|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | TIBBİ DOKÜMANTASYON VE SEKRETERLİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NURDAN DEMİR (nurdandemir@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Tıp sosyolojisi ile sağlık ve hastalık sosyolojisi arasındaki farkları, bu alandaki güncel tartışmaları epistemolojik temelleriyle bilmek, Türkiye'de hem tıp hem de sağlık ve hastalık sosyolojisi adına yapılan çalışmaları incelemektir |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Sağlık sosyolojisi ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir |
PÇ-3 Alanında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak bireysel ve ekip üyesi olarak çalışır PÇ-9 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir PÇ-18 Sağlık sistemi içerisinde bulunan kurum ve kuruluşları tanır, alanında çalışan bir birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Sağlık sosyolojisinin diğer alanlarla ilişkisini değerlendirebilir |
PÇ-8 Alanında sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle yazılı ve sözlü olarak paylaşır. PÇ-9 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir PÇ-11 Alanında birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Sağlık, hastalık, kültür ve toplum arasındaki ilişkiyi tanımlayabilir |
PÇ-2 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. PÇ-7 Alanında öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak çözüm üretir PÇ-15 Alanında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Sosyoloji Nedir?Sosyolojinin Diğer Bilim Dalları ile İlişkisi Nedir? Birey ve Toplum, Toplumsal Kurumlar,Kültür ve Toplum,Sağlık Sosyolojisine Giriş, Tıp ve Sosyoloji İlişkisi, Sağlık Sosyolojisinin Çalışma Alanları, Kültür ve Sosyal Yapının Sağlık ve Hastalık Üzerine Etkisi, Tıbbi Uygulamaların Sosyo Kültürel Safhaları, Sağlık ve Hastalığı Etkileyen Sosyo Kültürel Uygulamalar, Sağlık, Hastalık ve Sosyal Değişme, Modern Tıp Hastalık ve Resmi Kuruluş İlişkilerinin Sosyo Kültürel Yönü, Sosyal Örgütleme, Genel Özetleme ve Tartışma | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Ders programının açıklanması Sosyoloji nedir? | Anlatım, |
2 | Sosyolojinin diğer bilim dalları ile ilişkisi nedir? | Anlatım, |
3 | Birey ve toplum, toplumsal kurumlar | Anlatım, |
4 | Kültür ve toplum | Anlatım, soru-cevap |
5 | Sağlık sosyolojisine giriş | Anlatım, |
6 | Tıp ve sosyoloji ilişkisi | Anlatım, soru-cevap |
7 | Sağlık sosyolojisinin çalışma alanları | Anlatım, |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kültür ve sosyal yapının sağlık ve hastalık üzerine etkisi | soru-cevap |
10 | Tıbbi uygulamaların sosyo- kültürel safhaları | Anlatım, tartışma, |
11 | Sağlık ve hastalığı etkileyen sosyo-kültürel uygulamalar | örnek olay |
12 | Sağlık, hastalık ve sosyal değişme | Anlatım, tartışma, |
13 | Modern tıp, hastalık ve resmi kuruluş ilişkilerinin sosyo kültürel yönü | Anlatım, tartışma, |
14 | Sosyal örgütlenme | Anlatım, tartışma, |
15 | dersin genel tekrarı ve değerlendirme Genel özetleme ve tartışma | Anlatım, tartışma, soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | [1]Cirhinlioğlu Zafer, Sağlık Sosyolojisi, Nobel Kitabevi, 2. Baskı, 2010. | |
2 | 2]Türkdoğan Orhan, Toplumsal Yapı ve Sağlık Hastalık Sistemi, Kültür Sanat Yayıncılık, 2006. | |
3 | Erhan Tecim, Sağlık Sosyolojisi, İstanbul Üniversitesi Yayınları, 2020 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitapları ve yardımcı kitaplar, bilgisayar, projeksiyon, tahta ve kalemi,silgi vb. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 7 | 2 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 2 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |