Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / ULS 508 - ULUSLARARASI İLİŞKİLER (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: ULS 508 Adı: TÜRK DIŞ POLİTİKASI II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 5 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Bilimsel Hazırlık
Bölümü ULUSLARARASI İLİŞKİLER (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MURAT DEMİREL (murat.demirel@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MEHMET ÖCAL,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Türkiyenin bölgeler veya ülkelerle ikili ilişkilerinin akademik olarak analiz edilmesi yeteneği kazandırılması hedeflenmektedir

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Öğrenci bu derste Türkiye'nin dış siyasetinin oluşumunu ve gelişimini öğrenir ve güncel sorunları analitik bir gözle değerlendirebilir. PÇ-1 Uluslararası ilişkiler alanında daha ileri düzeyde çalışmalar yapabilecek entelektüel altyapıya sahip olma
PÇ-7 Siyasete yön veren ulusal ve uluslararası örgütler hakkındaki bilgiyi derinleştirme
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Türk Dış Politikasındaki güncel gelişmeleri öğrenebilir. PÇ-2 Uluslararası ilişkiler disiplininin temel faktörlerini ve kavramlarını tanımlayabilme ve bunları günümüz küresel sorunları ile bağdaştırabilme
PÇ-9 Uluslararası İlişkiler ve alt dalları (uluslararası ekonomi, uluslararası politika, uluslararası hukuk, uluslararası örgütler, uluslararası güvenlik, diplomasi tarihi, dış politika vb.) ile ilgili kuramsal bilgileri analiz etme; küresel ve bölgesel yansımalarını değerlendirme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerilerine sahiptir.
PÇ-10 Dünya politikasında Türkiye'nin yerini tarihsel perspektif içinde inceleme ve güncel sorunları tanımlama becerileri edinmiştir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Türk dış politikasındaki kırılma ve değişimleri yorumlayabilir. PÇ-6 Siyasal olayların tarihsel kökenlerini anlama ve geleceğe yönelik analitik yaklaşımlar geliştirme.
PÇ-11 Öğrenim sürecinde elde ettiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri iş hayatında değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir.
PÇ-16 Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
1960 darbesinden günümüze Türk dış politikasının tarihi seyri, temel konuları, prensipleri, genel trendleri ve sorunlarının analizi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ulusal Güvenlik ve Dış Politika Kararlarının Oluşumu ve Uygulanması Süreci anlatma yöntemi
2 Büyük Ortadoğu ve Türkiye anlatma yöntemi
3 Körfez Savaşı Sonrası Dönemde Türkiye’nin Irak’a Yönelik Politikaları anlatma yöntemi
4 Türkiye Suriye İlişkilerinde Gerilimden Yumuşamaya anlatma yöntemi
5 Türkiye İsrail İlişkilerinde Stratejik Yakınlaşma anlatma yöntemi
6 Türkiye İran İlişkilerinde Soğuk Savaş Sonrası Dönem anlatma yöntemi
7 Sovyetler Birliği’nden Rusya Federasyonu’na Geçiş Dönemi anlatma yöntemi
8 Ara Sınav
9 Türkiye ve Kafkasya Ülkeleriyle İlişkiler anlatma yöntemi
10 Türkiye’nin Orta Asya Cumhuriyetlerine Dönük Politikaları anlatma yöntemi
11 Türkiye’nin II. Körfez Savaşı Politikası anlatma yöntemi
12 Türkiye - ABD İlişkileri anlatma yöntemi
13 Türkiye – AB İlişkileri anlatma yöntemi
14 Türkiye - Yunanistan İlişkilerinde Sorunlar anlatma yöntemi
15 Genel değerlendirme anlatma yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Gencer Özcan and Şule Kut (der.), En Uzun On Yıl: Türkiye'nin Ulusal Güvenlik ve Dış Politika Gündeminde Doksanlı Yıllar, İstanbul: Büke, 2000.
2 Fuat Aksu, Türk Dış Politikasında Zorlayıcı Diplomasi, İstanbul: Bağlam Yay., 2008.
3 Faruk Sönmezoğlu, Türk Dış Politikasının Analizi, İstanbul: Der Yayınları, 2002.
4 Baskın Oran (Ed.), Türk Dış Politikası Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, Cilt II-III, İstanbul: İletişim Yayınları, 2003.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 14 42
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 3 12 36
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 8 8
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 8 8
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180