|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SEMA ATASEVER (sema@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SEMA ATASEVER, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Ülkemizde bilgi ve iletişim sistemlerinin her geçen gün daha fazla kullanılmaları ile birlikte, söz konusu bilgi ve iletişim sistemlerinin güvenliğinin sağlanması hem ulusal güvenliğimizin, hem de rekabet gücümüzün önemli bir boyutu haline gelmiştir. Bilgi ve iletişim sistemlerinde bulunan güvenlik zafiyetleri, bu sistemlerin hizmet dışı kalmasına veya kötüye kullanılmasına, can kaybına, büyük ölçekli ekonomik zarara, kamu düzeninin bozulmasına ve/veya ulusal güvenliğin ihlaline neden olabilecektir. Bu ders ile, bilişim sistemlerinde var olan güvenlik zafiyetlerinin/tehditlerin anlaşılabilmesi, siber saldırılara karşı alınması gereken önlemler konusunda farkındalık oluşturulması hedeflenmektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Siber Güvenlik konusunda farkındalık oluşur |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-8 Yazılım ile ilgili temel kavramları kullanarak, program geliştirebilir. PÇ-9 Temel bilgisayar donanımı, yazılımı ve sistem güvenliği hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Bilişim Sistemlerine yapılabilecek saldırıları analiz edebilir |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-8 Yazılım ile ilgili temel kavramları kullanarak, program geliştirebilir. PÇ-9 Temel bilgisayar donanımı, yazılımı ve sistem güvenliği hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Saldırılara karşı alınması gereken önlemler konusunda farkındalık oluşur |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-8 Yazılım ile ilgili temel kavramları kullanarak, program geliştirebilir. PÇ-9 Temel bilgisayar donanımı, yazılımı ve sistem güvenliği hakkında bilgi ve beceri sahibi olur. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Siber güvenlik temel kavramları, Siber Savaş, Şifrelemeye Giriş, Ağ Güvenliği; güvenlik duvarları, saldırı tanıma ve durdurma sistemleri, İşletim Sistemi güvenliği, Güvenli Yazılım Geliştirme, Web Uygulamalarının Güvenliği, Sızma Testleri, Zararlı Yazılım Analizi | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Siber güvenliğin tanımı, bilgisayar güvenliği, siber suçlar, çevrim içi ve çevrim dışı kimlik, veri ve bilgi arasındaki fark, CIA üçlüsü, VM VirtualBox kurulumu. | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama |
2 | Şifreleme algoritmaları, Kötü Amaçlı Yazılım Türleri (Botnet, Malware vb.), Kali Linux uygulamaları. | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama |
3 | Şifreleme algoritmaları, Kötü Amaçlı Yazılım Türleri, MAC Adresi değiştirme, Kali Linux uygulamaları. | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama |
4 | Ağ Güvenliği; güvenlik duvarları, saldırı tespit ve önleme sistemleri | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama |
5 | Ağ Güvenliği; güvenlik duvarları, saldırı tespit ve önleme sistemleri | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama |
6 | İşletim Sistemi güvenliği | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama |
7 | Güvenli Yazılım Geliştirme | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama |
8 | Ara Sınav | |
9 | Güvenli Yazılım Geliştirme | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama |
10 | Web Uygulamalarının Güvenliği | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama |
11 | Web Uygulamalarının Güvenliği | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama |
12 | Sızma Testleri | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama |
13 | Sızma Testleri | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama |
14 | Zararlı Yazılım Analizi | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama |
15 | Zararlı Yazılım Analizi | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Uygulama |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Paul C. van Oorschot, Computer Security and the Internet Tools and Jewels from Malware to Bitcoin, Second Edition, Springer, 2021 | |
2 | Siber Güvenliğe Giriş, Prof.Dr.Kemal BIÇAKCI, Palme Yayınevi | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
bilgisayar, projeksiyon cihazı, ağ cihazları |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 9 | 4 | 36 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 12 | 1 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 12 | 1 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |