|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | PSİKOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NİLGÜN TÜRKİLERİ (n.turkileri@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
NİLGÜN TÜRKİLERİ, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bilişsel psikolojinin tanımı, tarihçesi, bilişsel psikolojide araştırma yöntemleri, bilinç, algı ve dikkat süreçleri, bellek ölçümü ve modelleri ile bellek süreçleri incelenmektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bilişsel psikolojinin tanımını, tarihsel gelişimini ve diğer psikoloji yaklaşımlarından farklarını açıklayabilir |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-5 Bilim, teknoloji ve çağdaş psikoloji ve ilgili diğer konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. PÇ-10 Ulusal ve Uluslararası çağdaş sorunları izler. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Bilişsel psikolojide kullanılan araştırma yöntemlerini tanımlar ve örnek olaylarla ilişkilendirir. |
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Bilişsel sinirbilim bulgularını temel alarak bilişsel süreçlerle ilgili beyin yapılarını ilişkilendirebilir. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-14 Sosyal bilimlerin felsefe, sosyoloji, antropoloji gibi bilim alanları ve fen bilimlerinin biyoloji ve sinirbilim gibi alanlarına dair temel bilgi düzeyine sahiptir ve bu bilgileri psikoloji becerilerini geliştirmek için ve çağdaş bilimsel yayınları takip etmek için kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Duyum ve algı süreçlerini (görme, işitme, tat alma, koku) açıklayabilir. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Dikkat süreçlerini (seçici, bölünmüş, sürdürülen dikkat) ayırt edebilir ve günlük yaşantıdan örneklerle analiz edebilir. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Bellek ölçümü yöntemlerini ve temel bellek modellerini (Atkinson-Shiffrin, Çalışan Bellek modeli vb.) karşılaştırabilir. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Kısa süreli bellek, uzun süreli bellek ve otobiyografik bellek süreçlerini örneklerle açıklayabilir. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-8 | Bellek güçlendirme tekniklerini (anlamlandırma, ipuçları, aralıklı tekrar vb.) öğrenme süreçlerine uygulayabilir. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-9 | Bilginin temsili ve zihinsel imgeleme süreçlerini açıklar; zihinsel rotasyon gibi deneysel bulguları yorumlayabilir. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-10 | Dil ve düşünce ilişkisini tartışabilir; Sapir-Whorf hipotezi ve evrenselcilik görüşlerini karşılaştırabilir. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-11 | Akıl yürütme, problem çözme ve yaratıcılıkla ilgili kuramsal yaklaşımları karşılaştırır ve farklı problem türlerine uygulayabilir. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-12 | Günlük yaşantıda bellek, dikkat ve problem çözme süreçlerine yönelik bilişsel psikoloji bilgisini kullanarak eleştirel yorum yapabilir. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Öğrenciler bu derste insanın bilişsel yapısını ve mekanizmalarını detaylı bir şekilde kavrama imkanına sahip olurlar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Bilişsel Psikolojiye Giriş | Sunum Örnek olay Tartışma |
2 | Bilişsel Bilimler Tarihi | Sunum Örnek olay Tartışma |
3 | Bilişsel Sinirbilim | Sunum |
4 | Duyum ve Algı I: Görme | Sunum Gösterim Grup çalışması |
5 | Duyum ve Algı II: İşitme, Tat Alma ve Koku | Sunum, soru-cevap |
6 | Dikkat | Sunum Gösterim Tartışma |
7 | Bellek Modelleri, Kısa Süreli Bellek ve Çalışan Bellek | Sunum Gösterim Grup çalışması Tartışma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Bellek Kuramları ve Uzun Süreli Bellek | Okuma Sunum Gösterim Grup çalışması Tartışma |
10 | Otobiyografik Bellek ve Gündelik Bellek | Sunum Tartışma |
11 | Bellek Güçlendirme Teknikleri | Sunum Tartışma Grup çalışması |
12 | Bilginin Temsili | Sunum Gösterim |
13 | Zihinsel İmgeleme | Sunum Gösterim |
14 | Dil ve Düşünce | Sunum Tartışma |
15 | Akıl Yürütme, Problem Çözme ve Yaratıcılık | Sunum Tartışma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Terry, W.S. (2011). Öğrenme ve Bellek. (Çev. Ed. B. Cangöz). Ankara: ANI Yayıncılık. (Orijinal eser 2009). | |
2 | Goldstein, B. (2013). Bilişsel Psikoloji (Çev. Okhan Gündüz), Kaknüs Yayınları. | |
3 | Sternberg, R. J. & Sternberg, K. (2016). Cognitive Psychology, 7th Ed. Cengage | |
4 | Solso, R. L., Maclin, M. K. ve Maclin, O. H. (2024). Bilişsel Psikoloji (çev. A. Ayçiçeği). Kültür Sanat Yayınları ) | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kaynak kitap, powerpoint sunumları |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 1 | 4 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 4 | 1 | 4 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 136 |