|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | İBRAHİM İLHAN (ibrahim@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Mutfak kültürleri dersinin amacı, farklı ülkelerin ve bölgelerin yemek kültürlerini tanıtmak ve öğrencilere bu kültürlerin tarihçesi, yemeklerde kullanılan malzemeler, pişirme teknikleri ve özellikle bu kültürlerdeki tatlar hakkında bilgi vermektedir. Bu ders, öğrencilerin farklı kültürlerin yemeklerini keşfetmelerine ve bu yemekleri hazırlama becerilerini geliştirmelerine yardımcı olur. Aynı zamanda, öğrencilere farklı yemek kültürlerinin birbirlerinden nasıl etkilendiği ve nasıl farklılaştığı hakkında anlayış kazandırmayı amaçlar. Bu ders, öğrencilerin dünya genelindeki mutfak kültürlerine açık fikirli bir bakış açısı kazanmalarına da yardımcı olur. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Mutfak ile ilgili temel kavramları açıklayabilir |
PÇ-2 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki kavramları, ilkeleri ve teorileri bilir ve uygular. PÇ-6 Çeşitli pişirme yöntemlerini bilir ve uygular. PÇ-7 Ulusal ve uluslararası mutfaklar hakkında bilgi sahibi olur ve uygular. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Mutfak kültürleri hakkında bilgi sahibi olur |
PÇ-3 Beslenme ilkeleri ve gıda bilimi hakkında bilgi sahibi olur ve alanında uygular. PÇ-7 Ulusal ve uluslararası mutfaklar hakkında bilgi sahibi olur ve uygular. PÇ-10 İçecekler hakkında ayrıntılı bilgi sahibi olur, yiyecek üretiminde çeşitli içecekleri kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Dünya mutfakları hakkında bilgi sahibi olur |
PÇ-2 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki kavramları, ilkeleri ve teorileri bilir ve uygular. PÇ-7 Ulusal ve uluslararası mutfaklar hakkında bilgi sahibi olur ve uygular. PÇ-21 Yazılı, sözlü ve sözsüz olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Kültür ve yiyecek arasındaki bağlantıyı, değişik kültürlerde yiyeceğin anlam ve önemini açıklar. |
PÇ-2 Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanındaki kavramları, ilkeleri ve teorileri bilir ve uygular. PÇ-3 Beslenme ilkeleri ve gıda bilimi hakkında bilgi sahibi olur ve alanında uygular. PÇ-7 Ulusal ve uluslararası mutfaklar hakkında bilgi sahibi olur ve uygular. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders yerel ve küresel düzeyde mutfak kültürlerini incelemektedir. Dünyada birçok mutfak kültürü bulunmaktadır. Bunların arasında öne çıkan otuz ulusun mutfak kültürü, örneğin Türk, Fransız, İtalyan, İspanyol, Alman, Yunan, Amerikan, İngiliz, Tayland, Çin, Japon ve Hint mutfakları bu dersin kapsamındadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin Müfredatı, Kapsamı ve Biçimi Konusunda Bilgi Verilmesi. Kültür ve Mutfak Kavramları, Mutfak ve Kültür İlişkisi | Anlatma Yöntemi Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Mutfak Kültürünün Boyutları Bilim Olarak Gastronomi Uygulamalı Gastronomi: Arz ve Talep Boyutları Gastro-coğrafya | Anlatma Yöntemi Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Türk Mutfağı | Anlatma Yöntemi Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Fransız Mutfağı, İngiliz Mutfağı | Anlatma Yöntemi Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | İspanyol Mutfağı, İtalyan Mutfağı | Anlatma Yöntemi Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Alman Mutfağı, İsveç Mutfağı | Anlatma Yöntemi Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Yunan Mutfağı, Rus Mutfağı | Anlatma Yöntemi Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Amerikan Mutfağı, Arjantin Mutfağı | Anlatma Yöntemi Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Meksika Mutfağı. Brezilya Mutfağı, Peru Mutfağı | Anlatma Yöntemi Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Tunus Mutfağı, Fas Mutfağı, Cezayir Mutfağı, Lübnan Mutfağı | Anlatma Yöntemi Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Çin Mutfağı, Hong Kong Mutfağı, Hint Mutfağı | Anlatma Yöntemi Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Avustralya Mutfağı, Japon Mutfağı, Kore Mutfağı | Anlatma Yöntemi Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Singapur Mutfağı, Tayland Mutfağı, Malezya Mutfağı, Endonezya Mutfağı, Filipin Mutfağı | Anlatma Yöntemi Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Mutfak Kültürlerinin Karşılaştırılması ve Değerlendirilmesi | Anlatma Yöntemi Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Nilüfer Şahin Perçin (Ed.), Dünya Mutfak Kültürleri, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., İstanbul, 2020. | |
2 | Cevdet Avcıkurt ve Mehmet Sarıoğlan (Editörler), Gastronomi Olgusuna Sosyolojik Bakış, Detay Yayıncılık, Ankara, 2019. | |
3 | Hayati Beşirli, Yemek Sosyolojisi - Yiyeceklere ve Mutfağa Sosyolojik Bakış, 2. Baskı, Phoenix Yayıncılık, Ankara, 2017. | |
4 | Atilla Akbaba ve Neslihan Çetinkaya, Gastronomi ve Yiyecek Tarihi, Detay Yayıncılık, Ankara, 2018. | |
5 | Hakan Yılmaz (Ed), Bir İletişim Biçimi Olarak Gastronomi, Detay Yayıncılık, Ankara, 2016. | |
6 | Mehmet Sarıışık (Ed.), Uluslararası Gastronomi, Detay Yayıncılık, Ankara, 2017. | |
7 | Mehmet Sarıışık (Ed.), Tüm Yönleriyle Gastronomi Bilimi, Detay Yayıncılık, Ankara, 2017. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Listelenen ders kitapları. Önerilecek makaleler.. Belgesel film ve videolar. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 5 | 10 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 5 | 10 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 1 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |