Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TRE 509 - TÜRKÇE EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TRE 509 Adı: DİL EDİNİMİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 7
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRKÇE EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KÜBRA ŞENGÜL (kubrasengul@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Dil edinimine yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Dil ediniminin temel kavramlarını açıklar. PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Türkçe eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-2 Birinci ve ikinci dil edinimi kuramlarını açıklar. PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Türkçe eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
DÖÇ-3 Ana dili ediniminde gelişim aşamalarını kavrar. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Öğrenmenin dil öğrenimiyle ilişkisini ortaya koyan temel kavramlar, birinci ve ikinci dil edinimi kuramları (davranışçılık, doğuştanlık, bilgi işlemleme, bağlatıcı modeller, etkileşimsel yaklaşım); ana dilin gelişim evreleri ve süreçleri; ana dili ediniminde gelişim aşamaları, ana dili ile ikinci dil ve yabancı dil öğrenim bağlamlarının farklılığı, çoklu zekâ kuramı
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Öğrenmenin dil öğrenimiyle ilişkisini ortaya koyan temel kavramlar Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Benzetim
2 Öğrenmenin dil öğrenimiyle ilişkisini ortaya koyan temel kavramlar Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Benzetim
3 Birinci ve ikinci dil edinimi kuramları (davranışçılık, doğuştanlık, bilgi işlemleme, bağlatıcı modeller, etkileşimsel yaklaşım) Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Benzetim
4 Birinci ve ikinci dil edinimi kuramları (davranışçılık, doğuştanlık, bilgi işlemleme, bağlatıcı modeller, etkileşimsel yaklaşım) Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Benzetim
5 Ana dilin gelişim evreleri ve süreçleri; ana dili ediniminde gelişim aşamaları Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Benzetim
6 Ana dilin gelişim evreleri ve süreçleri; ana dili ediniminde gelişim aşamaları Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Benzetim
7 Ana dili ile ikinci dil ve yabancı dil öğrenim bağlamlarının farklılığı Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Benzetim
8 Ara Sınav
9 Ana dili ile ikinci dil ve yabancı dil öğrenim bağlamlarının farklılığı Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Benzetim
10 Ana dili ile ikinci dil ve yabancı dil öğrenim bağlamlarının farklılığı Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Benzetim
11 Çoklu zekâ kuramı Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Benzetim
12 Çoklu zekâ kuramı Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Benzetim
13 Çoklu zekâ kuramı Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Benzetim
14 Çoklu zekâ kuramı Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Benzetim
15 Çoklu zekâ kuramı Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi Benzetim
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Onan, B. (2013). Dil eğitiminin temel kavramları. Nobel Akademik Yayıncılık.
2 Baştürk, M. (2004). Dil edinim kuramları ve Türkçenin anadili olarak edinimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
3 Topbaş, S.S. (2011). Dil ve kavram gelişimi. Kök Yayıncılık.
4 Güvendir, E. ve Yıldız, I. G. (2014). Dil Edinimi. Anı Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
DERS KİTAPLARI

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 1 3 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 1 2
5.Rapor 1 1
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje 1 2
Final Sınavı 1 3 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 12 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 10 20
       c) Performans Ödevi 10 2 20
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 20 1 20
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 15 2 30
Ara Sınav 3 1 3
Final Sınavı İçin Hazırlık 25 2 50
Final Sınavı 3 1 3
0
0
Toplam İş Yükü 212