|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | MUSTAFA SAĞLAM (mustafasaglam@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MUSTAFA SAĞLAM, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı öğrencinin kıraat farklılıklarının Kur'ân'ın yorumlanmasındaki etkisini ve bunu tefsirlere yansımalarını görmesini sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kıraat farklılıklarının kaynağını ve çeşitlerini kavrayabilir. |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Müfessirlerin kıraatlere yaklaşımını ve kıraat-tefsir ilişkisini kavrayabilir. |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
DÖÇ-3 | Farklı kıraatlere dayalı olarak Kur'ân yorumunda meydana gelen farklılıkları görebilir. |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kıraat farklılıklarına dayalı olarak tefsirlerde meydana gelen farklı yorumların incelenmesi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kıraat farklılıklarının kaynağı | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
2 | Kıraat farklılıklarının çeşitleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
3 | Usûl farklılıkları ve yoruma etkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
4 | Usûl farklılıkları ve yoruma etkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
5 | Nahiv ihtilafları ve yoruma etkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
6 | Nahiv ihtilafları ve yoruma etkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
7 | Sarf konusuyla ilgili ihtilaflar ve yoruma etkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kıraat çeşitleri açısından Kıraat-Tefsir ilişkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
10 | Müfessirlerin Kıraatlere yaklaşımları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
11 | Kıraatler arasında tercihte bulunan ve bulunmayan müfessirler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
12 | Manayı açıklayan veya genişleten kıraat vecihleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
13 | Kapalılığı gideren kıraat vecihleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
14 | Âm, mutlak ve mücmel açısından kıraat vecihleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
15 | Anlam zenginliği oluşturması açısından kıraat vecihleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Kitap Eleştirisi Makale Eleştirisi Soru Cevap Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Mehmet Ünal, Kur'an'ın Anlaşılmasında Kıraat Farklılıklarının Rolü, Fecr Yayınları, Ankara 2005. | |
2 | Mustafa Sağlam, Tefsirlerdeki Farklı Görüşlerin Arka Planı ve Kur'an'ın Anlaşılmasına Yansımaları, Kayseri 2020. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon,bilgisayar,tefsir kitapları,Kur'ân,ders notları. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 10 | 30 |
c) Performans Ödevi | 2 | 1 | 2 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 3 | 12 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |