Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TİB 566 - TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS)

Kodu: TİB 566 Adı: KLASİK TECVİD METİNLERİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MUSTAFA SAĞLAM (mustafasaglam@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MUSTAFA SAĞLAM,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencinin klasik tecvid metinlerini tanımasını ve tecvide dair bilgileri bu metinler üzerinde görmesini sağlamaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Klasik tecvid metinlerini ve müelliflerini tanıyabilir. PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-2 Bazı tecvid ıstılahlarını bilebilir ve tanımlayabilir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Tecvide dair konuları asli kaynaklardan inceleyebilir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Tecvide dair konuların klasik metinler üzerinden ele alınması.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Mekki b. Ebi Talib'in er-Riaye adlı eseri. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
2 Ebu Amr ed-Dani'nin et-Tahdid adlı eseri. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
3 Kurrtubi'nin el-Mudih adlı eseri. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
4 Hemedani'nin et-Temhid adlı eseri. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
5 İbn Cezeri'nin el-Mukaddime adlı eseri. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
6 İbn Cezeri'nin en-Neşr adlı eseri. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
7 İbn Cezeri'nin et-Temhid adlı eseri. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
8 Ara Sınav
9 Taşköprizade'nin Şerhu Mukaddimeti'l-Cezeriyye adlı eseri. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
10 Ali el-Kari'nin el-Minehu'l-Fikriyye adlı eseri. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
11 Saçaklızade'nin Cühdel-Mukill adlı eseri. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
12 Curaysi'nin Nihayetül Kavlil Müfid adlı eseri. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
13 Husari'nin Ahkamu KIraati Kur'ani'l-Kerim adlı eseri. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
14 Mersafi'nin Hidaye adlı eseri. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
15 Ğanim Kadduri Hamed'in Şerhul Veciz adlı eseri. Anlatma Yöntemi,Tartışma Yöntemi,Kitap Eleştirisi,Kaynak Tarama,Soru-Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kur’an-ı Kerim
2 Abdurrahman Çetin,Kur'ân Okuma Esasları,Emin Yyayınları,Bursa 2015.
3 Mustafa Sağlam,Kur'an Tecvidi,Kimlik Yayınları,İstanbul 2020.
4 Eymen Rüşdi Süveyd,et-Tecvîdü'l-Musavver,(trc. MustafaSağlam),Daru'l-Ğavsani Yayınları,Beyrut 2019.
5 Yahya el-Ğavsânî, Teysîru Ahkâmi’t-Tecvîd, (trc. Mustafa Sağlam)
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Tecvid kitapları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 10 30
       c) Performans Ödevi 2 1 2
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 3 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 4 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 4 16
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180