Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MESLEK YÜKSEKOKULU / BYS121 - BÜRO HİZMETLERİ VE SEKRETERLİK

Kodu: BYS121 Adı: MEDYA OKURYAZARLIĞI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü BÜRO HİZMETLERİ VE SEKRETERLİK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı BARIŞ İBRAHİM DİLEK (bdilek@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Medya okuryazarlığı bireyin kitle iletişim araçlarıyla olan pasif ilişkisini aktif duruma dönüştürmeyi hedeflerken, ticari medya kültürünün özelleşmiş yapısına ve geleneklerine karşı çıkma yeteneğini sağlayan eleştirel bakışın güçlendirilmesini ve yeni bireysel söylemlerin geliştirilmesini amaçlar. Medya metinleri üzerine eleştirel düşünmeyi beraberinde getiren bu ders, öğrencilerin proje çalışmalarının hem üretim hem de tüketim aşamalarında eleştirel yaklaşımlarını arttırmayı hedefleyen bir derstir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Medya okuryazarlığı bireyin kitle iletişim araçlarıyla olan pasif ilişkisini aktif duruma dönüştürebilir. PÇ-5 Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini ve tüm çalışanları geliştirir ve kalite ,toplam kalite yönetimi konularında bilinç sahibi olur.
PÇ-10 Bağımsız davranarak, inisiyatif ve yaratıcılığını kullanır.
PÇ-11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları takip eder.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Kısa Sınav
DÖÇ-2 Ticari medya kültürünün özelleşmiş yapısına ve geleneklerine karşı çıkabilir. PÇ-5 Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini ve tüm çalışanları geliştirir ve kalite ,toplam kalite yönetimi konularında bilinç sahibi olur.
PÇ-11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları takip eder.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Kısa Sınav
DÖÇ-3 Sağlayan eleştirel bakışın güçlendirilme ve yeni bireysel söylemlerin geliştirebilir. PÇ-5 Bilim, teknoloji ve çağdaş konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini ve tüm çalışanları geliştirir ve kalite ,toplam kalite yönetimi konularında bilinç sahibi olur.
PÇ-11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları takip eder.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
Kısa Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Medya Okuryazarlığı dersinde incelenen olgu ve olaylar, ayrıca medya sürecinin ne şekilde işlediğini aktaran bilgiler doğrultusunda öğrenci, yazılı basın, televizyon, radyo, multi medya araçları vb. gibi medya araçlarını farklı amaçlar için kullanabilir ve aynı zamanda kendi medya mesaj ve araçlarını yaratabilir ve dağıtımını gerçekleştirebilir konumuna erişmesini içermektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin Tanıtımı: Kapsam, Gerekçe, Önem, Kural ve Yükümlülükleri. Anlatım / Soru – Cevap
2 Geleneksel Okuryazarlık, 21. Yüzyıl Okuryazarlığı, Medya Okuryazarlığı ve Görsel Okuryazarlık Özellikleri ve İlkeleri Anlatım / Soru – Cevap
3 Medya Okuryazarlığın Kapsamı ve Temel Becerileri Anlatım / Soru – Cevap
4 Medya Okuryazarlığını Oluşturan Temel İlkeler - İmge ve İmgenin Gücü Anlatım / Soru – Cevap
5 Avrupa - ABD Ve Dünyada Medya Okuryazarlığı Üzerine Gerçekleştirilen Çalışmalar ve Tarihsel Süreç Anlatım / Soru – Cevap
6 Görsel – yazılı ve işitsel medya çıktılarını değerlendirme ve üretebilme yetisi Anlatım / Soru – Cevap
7 Medya metinlerini İnceleme Anlatım / Soru – Cevap
8 Ara Sınav
9 Medya Okuryazarlığındaki Anahtar İçerikleri Örnek Olaylarla Tartışma Anlatım / Soru – Cevap
10 Medya Okuryazarlığı ve Medya Metinlerinde Toplumsal Değerler Analizi Anlatım / Soru – Cevap
11 Medya Okuryazarlığı ve Haber Analizi Anlatım / Soru – Cevap
12 Medya Okuryazarlığı ve Reklam Analizi Anlatım / Soru – Cevap
13 Medya Okuryazarlığı ve Reklam Analizi Anlatım / Soru – Cevap
14 Medya Okuryazarlığı ve İnternet Anlatım / Soru – Cevap
15 Medya Okuryazarlığı ve Medya Metinlerinde Subliminal Mesaj Aktarımı Anlatım / Soru – Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Taskiran, N. O. (2007). Medya okuryazarligina giris [Introduction to media literacy]. Beta Basin Yayinevi, Istanbul.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Notları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 8 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 8 24
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 3 2 6
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 2 6
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90