Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / PSİ 210 - PSİKOLOJİ

Kodu: PSİ 210 Adı: ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ-II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü PSİKOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı NİLGÜN TÜRKİLERİ (n.turkileri@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrencilerin psikolojik ölçme araçlarını tanımaları, ölçek geliştirme ve uyarlama süreçlerini öğrenmeleri; Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi, güvenirlik ve geçerlik testleri gibi yöntemleri uygulamalı biçimde deneyimlemeleri amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Psikolojide ölçme kavramlarını, test teorilerini ve ölçek geliştirme ilkelerini açıklayabilir. PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır.
PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Literatür taraması yaparak farklı psikolojik yapıları ölçmeye yönelik ölçekleri bulabilir, değerlendirebilir ve APA kurallarına uygun şekilde rapor edebilir. PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Ölçek geliştirme sürecinde yapı tanımı yapabilir, madde yazabilir, madde havuzu oluşturabilir ve uygun yanıt biçimlerini seçebilir. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) önkoşullarını değerlendirebilir, faktör sayısını belirleyebilir, uygun döndürme yöntemlerini uygulayabilir ve sonuçları yorumlayabilir. PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir.
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-5 Güvenirlik analizlerini (Cronbach’s alpha, madde-toplam korelasyonu, test-tekrar test vb.) uygulayabilir ve bulguları değerlendirebilir. PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir.
Laboratuvar Sınavı
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-6 Ölçek uyarlama sürecinde çeviri, geri çeviri ve kültürel eşdeğerlik ilkelerini uygulayabilir. PÇ-2 Psikoloji alanında edindikleri bilgilerini diğer disiplinlere uyarlar ve aktarır
PÇ-9 Farklı bakış açılarını bilimsel bilginin üretilmesi sürecine dâhil edebilen, bireysel ve kültürel farklılıklara dair farkındalığa sahiptir
PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir.
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-7 Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapabilir, model uyum indekslerini yorumlayabilir ve gerektiğinde model iyileştirmesi yapabilir. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
PÇ-5 Bilim, teknoloji ve çağdaş psikoloji ve ilgili diğer konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir.
PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir.
PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir.
Laboratuvar Sınavı
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-8 Genellenebilirlik kuramı ve madde-tepki kuramı gibi ileri düzey ölçme yaklaşımlarını tanıyabilir ve temel düzeyde uygulayabilir. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-14 Sosyal bilimlerin felsefe, sosyoloji, antropoloji gibi bilim alanları ve fen bilimlerinin biyoloji ve sinirbilim gibi alanlarına dair temel bilgi düzeyine sahiptir ve bu bilgileri psikoloji becerilerini geliştirmek için ve çağdaş bilimsel yayınları takip etmek için kullanır.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-9 Grup çalışmaları yoluyla araştırma problemi çözebilir, rapor yazabilir ve bilimsel sunum yapabilir. PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar, sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
PÇ-8 Bireysel çalışma, inisiyatif kullanma ve bağımsız karar verebilme yeteneğine sahip olarak fikirlerini sözlü ve yazılı, açık ve öz bir şekilde ifade ederek iletişim kurabilme becerisine sahiptir
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-10 Bir ölçek geliştirme/uyarlama sürecini baştan sona planlayabilir ve raporlaştırabilir PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir.
PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir.
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Ders, psikolojide ölçme kavramları ve test teorisiyle başlar. Ardından ölçek bulma, madde yazımı, ölçek geliştirme ve Likert ölçekleri üzerinde durulur. Öğrenciler grup çalışmalarıyla yapılar belirler, maddeler yazar ve ölçek taslağı oluştururlar. Vize ödevi kapsamında bu maddeleri geliştirirler. Vize sonrası haftalarda Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA), güvenirlik analizleri, ölçek uyarlama ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) uygulamaları yapılır. Son haftalarda genellenebilirlik, madde-tepki kuramı ve ödevlerin değerlendirilmesiyle ders tamamlanır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Modern Psikoloji Araştırmalarında Ölçme Sözel sunum & ppt
2 Psikolojik Testler Teorisi Sözel sunum & ppt
3 Ölçek Oluşturma İlkeleri ve Ölçek İnceleme Ödevi Değerlendirmesi Sözel sunum & ppt
4 Tepki Biçimleri ve Madde Yazımı Sözel sunum & ppt
5 Ölçek Geliştirme II: Likert Tipi Ölçekler Sözel sunum & ppt
6 Ölçek Geliştirme Ödevi Değerlendirmesi - I Sınıf içi tartışma, ödev geri bildirimi
7 Ölçek Geliştirme Ödevi Değerlendirmesi - II Sınıf içi tartışma, ödev geri bildirimi
8 Ara Sınav
9 Açımlayıcı Faktör Analizi ve Uygulaması Anlatım, Tartışma ve Uygulama (SPSS)
10 Güvenirlik Analizi ve Uygulaması Anlatım, Tartışma ve Uygulama (SPSS)
11 Ölçek Uyarlama Süreci Sözel sunum & ppt
12 Doğrulayıcı Faktör Analizi ve Uygulaması Anlatım ve Uygulama (AMOS)
13 Genellenebilirlik Teorisi Anlatım, Tartışma, SPSS Amos soru-cevap
14 Madde-Tepki Kuramı Anlatım, Tartışma, Değerlendirme oturumu
15 Faktör Analizleri Uygulaması - Ödev Değerlendirme Değerlendirme ve geri bildirim oturumu
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Hovardaoğlu, S., & Sezgin, N. (1998). Eğitimde ve psikolojide ölçme standartları. Ankara: Türk Psikologlar Derneği ve ÖSYM yayını.
2 Chadha, N. K. (2021). Uygulamalı Psikometri (Çev. Sedat Şen), Nobel Akademik Yayıncılık
3 DeVellis, R. F. (2014). Ölçek Geliştirme Kuram ve Uygulamalar, Çev Ed. Tarık Totan, Nobel Akademik Yayıncılık
4 Furr, M. R. (2011), Scale Construction and Psychometrics for Social and Personality Psychology, SAGE.
5 Furr, M. R. & Bacharach, V. R. (2013). Psychometrics An Introduction, SAGE.
6 Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci: SPSS ve LISREL uygulamaları
7 Netemeyer, R. G., Bearden, W. O., & Sharma, S. (2003). Scaling procedures: Issues and applications. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
8 Kağıtçıbaşı, Ç. (2013). İnsan ve insanlar: Sosyal psikolojiye giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders slaytları, ödev dosyaları, uygulama dosyaları, kaynak kitaplar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor 6 1 28
6.Seminer
7.Performans Ödevi 3,4,5 3 12
8.Dönem Ödevi 15 1 60
9.Proje
Final Sınavı

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 1 3 3
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 8 1 8
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 15 1 15
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 6 24
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 6 24
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 144