|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Doktora | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(DOKTORA) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | HAVVA ÖZATA (hozata@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
HAVVA ÖZATA, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, Dilbilimsel tefsir alanında temel ve ikincil kaynaklara yönelik muhteva ve yöntem bakımından bilgi ve beceri kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Tefsir branşları arasındaki farkı kavrar |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Dilbilimsel Tefsirde temel ve ikincil kaynakları sıralayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Dilbilisel Tefsir kaynaklarını içerik ve teknik özelliklerini açıklayabilir. |
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Öğrenci, dilbilimsel tefsirin hangi şartlarda ortaya çıktığını açıklayabilir |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Dilbilimsel Tefsirde gerekli bilgiye ulaşmada kaynakları kullanabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu ders, usûl ve tarih bakımından dilbilimsel tefsir ilmi sahasında telif edilmiş kaynakların tasviri ve karşılaştırmalı analizini kapsamaktadır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Dilbilimsel Tefsir I. İsimlendirmesi II. Yöntemi | Anlatım, soru cevap, grup tartışması |
| 2 | III. Tarihi IV. Literatürü | Anlatım, soru cevap, grup tartışması |
| 3 | İlk Dönem Dilbilimsel Tefsir Faaliyetleri | Anlatım, soru cevap, grup tartışması |
| 4 | Vucûh ve Nezâir Literatürü | Anlatım, soru cevap, grup tartışması |
| 5 | Gâribu’l-Kur’an Litertürü I | Anlatım, soru cevap, grup tartışması |
| 6 | Gâribu’l-Kur’an Litertürü II | Anlatım, soru cevap, grup tartışması |
| 7 | Üçüncü Asır Dilbilimsel Tefsir Faaliyetleri I | Anlatım, soru cevap, grup tartışması |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | 3. Asır Dilbilimsel Tefsir Faaliyetleri II | Anlatım, soru cevap, grup tartışması |
| 10 | 4. Asır Dilbilimsel Tefsir Faaliyetleri | Anlatım, soru cevap, grup tartışması |
| 11 | 5. Asır Dilbilimsel Tefsir Faaliyetleri | Anlatım, soru cevap, grup tartışması |
| 12 | 6. Asır Dilbilimsel Tefsir Faaliyetleri | Anlatım, soru cevap, grup tartışması |
| 13 | Dilbilimsel Tefsir ve Sözlükbilim | Anlatım, soru cevap, grup tartışması |
| 14 | Modern Dönem Dilbilimsel Tefsir I | Anlatım, soru cevap, grup tartışması |
| 15 | Modern Dönem Dilbilimsel Tefsir II | Anlatım, soru cevap, grup tartışması |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Karagöz, Mustafa. Dilbilimsel Tefsir ve Kur’an’ı Anlamaya Katkısı. Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2010. | |
| 2 | Aydın, İsmail. Kur’an’ın Filolojik Yorumu. İzmir: Tibyan Yayıncılık, 2012. | |
| 3 | Özata, Havva. Dilbilimsel Tefsirde Farklılaşma Süreci, Malatya: İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2019. | |
| 4 | Müsâid b. Süleyman. et-Tefsîru’l-lugavî li’l-Kur’âni’l-Kerîm. Riyad: Dâru İbni’l-Cevzî, 1432/2011. | |
| 5 | Rufeyda, İ. Abdullah. en-Nahv ve kütübü’t-tefsir. 2 Cilt. Bingazi: Dârü’l-Cemâhiriyye, 3. Basım, 1990. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| İlgili kitap, makale ve örnek metinler. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 6 | 12 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 3 | 15 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||