| 
	|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | ALMAN DİLİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | LOKMAN TANRIKULU (ltanrikulu@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları  | 
		LOKMAN TANRIKULU, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, öğrencilere toplumdilbilimin temel konularını tanıtmak ve bu konuların dilde ve eğitimdeki uygulamalarını göstermektir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Dil çeşitliliğini, dilbilimsel değişkenleri, yaş, cinsiyet ve sosyal faktörleri fark edebilir. | 
			
		 
			PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-12 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. PÇ-13 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.  | 
		 Yazılı Sınav | 
	
| DÖÇ-2 | Dili, sosyal etkileşim, söz edimi ve konuşma işlevlerinde açıklayabilir. | 
			
		 
			PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 
		 Yazılı Sınav | 
	
| DÖÇ-3 | Dil ilişkisini ve sonuçlarının farkına varabilir. | 
			
		 
			PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-13 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır.  | 
		 Yazılı Sınav | 
	
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi  | 
	|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu derste toplumdilbilimin inceleme alanları ve biçimleriyle ilgili bilgiler verilir; öğrencilere toplumda dilin değişik kullanımlarının olduğunu ve bunların bölgeye, toplumsal sınıflara ve etnik kökenlere göre nasıl değiştiği aktarılır; bir toplumda dil kullanımının nasıl değiştiğini dil öğretimiyle toplumdilbilimin nasıl ilişkilendirildiği açıklanır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | 
| 1 | Sosyolinguistik bilim dalına bir giriş, araştırma alanları | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap | 
| 2 | Almanca lehçelerin genel olarak yapısal özellikleri ve iletişimdeki işlevi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap | 
| 3 | Almanca standard dilin özelliği | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap | 
| 4 | "Defizit" teorisi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap | 
| 5 | "Defizit" teorisi | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap | 
| 6 | Okuldaki başarıyı etkileyen "dil engelleri" | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap | 
| 7 | Başarıyı etkileyen dil engellerini ortadan kaldırmayı amaçlayan yardımcı programlar | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap | 
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Sosyolinguistik araştırmalarında kullanılan kavramlar | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap | 
| 10 | Grup dilin (Soziolekt) ve bireysel dilin (Idiolekt) tanımı | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap | 
| 11 | Dil repertuvarı, kiminle ne zaman nasıl konuşmalı | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap | 
| 12 | "Sosyal yaş" ve farklı yaş grupların dili, gençlerin kullandığı dili | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap | 
| 13 | Kadınların kullandığı dil ve bu dilin özellikleri | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap | 
| 14 | Erkeklerin kullandığı dil ve bu dilin özellikleri | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap | 
| 15 | Dilsel araçların doğruluğu | Tartışma Yöntemi, Anlatma Yöntemi, Soru -Cevap | 
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Holmes, J. (2008) (third ed.). An Introduction to Sociolinguistics. New York: Longman Pearson. | |
| 2 | Dittmar, N. (1997): Grundlagen der Soziolinguistik. Tübingen: Max Niemeyer. | |
| 3 | Linke, A./ Nussbaumer, M./ Portmann, P.R. (1996): Studienbuch Linguistik. Tübingen: Max Niemeyer | |
| 4 | Löffler, H. (1994): Germanistische Soziolinguistik. Berlin: Erich Schmidt. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Holmes, J. (2008) (third ed.). An Introduction to Sociolinguistics. New York: Longman Pearson. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) | 
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 | 
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 | 
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü | 
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 | 
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 14 | 28 | 
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 | 
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 7 | 5 | 35 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 8 | 6 | 48 | 
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | 
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 183 | ||