| 
	|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | AYDAN ENER SU (aydanenersu@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları  | 
		|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri. Yazılı anlatım; paragraf türleri (giriş-gelişme-sonuç paragrafları). Yazılı anlatımın (yazılı kompozisyon) aşamaları. Yazılı anlatımda: (a) düşünceyi temellendirme yolları (tanımlama, örneklendirme, karşılaştırma, tanık gösterme, alıntı yapma, istatistiklerden yararlanma); (b) anlatım biçimleri (açıklayıcı, tartışmacı, betimleyici, öyküleyici anlatım. Metin türleri: (a) bilgilendirici metinler (dilekçe, iş mektubu, haber, karar, ilan/reklam, tutanak, rapor, resmi yazılar; bilimsel yazı (bilimsel bildiri), makale, köşeyazısı=fıkra, söyleşi, eleştiri, günlük, anı, gezi yazısı, yaşamöyküsü, özyaşamöyküsü, tanıtma yazısı, özel mektup vd); (b) yazınsal=edebi metinler (şiir, öykü, roman, oyun, deneme, mektup vd); örnekler üzerinde çalışmalar. Değişik yazı türlerinde serbest ve planlı yazma uygulamaları. Dilbilgisi (biçimbilgisi, sözdizimi-özet bilgi). Yazım (imla) bilgileri. Yazılı metinlerdeki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Düşündüğünü yazma, fikir üretme, yorum getirme ve genel anlatım bozukluklarını gidermeyi öğrenir. | 
			
		 
			PÇ-11 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır. PÇ-14 Alanıyla ilgili çalışmalara katılır. PÇ-19 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. PÇ-20 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler. PÇ-21 Alanıyla ilgili yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. PÇ-23 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. PÇ-24 Bilimsel bilgiyi açık ve yetkin biçimde aktarabilir.  | 
		 Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje  | 
	
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi  | 
	|||
| Dersin İçeriği | ||
| Dilin tanımı, yazıda plan ve tema, çeşitli yazı türleri, formal yazılar ve bilimsel yazılar işlenmektedir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | 
| 1 | Dilin tanımı, önemi, dil ve kültür ilişkisi, yazı dilive özellikleri | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama | 
| 2 | Yazılı anlatımda dış yapı: noktalama ve imla kuralları üzerinde uygulama | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama | 
| 3 | Yazıda plan, tema, bakış açısı, yardımcı fikirler, paragraf yazımı | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama | 
| 4 | Kompozisyon kavramı, kompozisyon yazma kuralları ve planları | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama | 
| 5 | Seçilmiş yazılarda kompozisyon çatısı, tema, paragraf incelemesi, kompozisyon düzeltme çalışmaları | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama | 
| 6 | Genel anlatım bozuklukları, düşünme ve düşündüğünü ifade edebilme | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama | 
| 7 | Çeşitli yazı türleri (anı, fıkra,hikaye, eleştiri, roman) | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama | 
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Çeşitli yazı türleri (anı, fıkra,hikaye, eleştiri, roman) | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama | 
| 10 | Çeşitli yazı türleri (anı, fıkra,hikaye, eleştiri, roman) | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama | 
| 11 | Formal yazılar (özgeçmiş, dilekçe, rapor, ilan ve bibliyografya) | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama | 
| 12 | Bilimsel yazılar (tebliğ ve makalenin giriş, gelişme ve sonuç bölümleri üzerinde çalışma v.b. | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama | 
| 13 | Bilimsel yazılar (tebliğ ve makalenin giriş, gelişme ve sonuç bölümleri üzerinde çalışma v.b. | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama | 
| 14 | Bilimsel yazılar (tebliğ ve makalenin giriş, gelişme ve sonuç bölümleri üzerinde çalışma v.b. | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama | 
| 15 | Not alma ve özetleme yöntem ve teknikleri | Anlatma, Tartışma, Rapor Hazırlama | 
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Şerif Aktaş, Yazılı ve Sözlü Anlatım, Akçağ | |
| 2 | Türk Dil Kurumu İmla Kılavuzu | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Projeksiyon, Bilgisayar. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) | 
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 | 
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | 0 | 0 | 0 | 
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 14 | 1 | 60 | 
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü | 
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 | 
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 5 | 10 | 
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 5 | 10 | 
| c) Performans Ödevi | 3 | 5 | 15 | 
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 4 | 8 | 
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 | 
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | 
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 | 
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | 
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 91 | ||