Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / BLM309 - BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: BLM309 Adı: YAPAY ZEKA TEKNİKLERİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EBUBEKİR KAYA (ebubekir@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
SEMA ATASEVER, NUH AZGINOĞLU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Yapay zeka metotlarını kullanarak problem çözme yeteneği kazanmak

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Yapay Zeka metotlarıyla çözülebilecek problemleri tanıyabilir PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-6 Gerçek yaşamdan öğrenme, çıkarsama, optimizasyon, tahminleme, sınıflandırma ve tanıma problemlerini yapay zeka ile çözme yeteneği kazanır
PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
PÇ-20 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Verilen probleme uygun Yapay Zeka metodunu seçebilir. PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-6 Gerçek yaşamdan öğrenme, çıkarsama, optimizasyon, tahminleme, sınıflandırma ve tanıma problemlerini yapay zeka ile çözme yeteneği kazanır
PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
PÇ-20 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Verilen problemi uygun Yapay Zeka metoduyla çözebilir. PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-6 Gerçek yaşamdan öğrenme, çıkarsama, optimizasyon, tahminleme, sınıflandırma ve tanıma problemlerini yapay zeka ile çözme yeteneği kazanır
PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
PÇ-20 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Arama yöntemlerini, avantaj ve dezavantajlarını bilir. PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-6 Gerçek yaşamdan öğrenme, çıkarsama, optimizasyon, tahminleme, sınıflandırma ve tanıma problemlerini yapay zeka ile çözme yeteneği kazanır
PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
PÇ-20 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Bilginin temsil yollarını, avantaj ve dezavantajlarını bilir. PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-6 Gerçek yaşamdan öğrenme, çıkarsama, optimizasyon, tahminleme, sınıflandırma ve tanıma problemlerini yapay zeka ile çözme yeteneği kazanır
PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
PÇ-20 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Yapay Zeka Tarihçesi, Kör Arama Algoritmaları, Sezgisel Arama Algoritmaları, Lokal Arama Algoritmaları, Genetik Algoritmalar, Oyun Algoritmaları, Prolog Dili, Bilgi Gösterimi, Uzman Sistemler, Makine Öğrenmesi Algoritmaları
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders Tanıtımı Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Yapay Zeka Tarihçesi Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Kör Arama Algoritmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Sezgisel Arama Algoritmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Sezgisel Arama Algoritmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Lokal Arama Algoritmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Genetik Algoritmalar Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 Oyun Algoritmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Prolog Dili Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Bilgi Gösterimi Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Uzman Sistemler Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Makine Öğrenmesi Algoritmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Makine Direnmesiz Algoritmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Makine Öğrenmesi Algoritmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Russell, S. J. (2010). Artificial intelligence a modern approach. Pearson Education, Inc.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Yardımcı ders kitabı, projeksiyon, bilgisayar.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 8 1 8
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 1 8
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 90