|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | MATEMATİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HAYRULLAH ÖZİMAMOĞLU (h.ozimamoglu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
HAYRULLAH ÖZİMAMOĞLU, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Öğrencilere klasik ve modern kriptosistemler hakkında bilgi vermek ve bunların uygulama alanlarının önemini göstermektir. Bu derste açık anahtar kriptosistemleri ve bu sistemlere yönelik ataklar konusunda öğrencinin alt yapısının oluşturulması amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Temel şifreleme yöntemlerini öğrenir |
PÇ-1 Matematiğin temel alanlarından Analiz, Geometri ve Cebirin temel kavramlarını bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla tanımlar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Klasik kriptosistemlerini ve bu sistemlere karşı yapılan atakları anlar. |
PÇ-2 Matematiksel verileri yorumlar, çözümler, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirir. PÇ-3 Günlük hayattaki bazı problemlerin Matematiksel modellerini tanımlar, eleştirel bir açı ile değerlendirir, teorik ve uygulamalı bilgilerle analiz eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Açık anahtar kriptosistemlerin temel yapısını öğrenir ve bu sistemleri kırmanın zorluklarının nelere dayandığını anlar. |
PÇ-2 Matematiksel verileri yorumlar, çözümler, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirir. PÇ-3 Günlük hayattaki bazı problemlerin Matematiksel modellerini tanımlar, eleştirel bir açı ile değerlendirir, teorik ve uygulamalı bilgilerle analiz eder. PÇ-11 Kazanacağı bilgi birikimi ile sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirler, lisansüstü eğitimin gereklerini yerine getirir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Şifreleme sistemleri, kriptoanaliz, klasik kriptosistemler (Sezar, Affine, Vigenere, Yerdeğiştirme), blok şifreleme sistemleri (Hill), sayılar teorisi ile ilgili önbilgiler, açık anahtar kriptosistemleri (RSA, El-Gamal), asallık testleri, çarpanlara ayırma algoritmaları, ayrık logaritmalar, Diffie-Hellman anahtar değiş tokuşu, sayısal imzalar | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Şifreleme sistemleri | Anlatım |
2 | Kriptoanaliz | Anlatım |
3 | Klasik kriptosistemler (Sezar, Affine) | Anlatım |
4 | Klasik kriptosistemler (Vigenere) | Anlatım |
5 | Klasik kriptosistemler (Yerdeğiştirme) | Anlatım |
6 | Blok şifreleme sistemleri (Hill) | Anlatım |
7 | Sayılar teorisi ile ilgili önbilgiler | Anlatım |
8 | Ara Sınav | |
9 | Açık anahtar kriptosistemleri (RSA) | Anlatım |
10 | Asallık testleri | Anlatım |
11 | Çarpanlara ayırma algoritmaları | Anlatım |
12 | Ayrık logaritmalar | Anlatım |
13 | Diffie-Hellman anahtar değiş tokuşu | Anlatım |
14 | Açık anahtar kriptosistemleri (El-Gamal) | Anlatım |
15 | Sayısal imzalar | Anlatım |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Wade Trappe, Lawrence C. Washington, Introduction to Cryptography with Coding Theory, second ed., Pearson Education, 2007. | |
2 | Johannes Buchmann, "Introduction to Cryptography", Springer-Verlag, New York, 2001. | |
3 | Douglas Stinson, "Cryptography: Theory and Practice", CRC Press, 2002. | |
4 | Cryptography and Network Security: Principles and Practice, 5/E William Stallings, Prentice Hall 2011. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitapları |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |