Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / BLM418 - BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: BLM418 Adı: SANAL GERÇEKLİK VE UYGULAMALARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı EMRE BENDEŞ (emrebendes@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
EBUBEKİR KAYA,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu ders kapsamında dokunsal sistemlere ağırlık verilmek üzere sanal gerçeklik ile ilgili farklı konulardan bahsedilmektedir. Ders, öğrencilerin dokunsal destekli sanal gerçeklik simülasyon ve uygulamaları geliştirmelerini amaçlamaktadır. İşlenen teorik konular arasında 3B sanal ortamlar, dokunsal ve görsel imge oluşturma, dokunsal arayüzler, bükülebilir ve sert cisimler ile dokunsal etkileşim ve dokunmanın psikofiziği yer alacaktır. Ders süresince öğrenciler, sanal gerçeklik uygulamaları ile ilgili temel bilgiler edinmenin yanı sıra, farklı grafik ve dokunsal etkleşim kütüphaneleri ile uygulama yapma fırsatı bulacaklardır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-6 Gerçek yaşamdan öğrenme, çıkarsama, optimizasyon, tahminleme, sınıflandırma ve tanıma problemlerini yapay zeka ile çözme yeteneği kazanır
PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir.
PÇ-18 Verileri kullanarak grafikler ve animasyonlar oluşturabilir.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-6 Gerçek yaşamdan öğrenme, çıkarsama, optimizasyon, tahminleme, sınıflandırma ve tanıma problemlerini yapay zeka ile çözme yeteneği kazanır
PÇ-10 İşletim sistemleri hakkında bilgi sahibi olur.
PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-10 İşletim sistemleri hakkında bilgi sahibi olur.
PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Sanal gerçeklik sistemlerinin temelleri, geometrik modelleme, dönüşümler, grafik ve dokunsal imge oluşturma, Uzamsal gösterimler ve dönüşümler, sanal gerçeklik sistemlerinin değerlendirilmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş: Ders gereksinimleri ve konular. Sanal gerçekliğin tanımı ve tarihi Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama
2 Sanal gerçeklik teknolojileri: Algılayıcılar, görüntü cihazları, alternatif-dünya üreteci, insan duyuları, algı, sanal gerçeklik uygulamaları Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama
3 3 boyut kavramı Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama
4 Uzamsal tanımlar ve dönüşümler: Açı-aks gösterimi; quaternionlar; 3B dönüşümler Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama
5 Homojen dönüşümler; ekran dönüşümleri Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama
6 Perspektif dönüşümler; bakış koordinatı dönüşümleri Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama
7 Grafik imge oluşturma; ışın izleme; gölgeleme; yönlü yansıma dağılım fonksiyonları (BRDF); tarama; barisentrik koordinatlar Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama
8 Ara Sınav
9 Dokunsal imge oluşturma Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama
10 Katı cisim dinamiği, çarpışmalar ve dokunsal sistemlerle etkileşim Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama
11 3B kullanıcı arayüzleri Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama
12 Sanal gerçeklik sistemlerinin değerlendirilmesi - I Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama
13 Sanal gerçeklik sistemlerinin değerlendirilmesi - II Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama
14 Proje sunumları Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama
15 Proje sunumları Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Hearn, Donald, M. Pauline Baker, and Bjarne Stroustrup. Computer Graphics with OpenGL, 3/E. Prentice-Hall, 2003
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Hearn, Donald, M. Pauline Baker, and Bjarne Stroustrup. Computer Graphics with OpenGL, 3/E. Prentice-Hall, 2003; bilgisayar; sanal gerçeklik gözlüğü; projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 13 4 52
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 6 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 12 1 12
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 12 1 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120