Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / BLM401 - BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: BLM401 Adı: BİLGİSAYAR GRAFİKLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MEHMET AKİF BÜLBÜL (makifbulbul@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
SEMA ATASEVER,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı bilgisayar grafiklerinin temel esasları, geometrik transformasyon, etkileşimli grafik kullanıcı arayüzleri, renk uygulamaları ve animasyon konularını işlemektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bilgisayar grafiklerinin matematiksel altyapısı hakkında bilgi. PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Bilgisayar grafiklerinin tasarımı, geliştirilmesi ve uygulamaları için temel teknik bilgi. PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Çeviri, döndürme ve ölçekleme gibi temel grafik transformasyon bilgisi. PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-8 Yazılım ile ilgili temel kavramları kullanarak, program geliştirebilir.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 OpenGL gibi standart yazılım paketlerini ve grafik kütüphanelerini kullanarak grafik tasarlama ve geliştirme becerisi. PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Grafik sistemlerine genel bakış; veri çıkış temelleri ve nitelikleri; 2D (iki boyutlu) dönüştürme, pencereleme ve kırpma, bölütler; interaktif giriş (input); 3D (üç boyutlu) dönüştürme ve görüntüleme; gizli çizgi ve gizli yüzey eleme; gölge ve renkler; modelleme; bilgisayar grafikleri konusunda küçük ölçekte bir proje.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bilgisayar grafiklerine giriş Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama
2 Grafik sistemleri ve modelleri Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama
3 Grafik programlama Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama
4 Grafik programlama, OpenGL fonksiyonlarının özeti Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama
5 Girdi ve etkileşim Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama
6 Geometrik nesne dönüştürme Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama
7 Görüntüleme Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama
8 Ara Sınav
9 Gölgeleme Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama
10 Köşelerden parçalara Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama
11 Ayrık teknikler Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama
12 Programlanabilir gölgelendiriciler Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama
13 Modelleme Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama
14 Eğriler ve yüzeyler Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama
15 Gelişmiş görüntüleştirme Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Foley, J. D., Van, F. D., Van Dam, A., Feiner, S. K., Hughes, J. F., Angel, E., & Hughes, J. (1996). Computer graphics: principles and practice (Vol. 12110). Addison-Wesley Professional.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Foley, J. D., Van, F. D., Van Dam, A., Feiner, S. K., Hughes, J. F., Angel, E., & Hughes, J. (1996). Computer graphics: principles and practice (Vol. 12110). Addison-Wesley Professional.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 13 4 52
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 12 1 12
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 12 1 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120