olaylara uygulayabilmeyi, bunlarla ilgili hesaplama yapabilmeyi öğretmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Temel olasılık ve istatistik kavramlarını öğrenir ve uygulayabilir. |
PÇ-1 Matematiğin temel alanlarından Analiz, Geometri ve Cebirin temel kavramlarını bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla tanımlar. PÇ-2 Matematiksel verileri yorumlar, çözümler, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirir. PÇ-3 Günlük hayattaki bazı problemlerin Matematiksel modellerini tanımlar, eleştirel bir açı ile değerlendirir, teorik ve uygulamalı bilgilerle analiz eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Değişkenler arasındaki ilişki ölçüsünü öğrenir. Parametre tahminleri yapabilir. |
PÇ-2 Matematiksel verileri yorumlar, çözümler, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirir. PÇ-3 Günlük hayattaki bazı problemlerin Matematiksel modellerini tanımlar, eleştirel bir açı ile değerlendirir, teorik ve uygulamalı bilgilerle analiz eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Koşullu olasılık ve Bayes teoremini kullanarak olasılıkları hesaplayabilir. |
PÇ-2 Matematiksel verileri yorumlar, çözümler, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirir. PÇ-3 Günlük hayattaki bazı problemlerin Matematiksel modellerini tanımlar, eleştirel bir açı ile değerlendirir, teorik ve uygulamalı bilgilerle analiz eder. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Temel kavramlar, Veri analizi - Frekans tabloları, Merkezi eğilim ölçüleri, Değişim ölçüleri, Olasılığa giriş - Örnek uzaylar ve olaylar, Örnek noktaları sayma kuralları, Olasılık aksiyomları, Koşullu olasılık, Bayes teoremi ve uygulamaları, Örnekler ve uygulamalar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Temel kavramlar - Permutasyon | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
2 | Temel kavramlar - Kombinasyon | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
3 | Temel kavramlar - Binom | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
4 | Veri analizi - Frekans tabloları | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
5 | Merkezi eğilim ölçüleri, aritmetik ortalama, tartılı aritmetik ortalama, Geometrik, harmonik ve kareli ortalamalar | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
6 | Merkezi eğilim ölçüleri | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
7 | Değişim ölçüleri | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
8 | Ara Sınav | |
9 | Olasılığa giriş - Örnek uzaylar ve olaylar | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
10 | Sapma ölçüleri, değişim aralığı, kartil aralığı, ortalama sapma | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
11 | Standart sapma, değişim katsayısı | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
12 | Olasılık aksiyomları | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
13 | Koşullu olasılık | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
14 | Bayes teoremi | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
15 | Sürekli olasılık dağılımları, Uniform, Üstel, Normal dağılım | Konu anlatımı ve ilgili soru çözümü |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | F. Akdeniz, Olasılık ve İstatistik, Nobel Yayın, 2006. | |
2 | Ronald E. Walpole at al., Probability & Statistics for Engineers & Scientists, Pearson Education Ltd., 2007. | |
3 | D. Brink, Essential of Statistics, Ventus Publishing, 2010. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |