Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

EĞİTİM FAKÜLTESİ / MB103 - BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BÖLÜMÜ

Kodu: MB103 Adı: EĞİTİM FELSEFESİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı OKTAY KIZKAPAN (okizkapan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının farklı eğitim felsefelerinin eğitime bakış açılarını fark etmelerini, Türk eğitim sistemini etkileyen felsefi akımları tanımalarını, evrensel ve toplumsal değerlerle örtüşen, tutarlı ve değişime açık felsefi ilkeleri benimsemelerini ve bu ilkeleri öğrenme-öğretme sürecine yansıtmalarını sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Felsefe ile ilgili temel kavramaları ve bilim felsefe ilişkisi açıklar. PÇ-2 Spor alanındaki uygulamaların sonuçlarını analiz edip yorumlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Eğitim sistemini felsefi açıdan irdeler. PÇ-2 Spor alanındaki uygulamaların sonuçlarını analiz edip yorumlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Eğitim felsefesi ile ilgili teorileri açıklar PÇ-2 Spor alanındaki uygulamaların sonuçlarını analiz edip yorumlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Kendi mesleğine yönelik bir eğitim felsefesi edinir. PÇ-2 Spor alanındaki uygulamaların sonuçlarını analiz edip yorumlar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Eğitimi etkileyen felsefi akımları bilir PÇ-2 Spor alanındaki uygulamaların sonuçlarını analiz edip yorumlar.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Felsefenin temel konuları ve sorun alanları; varlık, bilgi, ahlak/değerler felsefesi ve eğitim; temel felsefi akımlar (idealizm, realizm, natüralizm, ampirizm, rasyonalizm, pragmatizm, varoluşçuluk, analitik felsefe) ve eğitim; eğitim felsefesi ve eğitim akımları: Daimicilik, esasicilik, ilerlemecilik, varoluşçu eğitim, eleştirel/radikal eğitim; İslam dünyasında ve Batıda bazı felsefecilerin (Platon, Aristoteles, Socrates, J. Dewey, İbn-i Sina, Farabi, J. J. Rousseau vd.) eğitim görüşleri; insan doğası, bireysel farklılıklar ve eğitim; bazı siyasi ve ekonomik ideolojiler açısından eğitim; Türkiye’de modernleşme sürecinde etkili olan düşünce akımları ve eğitim; Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma ve ders hakkında bilgilendirme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Felsefenin temel konuları ve sorun alanları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Eğitim ve felsefe ilişkisi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Varlık/bilgi/ahlak ve değerler felsefesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 İdealist, daimici ve realist eğitim felsefeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Esasici ve pragmatist eğitim felsefeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 İlerlemeci, varoluşçu ve yeniden kurmacı eğitim felsefeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav
9 Eleştirel/radikal görüşler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Batı ve İslam Dünyası Eğitim Görüşleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 İnsan doğası, bireysel farklılıklar ve eğitim Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Bazı siyasi ve ekonomik ideolojiler açısından eğitim Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Türkiye’de modernleşme sürecinde etkili olan düşünce akımları ve eğitim Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Uygulamalı çalışmalar (film, haber, karikatür vs. incelemesi) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışmai
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Cevizci, A. (2012). Eğitim Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları
2 Ergün, M. (2009). Eğitim Felsefesi. Ankara: Pegem Akademi
3 Gerald E. G. (2006). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar. Ankara: Ütopya Yayınevi
4 Noddings N. (2016), Eğitim Felsefesi, (Çev.) Raşit Çelik, Nobel Yayıncılık
5 Sönmez, V. (2009). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Notları, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 8 16
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 8 16
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90