|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MUSTAFA SAĞLAM (mustafasaglam@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MUSTAFA SAĞLAM, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu derste,öğrencinin tecvid ilmine,tecvid ilmini gelişimine ve temel kaynaklarına dair bilgi edinmesi amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Tecvid ilminin tanımını,konusunu ve önemini bilebilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Tecvid ilminin geçirdiği süreçleri bilebilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
DÖÇ-3 | Tecvid ilmine dair yazılmış temel eserleri bilebilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
DÖÇ-4 | Günümüzde tecvide dair yapılan çaalışmaları bilebilir ve tecvid ile farklı disiplinler arasında ilişki kurabilir. |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. |
Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Tecvidin tarih boyunca geçirdiği evrelerin,tecvidin temel kaynaklarının ve bu kaynaklarda tecvidin nasıl ele alındığının anlatılması. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tecvîd ilminin tarifi, konusu, gayesi, hükmü | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
2 | Tecvîd ilminin tarihsel gelişimi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
3 | Tecvîd ilminin başlangıç dönemi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
4 | Tecvîd ilminin oluşum dönemi ve tecvîdi gerekli kılan şartlar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
5 | Tecvîd ilminin müstakil bir ilim haline gelmesi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
6 | Mensur telif geleneğinin başlaması | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
7 | Açılım dönemi tecvîd faaliyetleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Tecvîd ilmine dair orijinal eserler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
10 | Tekrar ve şerh niteliğindeki eserler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
11 | Tecvîd ilmi ve İbnü'l-Cezerî | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
12 | İbnü'l-Cezerî'den günümüze kadar tecvîd faaliyetleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
13 | Son dönem tecvîd çalışmaları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
14 | Son dönem tecvîd çalışmaları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
15 | Modern ses bilim çalışmaları ve tecvîd ile ilişkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Fatih Çollak, "Tecvîd İlmi, Ortaya Çıkışı ve Gelişimi", Tarihten Günümüze Kıraat İlmi (Uluslararası Kıraat sempozyumu, 16-18 Kasım 2012 İstanbul), DİB Yay., Ankara 2015. | |
2 | Ğanim Kaddûrî Hamed, ed-Dirâsâtü's-Savtiyye İnd Ulemâi't-Tecvîd, Dâru Ammâr, Ammân 2009. | |
3 | İbrahim Tetik, "Tecvîd İlminin Tarihsel Gelişimi", Uluslararası II. Kıraat Sempozyumu, İstanbul, Türkiye, 03-05 Kasım 2017. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
projeksiyon cihazı,bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 10 | 30 |
c) Performans Ödevi | 2 | 1 | 2 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 3 | 12 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |