Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / MAT591 - MATEMATİK (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: MAT591 Adı: KANONİK VE RASYONEL FORMLAR I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü MATEMATİK (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NECDET BATIR (nbatir@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NECDET BATIR,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Dersin amacı lineer operatörlerin en yalın şekilde ne tür matrislerle ifade edilebileceğine ilişkin kavramları vermektir

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 PÇ-1 Analiz, Uygulamalı matematiğin, Geometri ve Cebirin bazı alt toerileri hakkındaki temel teoremleri yeni problemlere uygulayabilir.
PÇ-2 Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme.
PÇ-3 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki teorik ve uygulamalı bilgileri jmatematik problemlerin çözümleri için kullanır.
PÇ-4 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanabilme ve ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanabilme.
PÇ-5 Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme)
PÇ-9 Bilim tarihi ve bilimsel bilginin üretimiyle ilgili bilgi edinebilme.
PÇ-10 Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerle etkinlikler düzenleyebilme.
PÇ-11 Çalışma hayatı ve sosyal yaşam ile ilgili konularda bireysel ve takım çalışmaları yapabilme.
PÇ-13 Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme.
PÇ-16 Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme.
DÖÇ-2 PÇ-
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları açıklayabilir. PÇ-1 Analiz, Uygulamalı matematiğin, Geometri ve Cebirin bazı alt toerileri hakkındaki temel teoremleri yeni problemlere uygulayabilir.
PÇ-2 Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme.
PÇ-3 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahiptir ve bu alanlardaki teorik ve uygulamalı bilgileri jmatematik problemlerin çözümleri için kullanır.
PÇ-4 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanabilme ve ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanabilme.
PÇ-5 Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme)
PÇ-7 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanlarını ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisine sahip olabilme.
PÇ-8 Çalışma hayatında etik sorumlulukların gereklerini yerine getirebilme.
PÇ-10 Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerle etkinlikler düzenleyebilme.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bir lineer operatorün matris temsilleri, lineer operatörlerin karakteristik değerleri ve karakteristik vektörleri, Köşegenleştirme, invaryant alt uzaylar, direk toplamlar, topluca köşegenleştirme, esas ayrışım teoremi, rasyonel formlar, Jordan formları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Lineer operatörlerin matris temsilleri
2 Lineer operatörlerin matris temsilleri
3 Bir lineer operatörün karaktersitik değerleri, karakteristik polinomu ve karakteristik vektörler
4 Bir lineer operatörün karaktersitik değerleri, karakteristik polinomu ve karakteristik vektörler
5 Bir lineeer operatörün köşegenleştirilmesi
6 Invaryant alt uzaylar
7 Direk toplamlar
8 Ara Sınav
9 Projeksiyonlar ve özellikleri
10 Projeksiyonlar ve özellikleri
11 Topluca köşegenleştirme
12 Esas ayrışım teoremi
13 Esas ayrışım teoremi ve uygıulamaları
14 Esas ayrışım teoremi ve uygıulamaları
15 Esas ayrışım teoremi ve uygıulamaları
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kenneth Hofmann and Ray Kunze, Linear Algebra, Pentice Hall Inc., New Jersey
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders notları ve ders kitapları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 15 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 15 45
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 15 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 8 24
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 7 35
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 180