|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | JEOLOJİ MÜHENDİSLİĞİ(YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MUTLUHAN AKIN (mutluhanakin@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Süreksizliklerin; kaya kütlelerinin geometrisi, dayanımı, yenilme davranışı, deformasyon karekteristikleri ve geçirgenliği üzerinde önemli bir etkisi vardır. Bu nedenle hem tek başına, hem de kaya kütlesi kapsamında değerlendirildiğinde, süreksizliklerin fiziksel ve mekanik özelliklerinin iyi anlaşılması, jeoloji, maden, inşaat ve petrol mühendisliği uygulamalarında büyük önem taşımaktadır. Bu dersin başlıca amacı; süreksizliklerin mühendislik özellikleri ile süreksizlik analizlerinde kullanılan grafik yöntemlerin açıklanıp tartışılması ve bu analizlerin mühendislere araştırma ve uygulamada sağlayabileceği kazanımların üzerinde durulmasıdır. ersin diğer bir amacı da, güncel mühendislik tasarımında kullanılan çağdaş kaya kütlesi sınıflama sistemleriyle kaya kütlesi görgül yenilme ölçütünün esaslarının, bunların kullanım alanları ve sınırlamalarıyla birlikte tartışılmasıdır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kaya kütlesi ve süreksizlik kavramlarının mühendislik uygulamalarındaki kavramlarını açıklar. |
PÇ-2 Jeoloji problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-4 Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözme becerisini yakalar, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Süreksizliklerin dayanım ve deformasyon özelliklerini belirleyebilir. |
PÇ-2 Jeoloji problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-4 Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözme becerisini yakalar, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer. PÇ-6 Yerbilimleri ile ilgili mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Kaya kütlesini sınıflayabilir ve tasarımda kullanabilir. |
PÇ-2 Jeoloji problemlerini uygun analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer. PÇ-4 Karmaşık mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözme becerisini yakalar, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer. PÇ-6 Yerbilimleri ile ilgili mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Süreksizliklerin mühendislik projelerindeki önemi, yeri ve özellikleri, süreksizlik etüdü yöntemleri, süreksizlikler için yapılan istatistiksel değerlendirmeler, veri toplama teknikleri, streografik izdüşüm tekniğinin ilkeleri, yönlendirilmiş karotların analizi, şevlerde kinematik analiz yöntemleri, yeraltı açıklıklarında oluşan rijit blokların analizi, süreksizliklerin makaslama dayanımı, kaya kütlesi sınıflama sistemleri ve kaya kütlesi görgül yenilme ölçütü. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş: Sürkesizlik türleri ve kaya mühendisliğinde süreksizliklerin önemi ve yeri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Arazi Gezisi Gözlem Deney Yapma |
2 | Süreksizliklerin jeomekanik karakteristikleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Arazi Gezisi Gözlem Deney Yapma |
3 | Mühendislik uygulamalarında süreksizlik etüdü yöntemleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Arazi Gezisi Gözlem Deney Yapma |
4 | Süreksizliklerin yönelimi ve yapısal veri toplama, değerlendirme ve sunum teknikleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Arazi Gezisi Gözlem Deney Yapma |
5 | Kutupsal ve ekvatoral eş-alan ve eş-açı izdüşümleri, stereografik izdüşüm tekniğinin ilkeleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Arazi Gezisi Gözlem Deney Yapma |
6 | Süreksizliklerin jeomekanik özelliklerine ilişkin istatistiksel değerlendirmeler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Arazi Gezisi Gözlem Deney Yapma |
7 | Sondaj verilerinin analizi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Arazi Gezisi Gözlem Deney Yapma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Şevler için kinematik analiz yöntemleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Arazi Gezisi Gözlem Deney Yapma |
10 | Tünellerdeki rijit bloklar için kinematik analiz yöntemleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Arazi Gezisi Gözlem Deney Yapma |
11 | Sürekesizliklerin makaslama dayanımı | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Arazi Gezisi Gözlem Deney Yapma |
12 | Mühendislik tasarımında kaya kütlesi sınıflama sistemleri ve görgül yenilme ölçütü | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Arazi Gezisi Gözlem Deney Yapma |
13 | Mühendislik tasarımında kaya kütlesi sınıflama sistemleri ve görgül yenilme ölçütü | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Arazi Gezisi Gözlem Deney Yapma |
14 | Mühendislik tasarımında kaya kütlesi sınıflama sistemleri ve görgül yenilme ölçütü | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Arazi Gezisi Gözlem Deney Yapma |
15 | Mühendislik tasarımında kaya kütlesi sınıflama sistemleri ve görgül yenilme ölçütü | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Problem Çözme Yöntemi Arazi Gezisi Gözlem Deney Yapma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ulusay, R., 2001, Uygulamalı Jeoteknik Bilgiler. JMO Yayınları, No.38, Genişletilmiş 4. Baskı Barok Ofset,385 s. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
BİLGİSAYAR |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 10 | 10 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 7 | 7 | 49 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 7 | 49 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |