|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | ALMAN DİLİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | FAİK ÖMÜR (faikomur@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, dilbilimsel terimleri açıklamak, seçilecek değişik konular bağlamında dilbilimsel araştırma yöntemlerini kazandırmaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Dilbilimin tanımı ve metodolojik ilkelerinin tanımlarını açıklayabilir. |
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-2 | Tarihsel olarak dil incelemelerini ve dilbilimin kuruluşunu özetleyebilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-3 | Dilbilim ve diğer dilbilimler arasındaki ilişkileri formüle edebilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-12 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-4 | Dilbilim ve bilgisi ile göstergebilim arasındaki benzerlik ve farkı değerlendirebilir. |
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-5 | Dilbilimsel inceleme ve nitelikli ayırımları sorgulayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-6 | Dilin art zamanlı ve eş zamanlı yöntemlerle incelenmesini tartışabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-13 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu ders, Dünya dilleri üzerine veri toplama ve çözümleme yöntemleri ile dilbilimsel incelemenin yapılışı, araştırmacıda aranan özellikler, çözümlenen verilerden kurallara ulaşma teknikleri ve elde edilen bulguların yorumlanması gibi konuları kapsamaktadır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Dilbilimin tanımı ve yöntemsel ilkeleri | Anlatma Tartışma Beyin Fırtınası Soru Cevap |
| 2 | Çağlar boyunca dil incelemeleri ve dilbilimin kuruluşu ve gelişimi | Anlatma Tartışma Beyin Fırtınası Soru Cevap |
| 3 | Dilbilim ve diğer bilimler | Anlatma Bireysel Çalışma Soru Cevap |
| 4 | Dilbilim ve geleneksel dilbilgisi | Anlatma Bireysel Çalışma Soru Cevap |
| 5 | Dilbilim ve hetikbilim (filoloji) | Anlatma Araştırma İnceleme Soru Cevap Tartışma |
| 6 | Dilbilimsel inceleme ve dilbilimin alt dalları | Anlatma Grup Çalışması Araştırma İnceleme |
| 7 | Dil ve bildirişim | Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Gösterge türleri, dil göstergesi ve göstergebilim | Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması |
| 10 | Dilin çift eklemliliği ve dilsel birimler – dilin bağıntı eksenleri | Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması |
| 11 | Dilin doğabilimsel (makro) ve sosyalbilimsel (mikro) incelemesi | Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması |
| 12 | Dilin kuralcı-betimsel olarak incelenmesi | Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması |
| 13 | Dilin artzamanlı ve eş zamanlı gerçekliği ve yöntem sorunları | Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması |
| 14 | Anlambilim | Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması |
| 15 | Birim analizi ve evrensel dilbilgisi | Anlatma Tartışma Soru Cevap Grup Çalışması |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Lyons, J. (1971). Einführung in die moderne Linguistik. München. C.H. Beck Verlag. | |
| 2 | Lyons, J. (1983). Kuramsal Dilbilimine Giriş. Çeviren: Ahmet Kocaman. Ankara. TDK Yay. | |
| 3 | Vater, H. (2002). Einführung in die Sprachwissenschaft. München. W.Fink. UTB Verlag. | |
| 4 | Busch, A./ Stenschke, O.(2008). Germanistische Linguistik. Tübingen. Gunter Narr Verlag. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders kitabı | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 30 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | 10-14 | 6 | 10 |
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 12 | 48 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 5 | 15 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||