Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / MAT588 - MATEMATİK (YÜKSEK LİSANS)

Kodu: MAT588 Adı: Q-ANALİZ II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü MATEMATİK (YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SURE KÖME (sure.kome@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencinin quantum analiz teorisi hakkında detaylı bilgi sahibi olmasıdır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 q-Hipergeometrik fonksiyonlar kavramını tanıyabilir. PÇ-1 Analiz, Uygulamalı matematiğin, Geometri ve Cebirin bazı alt toerileri hakkındaki temel teoremleri yeni problemlere uygulayabilir.
PÇ-2 Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme.
PÇ-4 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanabilme ve ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanabilme.
PÇ-5 Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme)
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Heine Binom Formülünü analiz edebilir. PÇ-1 Analiz, Uygulamalı matematiğin, Geometri ve Cebirin bazı alt toerileri hakkındaki temel teoremleri yeni problemlere uygulayabilir.
PÇ-2 Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme.
PÇ-4 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanabilme ve ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanabilme.
PÇ-5 Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme)
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 q-İntegral kavramını tanıyabilir. PÇ-1 Analiz, Uygulamalı matematiğin, Geometri ve Cebirin bazı alt toerileri hakkındaki temel teoremleri yeni problemlere uygulayabilir.
PÇ-2 Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme.
PÇ-4 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanabilme ve ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanabilme.
PÇ-5 Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme)
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 q-Gamma ve q-Beta fonksiyonlarını öğrenebilir. PÇ-1 Analiz, Uygulamalı matematiğin, Geometri ve Cebirin bazı alt toerileri hakkındaki temel teoremleri yeni problemlere uygulayabilir.
PÇ-2 Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme.
PÇ-4 Bilimsel, matematiksel düşünme yeteneği kazanabilme ve ilgili alanlarda bu bilgiyi kullanabilme.
PÇ-5 Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme)
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
q-Hipergeometrik fonksiyonlar, Heine Binom Formülü, q-İntegral, q-Gamma ve q-Beta Fonksiyonları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 q-Hipergeometrik fonksiyonlar ve Heine binom formülü Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
2 Heine binom formülü hakkında daha detaylı bilgi Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
3 Ramanujan çarpım formülü Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
4 Dört kare ve iki karenin toplamları için açık formüller Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
5 Dört üçgensel sayılar ve iki üçgensel sayıların toplamları için açık formüller Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
6 q-integral konusuna giriş Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
7 q-integral hakkında detaylı bilgi Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
8 Ara Sınav
9 Jackson integrali Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
10 q-calculusun temel teoremi Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
11 q-Gamma fonksiyonları Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
12 q-Beta fonksiyonları Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
13 q-analiz konusunun uygulamalarını içeren makale incelemesi-1 Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
14 q-analiz konusunun uygulamalarını içeren makale incelemesi-2 Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
15 q-analiz konusunun uygulamalarını içeren makale incelemesi-3 Sözlü anlatım, tartışma, soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kac, Victor, and Pokman Cheung. Quantum calculus. Springer Science & Business Media, 2001.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
1) Ders Kitabı - Victor Kac, Pokman Cheung, Quantum Calculus, Springer, 2001. 2) Ders Notları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 4 16
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 4 20
Final Sınavı 2 1 2
Ders öncesi bireysel çalışma 2 14 28
Ders sonrası bireysel çalışma 5 14 70
Toplam İş Yükü 180