|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | ALEVİ BEKTAŞİ KÜLTÜRÜ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | İLGAR BAHARLU (ibaharlu@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Alevi-Bektaşiliğin temel yazılı kaynakları olan Buyruk, şecere, icazetname gibi türlerini açıklamak. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Alevilik-Bektaşiliğin sözlü ve yazılı kültürünü temel kavramlarını açıklar ve yorumlar |
PÇ-1 Alanındaki yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Yüksek Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-6 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Alevi-Bektaşiliğin temel yazılı kaynakları olan Buyruk, şecere, icazetname gibi türlerin yanında tarihi vesika olarak nitelendirilen salname, seyahatname gibi türleri tespit etme, inceleme ve irdeleme | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Alevilik-Bektaşiliğin sözlü ve yazılı kültürü | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
| 2 | Alevi-Bektaşi zümrelerin hafızasında yer edinmiş Horasan (Tarihî Horasan, Kültürel Horasan ve siyasî Horasan kavramları) | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
| 3 | Horasan Tasavvufu | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
| 4 | Horasan’da ilk sûfîler, merkezleri ve eserleri | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
| 5 | Horasan’da melametilik, fütüvvet, sûfî hareketler ve bu ekolden günümüze ulaşan kaynaklar | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
| 6 | İlk tasavvufî eserler | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
| 7 | Tasavvuf karşıtı eserler ve reddiyeler | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Fütüvvetnâmeler, örnekleri ve analizi | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
| 10 | Menakıpnameler, örnekleri ve analizi | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
| 11 | Vilayetnâmeler, örnekleri ve analizi | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
| 12 | Buyruklar, örnekleri ve analizi | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
| 13 | Şecerenâmeler, örnekleri ve analizi | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
| 14 | Genel değerlendirme | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
| 15 | Cönkler ve risaleler | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Ocak, A. Yaşar (2013). Türkler, Türkiye ve İslam, İletişim Yayınları, İstanbul. | |
| 2 | R. E. Fığlalı (1996) Türkiye’de Alevilik ve Bektaşilik, Selçuk Yayınları, Ankara. | |
| 3 | Eröz, M. (1992). Eski Türk Dini (Gök Tanrı İnancı) ve Alevîlik Bektaşilik. İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı. | |
| 4 | Ocak, Ahmet Yaşar. (1999). Osmanlı İmparatorluğu’nda Marjinal Sûfîlik: Kalenderîler (XIV- XVII. Yüzyıllar). Ankara: Türk Tarih Kurumu. | |
| 5 | Köprülü, Fuat(1976). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, TTK Yayınları | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap, bilgisayar | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 10 | 30 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 3 | 12 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 5 | 6 | 30 |
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 6 | 12 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||