|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | YÖNETİM VE ORGANİZASYON (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | DURDU MEHMET BİÇKES (dmbickes@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, öğrencilerin tüm yaşamları boyunca sahip olmaları gereken, özellikle de iş piyasalarına girdikten sonra çok daha fazla oranda dikkat etmeleri gereken "iş ve çalışma etiği" konularına işaret etmek; eğitim ile bir toplumun etik düzeyinin yükseltilebileceğine inanarak, hem kavramsal hem de uygulamalı olarak iş ve çalışma etiği ile ilgili bilgi aktarmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İş ve meslek etiği hakkında yeterli kavramsal bilgiyi hatırlayabilirler. |
PÇ-6 Yönetim-Organizasyon alanına ilişkin kuramsal tartışmaları yorumlayabilmek ve ilgili yazına katkıda bulunabilmek PÇ-15 İşletmelerde insan davranışlarını birey, grup ve örgüt bağlamında analiz etme ve değerlendirme becerisi kazandırır. PÇ-18 Öğrencilerin iş ahlakı ve sosyal sorumluluk bilinci gelişir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | İş ve meslek etiğine aykırı uygulamaları açıklayabilirler. |
PÇ-5 Organizasyonlardaki insan ve insan davranışı ile algı, tutum ve kişilik gibi konuların yanı sıra son yıllarda örgütsel davranış alanında ortaya çıkan yeni kavram teknik ve uygulamalara ilişkin ileri düzeyde akademik bilgi ve birikime sahip olur. PÇ-8 Alana ilişkin kavram ve fikirleri bilimsel yöntemlerle inceleyebilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme yeteneğine sahip olur. PÇ-13 İşletmenin tüm temel fonksiyonları hakkında, bilim, kurum ve toplum etiğine uygun şekilde özgün araştırmalar yapar ve bulgularını tarafsız ve eleştirel bir üslupla raporlar. PÇ-18 Öğrencilerin iş ahlakı ve sosyal sorumluluk bilinci gelişir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | İş etiği ile ilgili özgün bir çalışma tasarlayabilirler. |
PÇ-8 Alana ilişkin kavram ve fikirleri bilimsel yöntemlerle inceleyebilme, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme yeteneğine sahip olur. PÇ-12 Özgün çalışmalarını bilimsel mecralarda paylaşarak ya da bilimsel toplantıları takip ederek alanındaki güncel bilgileri takip eder ve alanında çalışan diğer kişilerle bağlantı kurar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | İş etiği ile ilgili kuramları açıklayabilirler. |
PÇ-5 Organizasyonlardaki insan ve insan davranışı ile algı, tutum ve kişilik gibi konuların yanı sıra son yıllarda örgütsel davranış alanında ortaya çıkan yeni kavram teknik ve uygulamalara ilişkin ileri düzeyde akademik bilgi ve birikime sahip olur. PÇ-6 Yönetim-Organizasyon alanına ilişkin kuramsal tartışmaları yorumlayabilmek ve ilgili yazına katkıda bulunabilmek PÇ-13 İşletmenin tüm temel fonksiyonları hakkında, bilim, kurum ve toplum etiğine uygun şekilde özgün araştırmalar yapar ve bulgularını tarafsız ve eleştirel bir üslupla raporlar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Derste, kısaca iş ve çalışma etiği ile ilgili kavramsal bilgilerin ardından, günümüz iş piyasalarında iş etiğine aykırı ne gibi uygulamalarla karşı karşıya kalınabileceği konusunda öğrencilerle karşılıklı görüş alışverişinde bulunulacak, ekonomik gelişme düzeyi ile bireylerin sahip olduğu ahlaki yapı arasında bir ilişkinin olup olmadığı tartışılacak, zaman zaman iş etiğine uygun davranışların nasıl reklam aracı olarak kullanılabildiği üzerinde de durulacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kavramlar: "Ahlâk", "Etik", "Ahlâk Felsefesi", "İş Etiği", "Çalışma Etiği", "Meslek Etiği", "İşletmecilik Etiği" vd. Kavramlar | Anlatma ve soru-cevap yöntemi |
2 | Kavramlar: "Ahlâk", "Etik", "Ahlâk Felsefesi", "İş Etiği", "Çalışma Etiği", "Meslek Etiği", "İşletmecilik Etiği" vd. Kavramlar | Anlatma ve soru-cevap yöntemi |
3 | İş ve Çalışma Etiğinin Kaynakları; Etiğe Aykırı Davranışların Nedenleri | Anlatma, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
4 | İş ve Çalışma Etiğinin Kaynakları; Etiğe Aykırı Davranışların Nedenleri | Anlatma, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
5 | Dünya'da ve Türkiye'de İş ve Çalışma Etiğine Olan İlginin Artışı | Anlatma, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
6 | İş Etiğinin Artan Öneminin Nedenleri | Anlatma, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
7 | İş Etiğinin Artan Öneminin Nedenleri | Anlatma, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | İş Etiği: Yaklaşımlar ve Kuramlar | Anlatma, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
10 | İş Etiği: Yaklaşımlar ve Kuramlar | Anlatma, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
11 | Çıkar çatışması ve etik dışı davranışları etkileyen faktörler | Anlatma, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
12 | Çıkar çatışması ve etik dışı davranışları etkileyen faktörler | Anlatma, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
13 | Etik Yönetimi | Anlatma, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
14 | Etik Yönetimi | Anlatma, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
15 | Etik Yönetimi | Anlatma, soru-cevap ve tartışma yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Özgener, Şevki. (2020). İş Ahlakının Temelleri: Yönetsel Bir Yaklaşım, İstanbul: Nobel Yayıncılık. | |
2 | Torlak, Ömer ve diğerleri. (2013). İş Etiği, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını. | |
3 | Bektaş, Çetin. (2016). İş Ahlakı ve Sosyal Sorumluluk, İstanbul: Beta Basım Yayım. | |
4 | Türkeri, Mehmet. (2014). Etik Bilinç, Ankara: Lotus Yayınevi. | |
5 | Akgül, D. ve Çetinkaya, F. F. (2020). İşletmelerde Etik Yaklaşımlar. Bursa: Dora Basım Yayın. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, notlar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 6 | 9 | 54 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 7 | 21 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 6 | 24 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 5 | 35 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |