Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / BLM318 - BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: BLM318 Adı: VERİ MADENCİLİĞİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SEMA ATASEVER (sema@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
EBUBEKİR KAYA,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Veri Madenciliğinin amacı veri yığınından faydalı bilgiyi bulup çıkartmak ve keşfedilen bilgiyi kullanarak mevcut durumu açıklamaya yardımcı olmak ve gelecekteki oluşumları tahmin etmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Veri Madenciliği temel kavramlarını öğrenme ve uygulayabilme bilgi ve beçerisi kazandıracaktır. PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-8 Yazılım ile ilgili temel kavramları kullanarak, program geliştirebilir.
PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Veri yığınından faydalı bilgiyi bulup çıkarma becerisi kazandıracaktır. PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-8 Yazılım ile ilgili temel kavramları kullanarak, program geliştirebilir.
PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Veri yığınını analiz etme, temizleme ve aykırı değerleri bulma becerisi kazandıracaktır. PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-8 Yazılım ile ilgili temel kavramları kullanarak, program geliştirebilir.
PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Öğrenciler eğiticili sınıflama yöntemleri hakkında bilgi sahibi olacaklardır. PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-6 Gerçek yaşamdan öğrenme, çıkarsama, optimizasyon, tahminleme, sınıflandırma ve tanıma problemlerini yapay zeka ile çözme yeteneği kazanır
PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-8 Yazılım ile ilgili temel kavramları kullanarak, program geliştirebilir.
PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Öğrenciler eğiticisiz kümeleme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olacaklardır. PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-6 Gerçek yaşamdan öğrenme, çıkarsama, optimizasyon, tahminleme, sınıflandırma ve tanıma problemlerini yapay zeka ile çözme yeteneği kazanır
PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-8 Yazılım ile ilgili temel kavramları kullanarak, program geliştirebilir.
PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Veri Madenciliği Kavramları, Veri Hazırlama Teknikleri, İstatistiksel Öğrenme Teorisi(Naive Bayes), Kümeleme Metodları (K-Means, hiyerarşik), Karar Ağaçları ve Karar Kuralları, Birliktelik Kuralları.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Veri Madenciliği Kavramları Anlatma Yöntemi, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi, Uygulama
2 Veri Hazırlama Teknikleri Anlatma Yöntemi, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi, Uygulama
3 Veri Hazırlama Teknikleri Anlatma Yöntemi, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi, Uygulama
4 İstatistiksel Öğrenme Teorisi(Naive Bayes) Anlatma Yöntemi, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi, Uygulama
5 İstatistiksel Öğrenme Teorisi(Naive Bayes) Anlatma Yöntemi, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi, Uygulama
6 Kümeleme Metodları (K-Means, hiyerarşik) Anlatma Yöntemi, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi, Uygulama
7 Kümeleme Metodları (K-Means, hiyerarşik) Anlatma Yöntemi, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi, Uygulama
8 Ara Sınav
9 Karar Ağaçları ve Karar Kuralları Anlatma Yöntemi, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi, Uygulama
10 Karar Ağaçları ve Karar Kuralları Anlatma Yöntemi, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi, Uygulama
11 Birliktelik Kuralları Anlatma Yöntemi, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi, Uygulama
12 Birliktelik Kuralları Anlatma Yöntemi, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi, Uygulama
13 Birliktelik Kuralları Anlatma Yöntemi, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi, Uygulama
14 Uygulamalar Anlatma Yöntemi, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi, Uygulama
15 Uygulamalar Anlatma Yöntemi, Soru Cevap, Problem Çözme Yöntemi, Uygulama
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kaynak Kitap: Data Mining , J. Han – M. Kamber, Morgan-Kaufman, Academic Press, 2001, ISBN: 1-55860-901-6
2 Kaynak Kitap: Data Mining – Concepts, Models, Methods and Algorithms, Mehmed Kantardzic, ISBN:0-471-22852-4
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Data Mining - J. Han – M. Kamber, Morgan-Kaufman, Academic Press, 2001, ISBN: 1-55860-901-6 Data Mining - Concepts, Models, Methods and Algorithms, Mehmed Kantardzic, ISBN:0-471-22852-4

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 9 4 36
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 12 1 12
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 12 1 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90