|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | SOSYOLOJİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | HASAN YAVUZER (hasanyavuzer@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
HASAN YAVUZER, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Kurumların oluşum, gelişim değişim dinamiklerini ve mekanizmalarını öğretmek.Kurumun kendi içinde bütünlüklü bir ilişkiler kalıbı olduğunu kavratmak. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Kurumların yapı ve işleyişleri hakkında bilgi sahibi olabilir. |
PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir. PÇ-8 8. Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar, sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Kurumların sosyal sistem içindeki önemini gösterebilir. |
PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-2 2. Sosyoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlayabilir ve aktarabilir. PÇ-3 3. Sosyal yönleri, iletişim becerileri, yaratıcılık ve girişimcilikleri, sosyolojik analiz özellikleri, ekip çalışmalarına yatkınlıkları gelişebilir. PÇ-11 11. Ulusal ve Uluslararası çağdaş sorunları izleyebilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Kurumun kültürel temellerini açıklayabilir. |
PÇ-1 1. Sosyoloji programları ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
PÇ-11 11. Ulusal ve Uluslararası çağdaş sorunları izleyebilir. PÇ-13 13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. PÇ-15 15. Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranma ve katılma ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olabilir. |
|
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Kurumlar Sosyolojisi dersi, toplumsal kurumlara odaklanır. Kurumların oluşum ve gelişim dinamikleri, yapı ve işleyişleri irdelenir. Bu çerçevede sosyolojik açıdan kurum kavramı ve temel özellikleri, kurumların oluşumu ve yapılaşma-kalıplaşma süreci, kurumsal değişme, kurumların fonksiyonları, kurumlar arası ilişkiler ve etkileşim, siyaset kurumu: temel kavramlar ve yaklaşımlar, siyaset kurumunun fonksiyonları, alt kurumlarıyla ilişkileri, ekonomi kurumu: temel kavramlar, ekonomik düşüncenin gelişim seyri, ekonomi kurumunun fonksiyonları, sosyo-ekonomik sistemler, aile kurumu, din kurumu, eğitim kurumu, serbest zamanlar kurumu: temel yaklaşımlar, serbest zaman kurumunun artan önemi ve fonksiyonları, post endüstriyel toplumlarda serbest zaman, küreselleşme ve serbest zaman gibi konular ele alınacaktır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Kurumlar ve Kurumlar Sosyolojisi hakkında genel bilgiler | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 2 | Kurumlar Sosyolojisinin konusu, önemi ve sosyoloji disiplini arasındaki yeri | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 3 | Temel ve yardımcı kurumlar | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 4 | Aile kurumu | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 5 | Aile kurumu | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 6 | Ekonomi kurumu | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 7 | Ekonomi kurumu | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Din kurumu | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 10 | Din kurumu | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 11 | Siyaset kurumu | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 12 | Siyaset kurumu | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 13 | Eğitim Kurumu | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 14 | Eğitim Kurumu | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 15 | Serbest zaman ve değerlendirilmesi | Sözlü anlatım, soru-cevap, tartışma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Mustafa Aydın (1997), Kurumlar Sosyolojisi İstanbul: Vadi Yayınları | |
| 2 | Sevinç Güçlü (2005) Kurumlara Sosyolojik Bakış, İstanbul: Birey yayınları | |
| 3 | Birsen Gökçe (1996), Türkiye’nin Toplumsal Yapısı ve Toplumsal Kurumlar, Ankara: Savaş Yayınevi | |
| 4 | Mimar Türkkahraman (2006), Temel Toplumsal Kurumlar, Ankara: Alp Yayınevi. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kaynak kitaplar, makaleler, bilgisayar, tahta, tahta kalemi | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 5 | 10 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 1 | 14 | 14 |
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 3 | 3 | 9 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 4 | 12 |
| Final Sınavı | 3 | 1 | 3 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 147 | ||