|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | EBUBEKİR KAYA (ebubekir@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
NUH AZGINOĞLU, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Modern küresel ve yerel optimizasyon tekniklerinin ve klasik olmayan sezgisellerin öğretilmesi. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Modern küresel ve yerel optimizasyon tekniklerini ve klasik olmayan sezgiselleri öğrenebilir |
PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-6 Gerçek yaşamdan öğrenme, çıkarsama, optimizasyon, tahminleme, sınıflandırma ve tanıma problemlerini yapay zeka ile çözme yeteneği kazanır PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir. PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir. PÇ-20 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Klasik ve sezgisel optimizasyon algoritmalarını kompleks mühendislik problemlerine uygulayabilir. |
PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-6 Gerçek yaşamdan öğrenme, çıkarsama, optimizasyon, tahminleme, sınıflandırma ve tanıma problemlerini yapay zeka ile çözme yeteneği kazanır PÇ-7 Bilgisayar Mühendisliğine özgü problemleri saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir. PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir. PÇ-20 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Optimizasyona Giriş, Klasik Araştırma Metodları, Isıl İşlem Algoritması, Tabu Araştırma Algoritması, Karınca Koloni Algoritması, Diferansiyel Gelişim Algoritması, Genetik Algoritma, Diferansiyel Gelişim Algoritması, Parçacık Sürü Optimizasyon Algoritması, Yapay Arı Koloni Algoritması, diğer sezgisel yöntemler | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Optimizasyona Giriş. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Klasik Araştırma Metodları. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Isıl İşlem Algoritması. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Tabu Araştırma Algoritması. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Karınca Koloni Algoritması. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Yapay Bağışıklık Algoritması. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Diferansiyel Gelişim Algoritması. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Genetik Algoritma. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Parçacık Sürü Optimizasyon Algoritması. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Yapay Arı Koloni Algoritması. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Yapay Arı Koloni Algoritması. | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Diğer sezgieller | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Diğer sezgieller | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Diğer sezgieller | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Karaboğa D., Yapay Zeka Optimizasyon Algoritmaları, 2.Basım, Nobel Yayın Dağıtım, 2011. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, dizüstü bilgisayar, projeksiyon cihazı |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 40 | |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 1 | 14 | 14 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 12 | 24 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 1 | 4 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 1 | 4 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 120 |