Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / BLM312 - BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: BLM312 Adı: ROBOTİK Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SEMA ATASEVER (sema@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
EBUBEKİR KAYA, NUH AZGINOĞLU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu ders, navigasyon vb otonom görevleri yerine getiren robotların programlanmasında kullanılan temel kavramları ve arkasındaki teoriyi öğrencilere kazandırmayı amaçlamaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 robot mimarilerinin farklı fiziksel biçimlerini tanımlayabilir. PÇ-14 Temel robotik kodlama kavramlarını bilir.
PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir.
PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır.
PÇ-17 Mesleki ve etik sorumluluk bilincini benimser.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 mobil robotları kinematik olarak modelleyebilir. PÇ-14 Temel robotik kodlama kavramlarını bilir.
PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir.
PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır.
PÇ-17 Mesleki ve etik sorumluluk bilincini benimser.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 kinematik bir robot sistemini matematiksel olarak tanımlayabilir. PÇ-14 Temel robotik kodlama kavramlarını bilir.
PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir.
PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır.
PÇ-17 Mesleki ve etik sorumluluk bilincini benimser.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 koordinat çerçeveleri, kinematik, optimizasyon, kontrol ve belirsizlik bilgilerini kullanarak manipülasyon ve navigasyon problemlerini analiz edebilir. PÇ-14 Temel robotik kodlama kavramlarını bilir.
PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir.
PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır.
PÇ-17 Mesleki ve etik sorumluluk bilincini benimser.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 ters kinematik hesaplayabilir. PÇ-14 Temel robotik kodlama kavramlarını bilir.
PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir.
PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır.
PÇ-17 Mesleki ve etik sorumluluk bilincini benimser.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-6 robot sisteminin kararlılık analizini yapabilir. PÇ-14 Temel robotik kodlama kavramlarını bilir.
PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir.
PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır.
PÇ-17 Mesleki ve etik sorumluluk bilincini benimser.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Robotik düz ve ters kinematik, hız kinematiği ve robot dinamiği ile ilgili algoritmik ve tasarım konularına yoğunlaşarak öğrencilerin bilgisayar mühendisliği temel bilgilerini değişik alanlarda kullanmalarını sağlayacak biçimde organize edilmiştir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Robotik ve tarihçesine genel bakış. Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme, sunum
2 Matematiksel altyapı Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme, sunum
3 Kinematik Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme, sunum
4 Ters Kinematik Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme, sunum
5 Hızsal Kinematik Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme, sunum
6 Hareket Planlama Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme, sunum
7 Robot Dinamiği Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme, sunum
8 Ara Sınav
9 Robot Dinamiği Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme, sunum
10 Robot Kontrolu Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme, sunum
11 Mobile Robotlar Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme, sunum
12 Temel bir robot sistemine genel bakış Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme, sunum
13 Temel bir robot sistemine genel bakış Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme, sunum
14 Robotik alanının geleceği Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme, sunum
15 Robotik alanının geleceği Anlatım / Soru – Cevap, problem çözme, sunum
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Alonzo Kelly, Mobile Robotics: Mathematics, Models, and Methods, Cambridge University Press, 2013.
2 John J. Craig, Introduction to Robotics, Addison-Wesley Publishing, 1989.
3 Robot Programlama, Ahmet Ali Süzen, Kodlab.
4 Mark W. Spong, Seth Hutchinson, and M. Vidyasagar, Robot Modeling and Control, Wiley, 2006.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Yardımcı ders kitabı, projeksiyon, bilgisayar.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 6 3 18
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 3 18
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 8 1 8
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 8 1 8
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 8 1 8
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90