|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SEMA ATASEVER (sema@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
EBUBEKİR KAYA, NUH AZGINOĞLU, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, öğrencilere diller kuramına ve otomatlara ait temel bilgilerin aktarılmasıdır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Otomata Teorisi, Hesaplama kuramı ve Biçimsel dillere ilişkin temel kavramları bilir. |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Sonlu durum makineleri, Aşağı itmeli makineler ve Turing makineleri gibi soyut makineler üzerine sorular çözebilir. |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Biçimsel dillerin düzenli ifadeler ve biçimsel gramerlerle gösterimlerini yapabilir. |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Hesaplama sürecinin soyut modellerini anlar. |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Biçimsel diller, gramerler, düzenli ifadeler ve otomatlar, sentaks analizi ve gramer çözümleme, sonlu durum makine kavramları ve kullanılan yöntemler, hesaplanabilirlik, karar alma ve karmaşıklık kuramı. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Formel Diller | Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme |
2 | Dilbilgisi, Chomsky Dilbilgisi | Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme |
3 | Dilbilgisi ve otomatlar | Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme |
4 | Düzenli ifadeler | Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme |
5 | Belirli sonlu otomatlar (DFA) | Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme |
6 | Belirsiz Sonlu Otomatlar (NFA) | Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme |
7 | Belirsiz Sonlu Otomatlar (NFA) | Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme |
8 | Ara Sınav | |
9 | Denklik | Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme |
10 | Denklik | Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme |
11 | Pushdown Otomatlar | Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme |
12 | Düzenli dillerin özellikleri | Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme |
13 | Düzenli dillerin özellikleri | Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme |
14 | Karar verme ve hesaplama mekanizmaları | Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme |
15 | Karar verme ve hesaplama mekanizmaları | Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ana kaynak: Introduction to Automata Theory, Languages and Computation, John E. Hopcroft, R. M., J. D. U., ISBN 0321476174 | |
2 | Yardımcı kaynaklar: Özdevinirler (Otomatlar) Kuramı ve Biçimsel Diller, A. Ünal Yarımağan, 2004. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Yardımcı ders kitabı, projeksiyon, bilgisayar. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 7 | 4 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 7 | 4 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 8 | 1 | 8 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 1 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 1 | 6 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |