Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

MÜHENDİSLİK-MİMARLIK FAKÜLTESİ / BLM407 - BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ

Kodu: BLM407 Adı: ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 4 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MEHMET AKİF BÜLBÜL (makifbulbul@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
EBUBEKİR KAYA, NUH AZGINOĞLU,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğrencilere bilimsel araştırma hakkında temel bir anlayış kazandırmak ve bu süreçte kendi araştırma önerilerini yazmaya hazırlamaya yöneltmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 araştırma tasarımı ve uygulamasını değerlendirmede analitik beceriler gösterebilir. PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir.
PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır.
PÇ-17 Mesleki ve etik sorumluluk bilincini benimser.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-2 kendi araştırma sorularını ve araştırma tasarımlarını oluşturabilir. PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir.
PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır.
PÇ-17 Mesleki ve etik sorumluluk bilincini benimser.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 kütüphane ve elektronik kaynakları kullanabilir ve uygun materyalleri bulabilir. PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir.
PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır.
PÇ-17 Mesleki ve etik sorumluluk bilincini benimser.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 araştırma raporunu yazabilir. PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır.
PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır.
PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir.
PÇ-16 Bireysel/grup içerisinde ya da disiplinler arası ekiplerle çalışabilme becerisi kazanır.
PÇ-17 Mesleki ve etik sorumluluk bilincini benimser.
PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bilimselliğin ne olduğu, nasıl yaklaşılması gerektiği, kaynak taramasının nasıl yapılacağı, verilerin hangi yöntemlerle elde edilebileceği, araştırma projesinin hipotezlerini ortaya koymak, araştırmayı yapabilmek için uygun yöntemlerin ne olduğu.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Araştırma Nedir? Önemli Kavramlar ve Yaklaşımların Tanıtılması. Anlatım / Soru – Cevap, sunum.
2 Araştırma Nedir? Önemli Kavramlar ve Yaklaşımların Tanıtılması. Anlatım / Soru – Cevap, sunum.
3 Bilimsel araştırma süreci ve aşamaları Anlatım / Soru – Cevap, sunum.
4 Araştırma çeşitleri ve desenleri Anlatım / Soru – Cevap, sunum.
5 Nicel Araştırma Yöntemlerine Giriş Anlatım / Soru – Cevap, sunum.
6 Merkezi Eğilim Ölçüleri-Dağılım ölçüleri Anlatım / Soru – Cevap, sunum.
7 Sınıflanmış Verilerde Merkezi Eğilim ve Dağılım Ölçülerinin Hesaplanması Anlatım / Soru – Cevap, sunum.
8 Ara Sınav
9 Veri kaynakları- örnekleme bölünümü Anlatım / Soru – Cevap, sunum.
10 Hipotez testleri Anlatım / Soru – Cevap, sunum.
11 Parametrik olmayan hipotez testleri Anlatım / Soru – Cevap, sunum.
12 Anket formunun hazırlanması ve değerlendirilmesi Anlatım / Soru – Cevap, sunum, uygulama.
13 Temel istatistik uygulamaları Anlatım / Soru – Cevap, sunum, uygulama.
14 Temel istatistik uygulamaları Anlatım / Soru – Cevap, sunum, uygulama.
15 Bilimsel sunuş raporlama sistemleri Anlatım / Soru – Cevap, sunum.
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Teknik ve İlkeler, Prof.Dr. Ali Balcı
2 Social Research Methods, Fifth Edition, Alan Bryman, December 2015.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Yardımcı ders kitabı, projeksiyon, bilgisayar.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 6 4 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 4 24
       c) Performans Ödevi 8 1 8
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 10 1 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 10 1 10
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 120