Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / PSİ 206 - PSİKOLOJİ

Kodu: PSİ 206 Adı: BİLİŞSEL PSİKOLOJİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü PSİKOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NİLGÜN TÜRKİLERİ (n.turkileri@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
NİLGÜN TÜRKİLERİ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bilişsel psikolojinin tanımı, tarihçesi, bilişsel psikolojide araştırma yöntemleri, bilinç, algı ve dikkat süreçleri, bellek ölçümü ve modelleri ile bellek süreçleri incelenmektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bilişsel psikolojinin tanımını, tarihsel gelişimini ve diğer psikoloji yaklaşımlarından farklarını açıklayabilir PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
PÇ-5 Bilim, teknoloji ve çağdaş psikoloji ve ilgili diğer konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
PÇ-10 Ulusal ve Uluslararası çağdaş sorunları izler.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Bilişsel psikolojide kullanılan araştırma yöntemlerini tanımlar ve örnek olaylarla ilişkilendirir. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Bilişsel sinirbilim bulgularını temel alarak bilişsel süreçlerle ilgili beyin yapılarını ilişkilendirebilir. PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
PÇ-14 Sosyal bilimlerin felsefe, sosyoloji, antropoloji gibi bilim alanları ve fen bilimlerinin biyoloji ve sinirbilim gibi alanlarına dair temel bilgi düzeyine sahiptir ve bu bilgileri psikoloji becerilerini geliştirmek için ve çağdaş bilimsel yayınları takip etmek için kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Duyum ve algı süreçlerini (görme, işitme, tat alma, koku) açıklayabilir. PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Dikkat süreçlerini (seçici, bölünmüş, sürdürülen dikkat) ayırt edebilir ve günlük yaşantıdan örneklerle analiz edebilir. PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-6 Bellek ölçümü yöntemlerini ve temel bellek modellerini (Atkinson-Shiffrin, Çalışan Bellek modeli vb.) karşılaştırabilir. PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-7 Kısa süreli bellek, uzun süreli bellek ve otobiyografik bellek süreçlerini örneklerle açıklayabilir. PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-8 Bellek güçlendirme tekniklerini (anlamlandırma, ipuçları, aralıklı tekrar vb.) öğrenme süreçlerine uygulayabilir. PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-9 Bilginin temsili ve zihinsel imgeleme süreçlerini açıklar; zihinsel rotasyon gibi deneysel bulguları yorumlayabilir. PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-10 Dil ve düşünce ilişkisini tartışabilir; Sapir-Whorf hipotezi ve evrenselcilik görüşlerini karşılaştırabilir. PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-11 Akıl yürütme, problem çözme ve yaratıcılıkla ilgili kuramsal yaklaşımları karşılaştırır ve farklı problem türlerine uygulayabilir. PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-12 Günlük yaşantıda bellek, dikkat ve problem çözme süreçlerine yönelik bilişsel psikoloji bilgisini kullanarak eleştirel yorum yapabilir. PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Öğrenciler bu derste insanın bilişsel yapısını ve mekanizmalarını detaylı bir şekilde kavrama imkanına sahip olurlar.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Bilişsel Psikolojiye Giriş Sunum Örnek olay Tartışma
2 Bilişsel Bilimler Tarihi Sunum Örnek olay Tartışma
3 Bilişsel Sinirbilim Sunum
4 Duyum ve Algı I: Görme Sunum Gösterim Grup çalışması
5 Duyum ve Algı II: İşitme, Tat Alma ve Koku Sunum, soru-cevap
6 Dikkat Sunum Gösterim Tartışma
7 Bellek Modelleri, Kısa Süreli Bellek ve Çalışan Bellek Sunum Gösterim Grup çalışması Tartışma
8 Ara Sınav
9 Bellek Kuramları ve Uzun Süreli Bellek Okuma Sunum Gösterim Grup çalışması Tartışma
10 Otobiyografik Bellek ve Gündelik Bellek Sunum Tartışma
11 Bellek Güçlendirme Teknikleri Sunum Tartışma Grup çalışması
12 Bilginin Temsili Sunum Gösterim
13 Zihinsel İmgeleme Sunum Gösterim
14 Dil ve Düşünce Sunum Tartışma
15 Akıl Yürütme, Problem Çözme ve Yaratıcılık Sunum Tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Terry, W.S. (2011). Öğrenme ve Bellek. (Çev. Ed. B. Cangöz). Ankara: ANI Yayıncılık. (Orijinal eser 2009).
2 Goldstein, B. (2013). Bilişsel Psikoloji (Çev. Okhan Gündüz), Kaknüs Yayınları.
3 Sternberg, R. J. & Sternberg, K. (2016). Cognitive Psychology, 7th Ed. Cengage
4 Solso, R. L., Maclin, M. K. ve Maclin, O. H. (2024). Bilişsel Psikoloji (çev. A. Ayçiçeği). Kültür Sanat Yayınları )
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kaynak kitap, powerpoint sunumları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 1 4
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 4 1 4
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 136